Carrot Skrevet 2. mars 2011 #1 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Opplevde å overhøre en diskusjon på jobb i dag hvorvidt man i voksen alder (da 40+) bør ta utdanning eller ikke på høyskoler og universitet og om man da evt opptar plass og ressurser yngre studenter kunne nyttet mer fordi de a) lærer raskere, b) har lengre tid i arbeidslivet til å nyttegjøre seg av utdannelsen og c) har metodene for å studere inne mens en som har vært yrkesaktiv gjerne sliter med å tilpasse seg etter et langt liv hvor alle fagene kan brukes om hverandre.. Hovedtema for diskusjonen her var; Når er man for gammel til å studere? Enkelte vil hevde aldri - andre vil si at det blir tyngre jo eldre man blir.. Men er det ikke snev av sannhet i påstanden om at man som eldre student ikke har samme langsiktige yteevnen inn mot arbeidslivet etter studiene som en yngre student har? Burde det være slik at eldre studenter ikke ble prioritert inn som søkere før det evt var plasser ledig etter at de yngre fikk tildelt sine plasser? Er det "rettferdig" at gamle folk som kanskje har 10 år igjen i yrkeslivet etter endt utdanning tar opp plassen til de som har 40 år igjen og på den måten hindrer de i å få en utdanning de ønsker seg? Jeg personlig syns debatten er utfordrende og gleder meg til å høre andres syn på dette før jeg evt kommer med mitt eget.. Endret 2. mars 2011 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #2 Skrevet 2. mars 2011 nå er det ikke akkurat slik at alle de unge som studerer, er "kremen" for å si det sånn, det er mange unge studenter som bare surrer og tar opp plass 9
Votten Skrevet 2. mars 2011 #3 Skrevet 2. mars 2011 Jeg syns det ikke er noen aldersgrense.. Jeg har gått på høgskole med mennesker på både 20, 30, 40 og 60 Det gir bare flere erfaringer og synspunkt til en gruppe. Jeg synes det er genialt 6
Gjest Spinell Skrevet 2. mars 2011 #4 Skrevet 2. mars 2011 Interessant diskusjon, men jeg er ikke uten videre med på at gamlingene tar opp plasser som yngre ville hatt større nytte av. Siden antallet "godt voksne" studenter på universiteter og høyskole er temmelig lavt, utgjør de ikke noe stort samfunnsproblem. Og for å spinne videre på det AB i innlegg #2 sier, jeg vil anta at alle (eller så å si alle) de godt voksne studentene faktisk er svært motiverte for studiene. Et annet moment å ta med i betraktningen er at voksne studenter i mange tilfeller tar nye studier som et ledd i omskolering eller skifte av yrke. Dette for å unngå arbeidsuførhet eller arbeidsledighet. Ergo sparer samfunnet i lengden penger på at de studerer. Jeg ser også for meg problemer med å sette et fornuftig "alderstak" for inntak på studier der det er kamp om plassene. Er det alder ved avsluttende eksamen eller alder ved oppstart av studiene som skal telle? Har en sunn og frisk 50-åring flere eller færre år igjen i arbeidslivet enn en kronisk syk 35-åring som trenger tilrettelegging for å kunne jobbe? osv osv... 1
Gjest MrsTux Skrevet 2. mars 2011 #5 Skrevet 2. mars 2011 Jeg mener det må være plass for både unge og eldre studenter, men det er vanskelig å si eksakt hvor grensen for "for gammel" går. Jeg hadde medstudenter på 40+ da jeg studerte, og de var minst like motiverte, lærenemme og seriøse som vi unge var. Kanskje de til og med fikk enda mer ut av studiet enn mange av oss. Men det er klart, eldre studenter har ikke den samme langsiktige yteevnen inn mot arbeidslivet, men jeg synes ikke dette er et argument overfor 40-åringer som har 25 år igjen i arbeidslivet. Kanskje når man nærmer seg 60? Å slippe inn alle de unge før de eldre kommer til på studier, tror jeg ikke er løsningen. Heller voksne, godt kvalifiserte og motiverte studenter enn unge som studerer bare for å ha noe å gjøre. 1
Carrot Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 2. mars 2011 Burde det vært innført en "karaktergrense" for å komme inn på videre studier basert på resultat for å forhindre studenter som "sluntrer gjennom" studiene fordi de ikke gidder eller har motivasjon for å gjøre en innsats? Jeg personlig tygger fortsatt litt på argumentet om hvorvidt det er "nytteverdi" i at en 60 åring for eksempel tar en ingeniørsutdannelse med tanke på at denne har knappe 7 år igjen i yrkeslivet kontra en på 25 som har flere yrkesaktive år igjen...
Gjest Airi Skrevet 2. mars 2011 #7 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Jeg har hatt en del kurs sammen med folk i 40-50 års alderen. De har aldri vært til hinder for meg. En av dem går jeg på et fag med nå, og han bidrar alltid med relevante og kontruktive problemstillinger, i motsetning til en del av dem som nettopp har kommet ut av VGS Han har nok mer å gjøre på et universitet enn en del andre, men har vel ikke hatt muligheten før. Endret 2. mars 2011 av Airi 2
Gjest MrsTux Skrevet 2. mars 2011 #8 Skrevet 2. mars 2011 Jeg personlig tygger fortsatt litt på argumentet om hvorvidt det er "nytteverdi" i at en 60 åring for eksempel tar en ingeniørsutdannelse med tanke på at denne har knappe 7 år igjen i yrkeslivet kontra en på 25 som har flere yrkesaktive år igjen... Det er vel svært få 60-åringer som tar høyere utdanning. Om en yngre søker ikke får plass, er det fordi det er mange bedre kvalifiserte unge søkere, ikke fordi så mange eldre tar opp plasser. 1
Amélie E. Skrevet 2. mars 2011 #9 Skrevet 2. mars 2011 Man blir aldri for gammel til å studere/være student/lære nye ting!! Synes a), b) og c) påstandene her over bare er noe tull. Er enig med "Anonym bruker" og Votten" sine kommentarer :-) Synes at det skulle være grusomt hvis noen blir nektet en studieplass pga alder. Synes alle i et samfunn skal ha lik rett til utdannelse og kunnskap så lenge så lenge studentene til gjengjeld oppfyller de kravene som utdanningsinstutisjonen stiller. Det kan være flere grunner til at folk velger å studere i voksen alder; noen har måttet avslutte studiene tidligere en planlagt for å ta seg av barn hvis de har blitt garvide, andre har kanskje ikke hatt økonomi til å studere som unge, eller dårlig psykisk eller fysisk helse kan ha kommet i veien for studier i tidlig stadie av livet. Et annet viktig argument; mennesket (individet) er under stadig forandring under livets faser, livsverdier, prioriteringer og interesser endres underveis - tilbud om å ta mer utdannelse er en faktor som jeg synes bør følge in individet fra krybbe til død. -Det vil altid gagne et samfunn til å fungere bedre. Kunnskap har ingen alder :-) Selv har jeg deltatt i universitetskurs med enkelte mennesker over pensjonsalder. For eksempel en 82 år gammel pensjonert sykepleier som tidligere hadde vært nøtt til å arbeide hele livet, men nå endelig kunne kose seg med studier. Så herlig :-) Sånnt kan man da ikke sette en stopper for, det hadde vært trist. Når det gjelder "å ta opp studieplasser" uten å virkelig utnytte de best mulig for å oppta kunnskap: Der tror jeg virkelig ikke at det er de eldre studentene som er den største syndebukken ;-) Jeg tror ikke primært at men skal tenke nytteverdien av kunnskap, men egenverdien hos hvert enkelt individ. 3
Gjest Spinell Skrevet 2. mars 2011 #10 Skrevet 2. mars 2011 Burde det vært innført en "karaktergrense" for å komme inn på videre studier basert på resultat for å forhindre studenter som "sluntrer gjennom" studiene fordi de ikke gidder eller har motivasjon for å gjøre en innsats? Jeg personlig tygger fortsatt litt på argumentet om hvorvidt det er "nytteverdi" i at en 60 åring for eksempel tar en ingeniørsutdannelse med tanke på at denne har knappe 7 år igjen i yrkeslivet kontra en på 25 som har flere yrkesaktive år igjen... Til det første avsnittet ditt vil jeg si nei. En student kan fint "blomstre" etterhvert, selv om starten er treg og trå. Noen har en tung start med vanskelig overgang fra læremetodene i videregående skole til større ansvar for egen læring under studiene. Andre faktorer, som generelt miljøskifte kan også ha betydning. (Snakker av egen erfaring, med lavere karaktersnitt i første årskurs enn videre i studiene. Karaktersnittet steg da jeg "knekte kodene".) Til det andre avsnittet: Med tanke på samfunnets behov for ingeniører, ser jeg det som en fordel at det utdannes ingeniører uavhengig av alder. Dessverre er det ikke så lange køer for å komme inn på ingeniørstudiene at vedkommende tar plassen fra en ung og lovende "stjerne", heller. Jeg ville blitt mer betenkt dersom vedkommende ville utdannet seg til et yrke der arbeidsløsheten allerede er stor, samtidig som antall studieplasser er svært begrenset (uten at jeg kommer på noe godt eksempel, men kanskje ulike kunstfag etc kan være representativt).
