AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Hvordan er egentlig reglene for når en ekstrahjelp som er satt opp på et visst antall jobbvakter en uke, men så får beskjed like før at det ikke er behov likevel? Kan de bare "kansellere" vakta di da? Hva med om man er satt opp f.eks sju timer en dag, men får beskjed om å gå hjem etter to, fordi det ikke er behov for deg likevel? Hva har man krav på av lønn da? Setter pris på svar, er ikke så enkelt å google dette temaet.
Gjest Fikira Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 Jeg fikk hvertfall betalt for de timene jeg var satt opp på. Om dette er pålagt...vet jeg dessverre ikke.
Rayanne Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 Sjekk arbeidsmiljøloven, på lovdata.no. Den sier at du skal ha beskjed om vakter minimum 14 dager før, og dette er da forpliktende fra begge sider.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #4 Skrevet 1. mars 2011 Sjekk arbeidsmiljøloven, på lovdata.no. Den sier at du skal ha beskjed om vakter minimum 14 dager før, og dette er da forpliktende fra begge sider. Jeg finner ikke akkurat den paragrafen, kan du linke?
Rayanne Skrevet 2. mars 2011 #5 Skrevet 2. mars 2011 § 10-3. Arbeidsplan Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne
sequin Skrevet 2. mars 2011 #6 Skrevet 2. mars 2011 Jepp som rayanne sier, har nettopp vært igjennom en slik episode på jobben min, plutselig halverte sjefen timene mine.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #7 Skrevet 2. mars 2011 Hva gjorde du da sequin? Her er det mer som at 90% av mine oppsatte vakter har en tendens til å forsvinne... Får beskjed dagen før eller samme dag... Er helt ny, vet ikke hva jeg kan gjøre.
sequin Skrevet 2. mars 2011 #8 Skrevet 2. mars 2011 Hva gjorde du da sequin? Her er det mer som at 90% av mine oppsatte vakter har en tendens til å forsvinne... Får beskjed dagen før eller samme dag... Er helt ny, vet ikke hva jeg kan gjøre. Først sa jeg ifra til sjefen to ganger, så ringte jeg hovedkontoret og fortale at jobbsituasjonen ble håpløs. Da dette ikke hjalp og hun fortsatte med å endre vaktlistene, ga jeg henne en oppsigelse og sendte mail til Hovedkontoret om at situasjonen ikke hadde endret seg.
Envy Skrevet 2. mars 2011 #9 Skrevet 2. mars 2011 Sjekk kontrakten din også! Jeg hadde 100% stilling som servitør en gang, da ble vi stadig sendt hjem tidligere fordi det ikke var nok gjester i restauranten. En gang fikk jeg også fri over en 10-dagers periode fordi det var stille i restauranten. Forsøkte da å klage, hadde tross alt regninger å betale og ikke råd til å ha fri i 10 dager uten betalt. Ble da henvist til kontrakten hvor det faktisk sto at endringer i arbeidsmengde knne variere pga sesongbetont arbeid. Utrolig surt, og vet femdeles ikke om det er lov, men kom ihvertfall aldri noe lengre med den saken, hadde jo tross alt skrivd under på det.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #10 Skrevet 2. mars 2011 Først sa jeg ifra til sjefen to ganger, så ringte jeg hovedkontoret og fortale at jobbsituasjonen ble håpløs. Da dette ikke hjalp og hun fortsatte med å endre vaktlistene, ga jeg henne en oppsigelse og sendte mail til Hovedkontoret om at situasjonen ikke hadde endret seg. Vurderer å si i fra til sjefen selv, men siden jeg er helt ny vil jeg jo ikke drite meg ut og dermed bli uglesett... Trenger derfor noe skriftlig som viser om jeg har rett på lønn eller ikke i disse tilfellene. Sånn som det er nå er jobbistuasjonen håpløs for meg også, og om det fortsetter sånn har jeg null behov for denne jobben, fordi jeg rett og slett aldri får jobbe vaktene mine... Arg, dette er så kjipt.