Gå til innhold

Jinta - lære å like jogging!


Jinta
 Del

Anbefalte innlegg

Åkei, dette er da det første innlegget i min aller første treningsdagbok. :vekt::hoppe::trene:

Ja jeg hater å jogge! Jeg får vondt i brystet, får blodsmak i munn etter veldig kort tid mens pulsen dundrer i ørene når jeg prøver mitt beste å henge etter alle andre. Jeg har alltid vært super dårlig i utholdenhet, god i eksplosiv type sport. Men siden jogging er en praktisk sport så har jeg lyst til å lære meg å like det, man kan jo bare slenge på seg treningsklærne, hoppe ut døra og jogge i vei så trener man, veldig praktisk i min bok!

Vi får nå se hvordan dette prosjektet kommer til å gå, men jeg skal gi 100%, selv om det betyr smerter, hold og blodsmak i kjeften i lang tid fremover. Målet mitt er å kunne jogge sammenhengende i 20 minutter uten å stoppe eller ta gåpause. "Hehe" er det sikkert mange som tenker, "er du virkelig i sååå dårlig form?" JA, det er jeg. 2-3 minutter er alt jeg greier å jogge sammenhengende uten å hive etter pusten. Jeg veier vel rundt 74-75 kg så har litt å gå ned.

Jeg begynner ikke offisielt før neste uke, da skal jeg testes og se hvor lenge jeg greier å jogge. Denne uken tar jeg en halvtimes gåturer hver dag i greit tempo for å komme i gang.

Nødvendigheter:

Joggesko- hmm.. er faktisk ikke sikker på om jeg har, hvis ikke så må dette skaffes!

treningstøy-check

superundertøy- check

lett regntøy- check

Mp3 spiller- check

Pulsklokke- nope den gamle gikk i stykker- får skaffe etterhvert.

YES!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her vil jeg følge med!

Hadde det som deg en gang, 2-3 min så var jeg dødsliten med blodsmak. Nå har jeg virkelig fått sansen på jogging.

Nå gir jeg meg ikke lenger fordi kroppen ikke orker mer, men fordi det er kjedelig. Derfor er jeg avhengig av god motivasjon og god musikk på øret! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Hei!

Jeg vil gjerne følge med her :) Holde på å lære meg og jogge selv!

Er spent på hvor langt du klarer å jogge sammenhengende, har ikke testa det på meg selv - kanskje jeg burde gjort det!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er så starte skikkelig langsomt, lettere å holde ut med lavt tempo, så kan man alltids løpe fortere etter hvert.

Og husk at for mange er det de første 10-15 minuttene som er verst, etter det kan man bare fortsette og fortsette.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :)

Jeg har heller aldri likt jogging. Har hatt noen peridoer som jeg faktisk har greid å komme i gang, men greier aldri å fortsette inn i gode rutiner med treninga. Trenger ikke treninga ift vekt, men vet kroppen min har veldig godt av trening. Er som deg ift utholdenhet, og har innimellom tenkt at jeg må melde meg på halv-matraton el for å komme i gang og greie å fullføre :) Har enda ikke meldt meg på noe til høsten, må snart hvis jeg skal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle kommentarer og råd jenter, det kom godt med. I kveld varmet jeg opp i ca 10 minutter med rask gange og så startet jeg joggetesten.

Det var litt vrient først å finne gangstier som det ikke var speilblank holke på men til slutt fant jeg et strekke med litt snø og sørpe. Bedre å bli våt og kald enn å knekke et ben eller to sier nå jeg. Jeg fant noen gamle joggesko som var ganske glatte så ser jeg må gå til innkjøp av noen nye etterhvert. Det er ikke så lenge igjen nå til snøen smelter så da blir det nok litt nytt utstyr, trenger bla en tynn pustende jakke jeg kan jogge i også.

Jeg har stoppeklokke på mobilen som jeg brukte, og jeg greide å jogge i *trommevirvel*.... 5 minutter og 9 sekunder....! :sjenert: hehe.. joda såh..

Jeg begynte rolig etter råd her fra Klips, følte jeg hadde varmet opp bra, men etter en stund fikk jeg vondt i lungene og pusterøret, noe som har vært problemet mitt tidligere. Får ikke så vondt i kroppen men heller med pusten. Kanskje jeg puster feil? Ikke aner jeg men får se om jeg greier å lære meg å trosse "smertene"/ubehagelighetene etterhvert.

Tenkte det var ikke noe vits i å kjøre seg selv helt i senk så man aldri har lyst til å ta på seg joggeskoene igjen. Men følte jeg jogget meg ferdig for i kveld.

Fikk svettet godt og etter en dusj nå begynner jeg å bli ordentlig trøtt og god for sengen. Synes dette gikk rimelig bra.

I morgen skal jeg finne et løpeprogram for absolutt nybegynnere, synes jeg så det på Vg eller Dagbladet tidligere. Kanskje tenke litt på å melde meg på noe løp jeg også pusleline, men det virker nesten litt skummelt, målet om å fullføre noe sånt er veldig langt fremme nå i så fall. Natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil følge med hvordan det går her. Sliter med det samme selv, men har tenkt å begynne nå etterhvert som det blir varmere(takler ikke å trene ute når det er kaldt). Begynte i sommer, og det gikk ganske bra for noen uker, så satser på det skal gå greit igjen nå etterhvert :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange programmer på iform.nu også.