Carrot Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 2. mars 2011 Det er vel svært få 60-åringer som tar høyere utdanning. Om en yngre søker ikke får plass, er det fordi det er mange bedre kvalifiserte unge søkere, ikke fordi så mange eldre tar opp plasser. Det er vel ikke helt korrekt, dersom en på 60 år søker får han plusspoeng for alder i langt større grad enn en som kommer direkte fra videregående, fagskole etc og vil derfor dra nytte av det i forhold til yngre søkere - dersom det var slik at alle stilte likt i søkermassen basert på forutsetninger for å komme inn rent boklig sett ville det gått kun på kvalifisert / ikke kvalifisert som en direkte knytning mot studiet man søkte på....? Over 206 895 over 67 år tok videregående grunnopplæring i 2009, bare 59 675 tok videregående avsluttende opplæring ( altså fullførte studiet i den videregående skolen) Det betyr at over 147 000 eldre tok opp plass i den videregående skolen på grunnkurs uten å gå videre og avslutte utdanningen - til sammenligning sto nesten 10% av de unge uten tilbud om skoleplass samme periode. Og takket de nei til tilbud på tredjevalg, eller andrevalg mistet de også retten til skoleplass og kunne ikke vente på førstevalget, selv om det skulle lbi plass ledig... Så jeg vil ut fra tallene man kan finne fra SSB blandt annet Her påstå at det er reelt at eldre tar opp skoleplass for yngre. Ser man på tallene fra 40år og oppover er det like mange elever i denne gruppen som i den yngre gruppen for ekesmepel om man ser på tallene for avsluttende videregående opplæring. Ser man på universitet og høyskole er det flere over 40 enn under som studerer.. For universitet og høyskole var det ca 86000 studenter mellom 25-29år mens det var 68000 studenter over 67 år på lavere nivå, mens det på høyere nivå var bortimot samme antall - ergo vil jeg våge påstå det er ganske mange eldre studenter i institusjoner som tilbyr opplæring i dag. Bare som et reelt innspill som ikke bygger på "synsing"
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #12 Skrevet 2. mars 2011 På mitt studie er det mange eldre, og av de er ikke det flere flinke enn blandt de yngre.
Gjest MrsTux Skrevet 2. mars 2011 #13 Skrevet 2. mars 2011 Det er vel ikke helt korrekt, dersom en på 60 år søker får han plusspoeng for alder i langt større grad enn en som kommer direkte fra videregående, fagskole etc og vil derfor dra nytte av det i forhold til yngre søkere - dersom det var slik at alle stilte likt i søkermassen basert på forutsetninger for å komme inn rent boklig sett ville det gått kun på kvalifisert / ikke kvalifisert som en direkte knytning mot studiet man søkte på....? Over 206 895 over 67 år tok videregående grunnopplæring i 2009, bare 59 675 tok videregående avsluttende opplæring ( altså fullførte studiet i den videregående skolen) Det betyr at over 147 000 eldre tok opp plass i den videregående skolen på grunnkurs uten å gå videre og avslutte utdanningen - til sammenligning sto nesten 10% av de unge uten tilbud om skoleplass samme periode. Og takket de nei til tilbud på tredjevalg, eller andrevalg mistet de også retten til skoleplass og kunne ikke vente på førstevalget, selv om det skulle lbi plass ledig... Så jeg vil ut fra tallene man kan finne fra SSB blandt annet Her påstå at det er reelt at eldre tar opp skoleplass for yngre. Ser man på tallene fra 40år og oppover er det like mange elever i denne gruppen som i den yngre gruppen for ekesmepel om man ser på tallene for avsluttende videregående opplæring. Ser man på universitet og høyskole er det flere over 40 enn under som studerer.. For universitet og høyskole var det ca 86000 studenter mellom 25-29år mens det var 68000 studenter over 67 år på lavere nivå, mens det på høyere nivå var bortimot samme antall - ergo vil jeg våge påstå det er ganske mange eldre studenter i institusjoner som tilbyr opplæring i dag. Bare som et reelt innspill som ikke bygger på "synsing" Tabellen du linker til, viser utdanningsnivå i forskjellige aldersgrupper, ikke hvor mange som til enhver tid går på de forskjellige utdanningene.