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2011 #11 Skrevet 2. mars 2011 Sjekk kontrakten din også! Jeg hadde 100% stilling som servitør en gang, da ble vi stadig sendt hjem tidligere fordi det ikke var nok gjester i restauranten. En gang fikk jeg også fri over en 10-dagers periode fordi det var stille i restauranten. Forsøkte da å klage, hadde tross alt regninger å betale og ikke råd til å ha fri i 10 dager uten betalt. Ble da henvist til kontrakten hvor det faktisk sto at endringer i arbeidsmengde knne variere pga sesongbetont arbeid. Utrolig surt, og vet femdeles ikke om det er lov, men kom ihvertfall aldri noe lengre med den saken, hadde jo tross alt skrivd under på det. Sjekket kontrakten min og det står ingenting om dette hos meg. Så utrolig kjipt med den kontrakten din. Vanskelig å jobbe under sånne forhold.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #12 Skrevet 3. mars 2011 Ingen som vet noe mer? Tok dette opp med sjefen min. Han kunne fortelle at: 1. Jeg har ikke krav på lønn uansett hvor sent de avlyser vakten jeg er satt opp på. 2. Det finnes ingen frist for avlysinger av vakter jeg er satt opp på, fordi jeg bare er en ekstrahjelp. Dette blir vanskelig for meg, og jeg sender en oppsigelse hvis dette faktisk stemmer. Så, hjelp!
barnehagetanten Skrevet 3. mars 2011 #13 Skrevet 3. mars 2011 Jeg ville ikke funnet meg i å jobbe under slike forhold: har da regninger å betale. Ville sendt inn oppsigelse først som sist og heller fått meg en jobb med faste vakter.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2011 #14 Skrevet 3. mars 2011 Jeg ville ikke funnet meg i å jobbe under slike forhold: har da regninger å betale. Ville sendt inn oppsigelse først som sist og heller fått meg en jobb med faste vakter. Det er det jeg tenker, heldigvis har jeg en annen jobb også så det går greit til jeg finner meg noe annet.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #15 Skrevet 6. mars 2011 Hvordan er egentlig reglene for når en ekstrahjelp som er satt opp på et visst antall jobbvakter en uke, men så får beskjed like før at det ikke er behov likevel? Kan de bare "kansellere" vakta di da? Hva med om man er satt opp f.eks sju timer en dag, men får beskjed om å gå hjem etter to, fordi det ikke er behov for deg likevel? Hva har man krav på av lønn da? Setter pris på svar, er ikke så enkelt å google dette temaet. De kan vel sende deg hjem etter to timer,men du skal ha betalt. Det er forsent å kansellere timene dine da du er på jobb. Dette høres veldig useriøst ut. Det er vel ikke Adecco eller annet vikarbyrå?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #16 Skrevet 6. mars 2011 Er på grunn av slikt at man naturligvis er medlem av fagforening, i dette tilfellet handel og kontor i LO for da får man hjelp derfra.
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #17 Skrevet 6. mars 2011 Ikke vikarbyrå, men en av europas største kjeder. Jeg er ikke vikar heller, mest fast ansatt ekstra. Grunnen til at jeg ikke er medlem av fagforeningen enda, er fordi jeg "akkurat" har begynt..
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #18 Skrevet 6. mars 2011 jeg er selv ekstrahjelp og skulle jobbe i en uke, så ble jeg eksremt dårli og kunne ikke jobbe, fikk sykemelding ut hele uken, men istedefor at jeg får betalt som fast ansatte for så stryker de bare timene jeg skulle jobbet slik at jeg ikke får en dritt, hyggelig :-)
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #19 Skrevet 6. mars 2011 jeg er selv ekstrahjelp og skulle jobbe i en uke, så ble jeg eksremt dårli og kunne ikke jobbe, fikk sykemelding ut hele uken, men istedefor at jeg får betalt som fast ansatte for så stryker de bare timene jeg skulle jobbet slik at jeg ikke får en dritt, hyggelig :-) Arg, er det lov da?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2011 #20 Skrevet 6. mars 2011 Arg, er det lov da? vet ikke men er ikke så mye jeg kan gjøre med..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå