Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alexander Kielland ulykken.

Kort tid etter at Norge iverksatte en oljeboikott av Israel veltet boligplattformen Alexander Kielland og 123 oljearbeidere omkom. Årsaken ble fastslått av en absolutt uavhengig kommisjon til å være tretthetsbrudd og elendig håndtverk av dem som bygget plattformen.

Alexander Kielland ulykken går inn i historien som en av de verste. Heldigvis kom det noe godt ut av hendelsen idet den norske regjering av respekt for de overlevne og oljeindistrien generelt, opphevet oljeboikotten av Israel kort tid etter.

Gjest finurlig
Skrevet

Selvfølgelig har jo 22. juli satt et sterkt preg, men også 11. september, Madeleine-saken, baneheiasaken og Alvdal-saken.

Skrevet

Alexander Kielland ulykken.

Kort tid etter at Norge iverksatte en oljeboikott av Israel veltet boligplattformen Alexander Kielland og 123 oljearbeidere omkom. Årsaken ble fastslått av en absolutt uavhengig kommisjon til å være tretthetsbrudd og elendig håndtverk av dem som bygget plattformen.

Alexander Kielland ulykken går inn i historien som en av de verste. Heldigvis kom det noe godt ut av hendelsen idet den norske regjering av respekt for de overlevne og oljeindistrien generelt, opphevet oljeboikotten av Israel kort tid etter.

Hmm, meget interessant.

Har du noen nærmere kildehenvisninger?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet (endret)

* Scandinavian Star-ulykken. Jeg var fire år den gang, men jeg husker den veldig godt.

* Da Diana ble drept.

* 11. september

* Baneheia-drapene

* Orderud-saken

* Tsunamien i Thailand

* Åsta-ulykken

* London-bombene

* Propanvognene på Lillestrøm som var minutter fra å eksplodere, samme året som Åsta-ulykken.

* De løpske godsvognene ved Oslo S.

* Da det ble rød-grønt-flertall i 2005.

* Jordskjelvet i Kobe i 1995

* Gassangrepet i Tokoys undergrunn, også i 1995, anrettet av Aum Shinrikyo-sekten.

Mvh Yvonne :heiajente:

Vi er visst omtrent like gamle, for dette er "mine" nyhetssaker også.

edit: må legge til da Osama ble tatt og da Gadaffi ble tatt.

(og da vi fikk gatekjøkken her jeg bor for noen år siden-det var massivt :fnise: )

Endret av uAnonymBruker
Skrevet

11 september.

Satt faktisk å så DIREKTE på BBC når det andre flyet traff :(

Var bare 21 år når det hendte, men satt pal foran tv'n og bare måpte over at dette faktisk skjedde på ordentlig :sukk:

Hva har det med saken å gjøre? Følte du deg for "liten" til å se på nyehtene? :lete:

• Liker 3
Skrevet

- Da den ene vognen til Urliksbanen falt ned i 1974, og drepte 5 (?) mennesker. Flere som husker, eller er jeg for gammel?

- Drapet på Birgitte Tengs i 1995

- Drapet på Trude Espås i 1996

- Drapet på Bente Byrkje i 1996

- Scandinavian Star i 1990

- Marianne Rugaas- saken

- 9/11

- Tsunamien i 2004

- 22. juli

Skrevet

Estonia-ulykken

Kursk

11/9

22. juli

Sleipner

Orderud

Baneheia

Tsunamien i 2004

Birgitte Tengs

Turde Espås

Hysteriet da Linda Medalen stod frem som lesbisk

• Liker 1
Skrevet

Siri Skare-saken er faktisk en av de sakene som har gjort mest inntrykk på meg. Det har med omstendighetene rundt drapet og at hun etterlot seg en tenåringsdatter.

Skrevet

dytter denne

Skrevet

Den nyhetssaken som har gjort størst inntrykk er definitivt et innslag på Dagsrevyen om mineskadde barn i Sudan(?). Jeg tror jeg var 5-6 år og fikk egentlig beskjed om å lukke øynene og ikke se, men gjorde det likevel og så en liten gutt på min egen alder som hadde fått sprengt av seg beinet. Den dag i dag husker jeg hvordan han så ut, hva han hadde på seg og ansiktsuttrykket hans.

Skrevet

-11/9

-baneheia

-tsunamien

-nokas saken

-22 juli

-madeleine saken

Skrevet

Hmm, meget interessant.

Har du noen nærmere kildehenvisninger?

Her er det mye interessant stoff om Alexander Kielland-"ulykken" (I virkeligheten ble Alexander Kielland sprengt).

http://www.multinet.no/~falk/

Og som sagt, oljeboikotten av Israel ble opphevet kort tid etterpå.

Skrevet

Da de viste bilder fra barnehjemmene for psykisk utviklingshemmede i Romania for en del år siden. Jeg var 13 år og strigråt foran tv'en.

Og gisseldramaet/massakren på en barneskole i Beslan. En grusom hendelse!

Ja, spesielt Romania.

Dessuten når hurtigbåten gikk på Bloksen og de andre store som er nevnt sånn som 9/11, ABB etc.

Dessuten leste jeg en artikkel om russiske gatebarn og de viste en TO-åring som levde alene på gaten. Jeg får vondt i magen av å tenke på det. At så små barn må overleve helt alene.

Skrevet

Min lenke

Dette er en av mange saker der jeg som jobber i psykiatrien så at vi ikke får innlagt personer på tvang før det er for sent. Det er altfor strenge rammer for bruk av tvang i Norge, at jeg har valgt å slutte i jobben og venter på en lovendring innenfor psykiatrien. Vi får ikke gitt rett hjelp til rett tid.

Skrevet

Berlinmurens fall

Therese

Skrevet

Siri Skare-saken er faktisk en av de sakene som har gjort mest inntrykk på meg. Det har med omstendighetene rundt drapet og at hun etterlot seg en tenåringsdatter.

Omstendighetene? Ble hun ikke skutt sammen med mange andre? Ikke det at det ikke var tragisk i seg selv, men er det noe jeg ikke har fått med meg?

• Liker 1
Skrevet

Mange av de store sakene som er nevnt her har også brent seg inn hos meg: 22/7, 11/9, Alexander Kielland, Kong Olavs død, drapet på Olof Palme, Fritzl-saken... men av de mer mindre nyhetene så er det faktisk ingenting som personlig har truffet meg mer enn nyheten om at Patrick Swayze var død. Jeg har faktisk hatt en forholdsvis langvarig sorgreaksjon på dette, mer enn jeg trodde jeg ville ha.

• Liker 1
Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

hehehe

:skratte:

Jeg skjønner godt at han ikke klarte å holde seg alvorlig på slutten der :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...