Tullepia Skrevet 2. mars 2011 #14 Skrevet 2. mars 2011 Opplevde å overhøre en diskusjon på jobb i dag hvorvidt man i voksen alder (da 40+) bør ta utdanning eller ikke på høyskoler og universitet og om man da evt opptar plass og ressurser yngre studenter kunne nyttet mer fordi de a) lærer raskere, b) har lengre tid i arbeidslivet til å nyttegjøre seg av utdannelsen og c) har metodene for å studere inne mens en som har vært yrkesaktiv gjerne sliter med å tilpasse seg etter et langt liv hvor alle fagene kan brukes om hverandre.. Hovedtema for diskusjonen her var; Når er man for gammel til å studere? Enkelte vil hevde aldri - andre vil si at det blir tyngre jo eldre man blir.. Men er det ikke snev av sannhet i påstanden om at man som eldre student ikke har samme langsiktige yteevnen inn mot arbeidslivet etter studiene som en yngre student har? Burde det være slik at eldre studenter ikke ble prioritert inn som søkere før det evt var plasser ledig etter at de yngre fikk tildelt sine plasser? Er det "rettferdig" at gamle folk som kanskje har 10 år igjen i yrkeslivet etter endt utdanning tar opp plassen til de som har 40 år igjen og på den måten hindrer de i å få en utdanning de ønsker seg? Jeg personlig syns debatten er utfordrende og gleder meg til å høre andres syn på dette før jeg evt kommer med mitt eget.. Mange av de eldre studentene er mennesker som omskolerer seg. Skal de bare bli plassert på uføretrygd og "snylte" på samfunnet når de kunne gjort en utmerket innsats i ti år før pensjon? Hvis det var mangel på studieplasser og eldre folk i hopetall "stjal" plassene fra de yngre så hadde jeg vært med på resonnementet du refererer, men pr dags dato er det ikke slik. Derfor: Enhver skal få studere uansett alder.
Carrot Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #15 Skrevet 2. mars 2011 Tabellen du linker til, viser utdanningsnivå i forskjellige aldersgrupper, ikke hvor mange som til enhver tid går på de forskjellige utdanningene. Beklager - hvis dette stemmer er det selvsagt min feil..
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #16 Skrevet 2. mars 2011 Jeg studerte et fag hvor det krydde av kosestudenter på 60+ som aldri hadde tenkt å arbeide med faget, men ville fylle tiden med noe de "alltid" hadde drømt om å studere. I utgangspunktet er jeg ikke imot at de skal få lov til det, selv om en del av dem tok opp mye unødvendig tid i forelesningene med dårlige spørsmål, men på masternivå med begrenset antall plasser tok de plasser fra yngre studenter som ville bruke det i arbeidslivet og det har jeg ikke noe til overs for. Det gikk absolutt ut over studiemiljøet at det var fullt av studenter som ikke hadde noen tidshorisont på når de måtte fullføre. Hvis det hadde vært et åpent studie hadde jeg ønsket dem hjertelig velkommen.