(Må ikke forveksles med iform.no, selv om den også er underholdende :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukke til :) Spennende å følge med deg. Vil bare komme med to tips til utstyr og det er sko og sportsbh. Invester i begge deler! Spesielt siden du jogger ute må skoene være tip topp og passe deg perfekt. Jogger du langs vei, det være asfalt eller grus er dette superviktig med tanke på knær, ankler og rygg. Har du en spesialforetning i nærheten (f.eks loplabbet) anbefaler jeg deg å ta turen innom, da får du ikke bare prøve skoen på, men jogge på spesiell tredemølle emd kamera, så man ser hvordan du bruker føttene og hvilke sko som passer dine bevegelser. EN utrolig god og viktig investering.

Nr. 2 var sportsbh :) Uansett bryststørrelse trenger du en god sportsbh. Jeg har av merket Shockabsorber (jeg har gigapupper!) kjøpt i en størrelse for liten (minst) for å få god nok støtte. Veldig grei investering med tanke på fremtidig kløft ;)

Så da er det bare å si lykke til enda en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med samme prosjekt for en måneds tid siden, Jinta, og det blir spennende å følge deg her.

Selv følger jeg et program fra Iform(.nu) som går over 12 uker (med tre økter i uken) - hvor målet er 30 minutter eller 5 km jogging uten avbrudd.

Jeg er nå på uke 5 og synes det er kjempegøy, jeg merker faktisk stadig forbedringer og det at det begynner såpass lett gjør at det er lettere å holde motivasjonen oppe :-)

http://iform.nu/treningsplanlegger/treningsprogram-5-km-lop

Endret av Eske
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trener dere på flatmark eller stigninger? Jeg har settt på det iform-programmet mange ganger, men jeg klarer aldri få meg til å begynne :P NÅ har jeg vondt i et kne, så akkurat nå er ejg unskyldt da men... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er foreløpig kun på tredemølle (uten stigning) pga nordlandsk drittvinter, men planen er å avansere til flatmark i friskluft når det blir mer vår :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte med samme prosjekt for en måneds tid siden, Jinta, og det blir spennende å følge deg her.

Selv følger jeg et program fra Iform(.nu) som går over 12 uker (med tre økter i uken) - hvor målet er 30 minutter eller 5 km jogging uten avbrudd.

Jeg er nå på uke 5 og synes det er kjempegøy, jeg merker faktisk stadig forbedringer og det at det begynner såpass lett gjør at det er lettere å holde motivasjonen oppe :-)

http://iform.nu/treningsplanlegger/treningsprogram-5-km-lop

Jeg holder også på med dette nå :jepp: Kjempebra program!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var som deg før, fikk melkesyre bare av å tenke på at jeg skulle jogge :fnise: Men en dag så bare presset jeg meg til å jogge, og etterhvert gikk det faktisk bra :) Nå har jeg dessverre ikke vedlikeholdt det, men tenker å komme meg ut når snøen og isen forsvinner. Synes det er så kjedelig å stå på en tredemølle, så driver med annen trening nå. Men et tips kan være å variere med intervalltrening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah. Det ble ikke mye jogging forrige uke, men jeg trøster meg med at det var uken for å stille seg inn mentalt for jogging fremover. Hehe..

Uansett så vil jeg takke for råd om iform.nu nettsiden, treningsprogrammene virket supre! Tror nok det er et av disse jeg kommer til å bruke, man slipper liksom å bli skremt når det er mer oppbyggelig og ikke rett på 20 minutter jogging med en gang.

Jeg veide meg i helgen siden jeg var innom foreldrene mine en tur, og jeg har faktisk gått ned noen kilo og det uten å trene (ja jeg regner ikke 5 minutter jogging for å TRENE.)Sofaslanking kaller vi det.

Ikke at det er vektnedgang og slikt som er fokuset mitt med jogg og trening, men jeg trenger å gå ned noen kilo for å føle meg bra med meg selv. Jeg veier nå 72,3 kg så det går nedover siden jeg har prøvd å endre kostholdet mitt og ikke spise så mye sukker og potet og slikt til middag. Men jeg er ikke på noe lavkarbo kosthold bare så det er avklart ;) Når jeg kommer til 55-60 kg skal jeg være fornøyd.

Når det gjelder treningsbh så har jeg det, det er en sånn knæsj rosa Pierre Robert fra matbutikken jeg kjøpte nylig, og den hadde overraskende bra hold effekt. Jeg har to gamle tr.bh i andre merker fra før men de har liksom mistet fasongen og jeg føler at puppene ikke blir så støttet i dem. Noe som virkelig er essensielt når det kommer til jogging. Tror jeg hiver de gamle når jeg tenker meg om. Jeg vil begynne på nytt. Får investere i noe mer kvalitet fra sportssjappa utover vårparten.

Det blir kanskje trening i kveld, hvis ikke så blir det i morgen kveld. Tre økter i uka høres ut som en fornuftig start. :) Ha en fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det gått denne uka? :-) (Og jeg synes forresten også at Pierre Robert er knallbra, og jogger med ham flere ganger i uka nå - alt takket være Iform sitt program! :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

×
×
  • Opprett ny...