Gjest Spinell Skrevet 2. mars 2011 #17 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Jeg tror du misforstår statistikken grundig, Carrot. 1. Tabellen omhandler utdanningsnivået i befolkningen, ikke hvem som var under utdanning i 2009. Det sier seg selv at det ikke er 633.608 personer over 67 år som var under utdanning dette året. Dette tallet er hvor mange personer over 67 som fantes i Norge i 2009, og som utgjør grunnlaget for statistikken. Av disse har 206.895 personer videregående skole som høyeste utdanning. Det er heller ikke flere over 40 enn under 40 som studerer. Statistikken sier at det er fler nålevende personer over 40 enn under 40 som har avsluttet en universitets- eller høyskoleutdanning (gjennom tidene). 2. Alderspoeng gis ikke for uendelig mange år, og alderspoengene kompenseres ved at primærvitnemålkvoten (for de som gikk ut av videregående samme år eller året før) ved høyere studier i de aller fleste tilfeller har lavere poengkrav enn ordniærkvoten. Inntaksgrenser og -regler finner du på Samordna opptak. 3. Du blander sammen videregående utdanning og høyere utdanning i argumentasjonen din. På videregående skole tar ikke voksne elever opp plassen fra unge elever, da alle ungdommer har rett til treårig videregående skole nå etter bestemmelsene i Opplæringslova. Eldre elever i videregående skole er der etter vedtak om spesielle plasser, som kommer i tillegg til de lovfestede plassene for ungdom. 4. At en mister retten til skole- og studieplass når en takker nei til et tilbud som ikke er nr 1 på ønskelisten er ikke noe argument, da eleven/studenten selv må ta ansvar for å søke skole- og studieplasser en ønsker seg. Edit: Jeg ser du allerede er blitt korrigert på dette, Carrot. Jeg kan bekrefte at du bommet veldig. Endret 2. mars 2011 av Spinell 1
Carrot Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #18 Skrevet 2. mars 2011 Bommet veldig er vel en overdrivelse dersom man ser på en annen av SSB sine nettsider er det likevel tilsvarende samsvar mellom den posten hvor det vises til faktisk utdanning og under utdanning - heldigvis :D SSB lenke I alt litt over 227000 studenter hvorav 11000 er under 19 år, mens 47 000 er over 35.. Der bare 3% skiller de yngre fra de eldre i universitets nivået.. Så jeg tygger fortsatt på den påstanden som ble lagt frem i starten og er fortsatt usikker på om jeg mener de eldre studentene faktisk tar de yngres mulighet til å studere..
Carrot Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #19 Skrevet 2. mars 2011 4. At en mister retten til skole- og studieplass når en takker nei til et tilbud som ikke er nr 1 på ønskelisten er ikke noe argument, da eleven/studenten selv må ta ansvar for å søke skole- og studieplasser en ønsker seg. Forøvrig var det vel tidligere slik at man kunne takke ja til tredjevalg og vente på de to andre - så selv om elever i dag (rett fra ungdomsskolen) har tenkt gjennom hva de ønsker er det ikke sikkert de får dette fordi eldre som ønsker studere har flere poeng, og selv om de yngre i den grad er garantert en skoleplass - er de ikke demed garantert en i den retning de ønsker gå... Selv om en kan tenke seg at man kan ta helse og sosial om de to andre feiler og man kommer inn der risikerer man altså måtte takke ja til dette selv om man egentlig ikke ønsket gå der..
Gjest MrsTux Skrevet 2. mars 2011 #20 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Bommet veldig er vel en overdrivelse dersom man ser på en annen av SSB sine nettsider er det likevel tilsvarende samsvar mellom den posten hvor det vises til faktisk utdanning og under utdanning - heldigvis :D SSB lenke I alt litt over 227000 studenter hvorav 11000 er under 19 år, mens 47 000 er over 35.. Der bare 3% skiller de yngre fra de eldre i universitets nivået.. Så jeg tygger fortsatt på den påstanden som ble lagt frem i starten og er fortsatt usikker på om jeg mener de eldre studentene faktisk tar de yngres mulighet til å studere.. 47000 av 227000 er 35 eller eldre. For det første synes jeg 35 er langt unna å være "eldre" student, tallene her sier ingenting om hvor mange 50-60 åringer som studerer. (Som jeg synes hadde vært mer relevant for denne diskusjonen.) For det andre er da 180000 av 227000 studenter under 35 år, og det synes jeg fortsatt viser at det store flertall av studenter er unge. Hva mener du med at 3% skiller de yngre fra de eldre? Endret 2. mars 2011 av MrsTux 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå