Gå til innhold

Min datter syns jeg er for streng

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en datter på 13,5 år. Jeg og faren hennes skilte lag da hun var baby, og de første årene bodde hun etterhvert hos meg. Så kom pappaen mer på banen, og fra hun var 9 år gammel har vi hatt en samværsavtale på 70-30%, dvs hun bor mest hos meg, men er relativt mye i fars hjem likevel og har også lange sommerferier sammen med far.

Hun vil ikke lengre bo hos meg, og begrunner det med at jeg er så slitsom å leve sammen med, jeg stiller for mange krav og for harde krav. F.eks dette med skolearbeid, jeg følger med lekser og krever at de er gjort før hun f.eks får lov til å besøke venninner. Jeg gir henne penger, men ikke ukritisk, forlanger at hun tar vare på kvitteringer, vil vite hva hun kjøper. Jeg holder også et øye med henne når hun er på internett, har plassert maskinen slik at hun ikke sitter mutters alene med den. Jeg krever også at hun er i seng til kl 22 på hverdager. Jeg prøver å redusere TV-titting tiden etter skoletid, uten hell...

Hos pappaen sin har hun det nok litt løsere, han er ikke så opptatt av faste leggetider, bryr seg lite om kosthold, er ikke oppdatert på nettvett og slikt, men han er jo grei likevel. Siden hun ikke vil bo hos meg lengre, må jeg vel bare akseptere at hun flytter inn "på fulltid" hos faren? Kanskje det etterhvert vil føre til at han innser at han må sette noen grenser for henne + ta litt ansvar for oppfølging av skolearbeid? Hun er jo så gammel at jeg har vel lite jeg skulle sagt, om det skulle komme til rettssak? Jeg mener jo jeg er den best skikkede forelderen av oss to, og at faren er for dumsnill.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du høres litt for streng ut, for å være helt ærlig. Du kan prøve å møte henne på halvveien, dvs. inngå kompromisser med henne. Kanskje kommer hun tilbake?

• Liker 7
Gjest Bjørn82
Skrevet

Jeg syns du skal respektere datteren din hvis hun vil bo hos far sin så må ho få lov til dette. Og dersom du hadde vunnet frem i en rettssak i dette tilfellet tror jeg det hadde vært som å pisse i motvind for din egen del og ditt forhold til datteren din.

Men regler er greit å ha uansett.

-Oppfølging av skolearbeid. Bra.

-Ikke fri pc bruk. Bra

-Vise kvitteringer for det som er kjøpt for penger hun har fått i ukelønn? (Nei du er vel ingen arbeidsgiver som skal føre regnskap i forhold til reiseutgifter etc. som har bokettersyn og liknende?)

-Det at datteren virker som hun har et godt forhold til faren sin synes jeg du skulle verdsette veldig høyt, fordi det er en stor verdi i din datters liv.

-Fast leggetid? vel 13,5år.. (litt tidlig å jage en tenåring i seng klokken 22? vet ikke)

• Liker 9
Gjest huldra
Skrevet

Jeg har en datter på 13,5 år. Jeg og faren hennes skilte lag da hun var baby, og de første årene bodde hun etterhvert hos meg. Så kom pappaen mer på banen, og fra hun var 9 år gammel har vi hatt en samværsavtale på 70-30%, dvs hun bor mest hos meg, men er relativt mye i fars hjem likevel og har også lange sommerferier sammen med far.

Hun vil ikke lengre bo hos meg, og begrunner det med at jeg er så slitsom å leve sammen med, jeg stiller for mange krav og for harde krav. F.eks dette med skolearbeid, jeg følger med lekser og krever at de er gjort før hun f.eks får lov til å besøke venninner. Jeg gir henne penger, men ikke ukritisk, forlanger at hun tar vare på kvitteringer, vil vite hva hun kjøper. Jeg holder også et øye med henne når hun er på internett, har plassert maskinen slik at hun ikke sitter mutters alene med den. Jeg krever også at hun er i seng til kl 22 på hverdager. Jeg prøver å redusere TV-titting tiden etter skoletid, uten hell...

Hos pappaen sin har hun det nok litt løsere, han er ikke så opptatt av faste leggetider, bryr seg lite om kosthold, er ikke oppdatert på nettvett og slikt, men han er jo grei likevel. Siden hun ikke vil bo hos meg lengre, må jeg vel bare akseptere at hun flytter inn "på fulltid" hos faren? Kanskje det etterhvert vil føre til at han innser at han må sette noen grenser for henne + ta litt ansvar for oppfølging av skolearbeid? Hun er jo så gammel at jeg har vel lite jeg skulle sagt, om det skulle komme til rettssak? Jeg mener jo jeg er den best skikkede forelderen av oss to, og at faren er for dumsnill.

Uff, ja du høres veldig streng ut syns jeg. Skjønner henne godt jeg!

Ang.pc: her bør hun få kunne være inne på nettet uten at du kan se skjermen hele tiden. Er sikkert en god del hun sjekker opp der, alt fra ting om gutter, til kroppens utvikling, snakker litt med gutter, snakker litt med venninner om gutter osv.

Syns også det blri helt feil kreve kvitteringer for ting hun kjøper. Greit å se buksa om hun får penger til bukse, men ellers må hun få styre lommepenger osv selv.

Jeg støtter henne i å flytte til faren. Antagelig blir hun mer selvsikker og selvhjulpen der.

• Liker 7
Skrevet

jeg synest og du hørest littstreng ut..

må hun gjøre lekser rett etter hun kommer hjem fra skolen? jeg var alltid så lei rett etter skoletid, klarte aldri å konsentrere meg om leksene da. ble aldri tvunget til det heller, vist jeg ikke gjorde leksene måtte jeg også ta konsekvensene selv.

har aldri hørt om noen som har verdt nødt til å vise kviteringer på noe som helst til foreldrene...

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

TS

Takk for alle svar.

Dette med å vise kvitteringer var noe jeg begynte med etter at jeg skjønte at hun løy om hva pengene ble brukt til. Hun kunne f.eks hevde at hun trengte penger til treningsutstyr, og så viste det seg at utstyret var ordnet, f.eks via pappaen, og at pengene istedet gikk til andre ting (vet ikke hva). Da ble jeg mistenksom og mer årvåken og fant fort ut at hun også stjal penger hjemme. Jeg ble veldig fortvilet over dette, og reagerte med å bli streng og kreve full oversikt over hva hun trenger penger til/bruker penger på.

Lekser: jeg har forsøkt å la henne bestemme selv når og hvordan lekser skal gjøres, men det førte til at de slettes ikke ble gjort, og det kom tilbakemeldinger fra skolen med ønske om at vi foreldre passer på at hun gjør leksene sine. Jeg insisterer på at hun gjør leksene før hun får lov til å stikke ut på ettermiddagen f.eks, men hun må ikke gjøre de rett etter skolen (da ser hun på div tv-serier).

PC: jeg synes hun er for umoden til å være på nettet helt uten at jeg passer litt på. Hun er ikke akkurat på newtons sider eller opplysningssider om ungdom og pubertet. Det går i facebook, div net shop butikker for klær og div blogger.

Leggetid: tja, hun får jo lov å ligge og lese på sengen. Hun er kronisk trøtt om morgenen. Jeg vil hun skal være uthvilt til skoledagen. Men mulig hun bør bestemme selv når hun skal legge seg?

Når hun nå er bare hos pappaen sin, er jeg redd det blir lite/ingen lekser, lite søvn, og mye tid på TV og nett. Men hva kan jeg vel gjøre....

Gjest Bjørn82
Skrevet

TS

Takk for alle svar.

Dette med å vise kvitteringer var noe jeg begynte med etter at jeg skjønte at hun løy om hva pengene ble brukt til. Hun kunne f.eks hevde at hun trengte penger til treningsutstyr, og så viste det seg at utstyret var ordnet, f.eks via pappaen, og at pengene istedet gikk til andre ting (vet ikke hva). Da ble jeg mistenksom og mer årvåken og fant fort ut at hun også stjal penger hjemme. Jeg ble veldig fortvilet over dette, og reagerte med å bli streng og kreve full oversikt over hva hun trenger penger til/bruker penger på.

Lekser: jeg har forsøkt å la henne bestemme selv når og hvordan lekser skal gjøres, men det førte til at de slettes ikke ble gjort, og det kom tilbakemeldinger fra skolen med ønske om at vi foreldre passer på at hun gjør leksene sine. Jeg insisterer på at hun gjør leksene før hun får lov til å stikke ut på ettermiddagen f.eks, men hun må ikke gjøre de rett etter skolen (da ser hun på div tv-serier).

PC: jeg synes hun er for umoden til å være på nettet helt uten at jeg passer litt på. Hun er ikke akkurat på newtons sider eller opplysningssider om ungdom og pubertet. Det går i facebook, div net shop butikker for klær og div blogger.

Leggetid: tja, hun får jo lov å ligge og lese på sengen. Hun er kronisk trøtt om morgenen. Jeg vil hun skal være uthvilt til skoledagen. Men mulig hun bør bestemme selv når hun skal legge seg?

Når hun nå er bare hos pappaen sin, er jeg redd det blir lite/ingen lekser, lite søvn, og mye tid på TV og nett. Men hva kan jeg vel gjøre....

Nei det er ikke lett å være forelder. hehe.. =)

Men det at du følger med hva hun gjør på nett syns jeg er veldig positivt, fordi det er masse drit der som en 13åring ikke burde ta del i.

Leksene må jo gjøres, men hun må jo selv bestemme når på dagen de skal gjøres, bare de blir gjort i tide.

At hun er morgentrøtt har sikkert med at hun kanskje ligger oppe litt lenge/er våken litt lenge. Kanskje hun er en sånn type som har godt av å få litt mere ansvar for seg selv. Si, "ja du kan legge deg når du selv vil, men det er ditt eget ansvar å komme deg opp og på skolen" etc. ((Det er jo ALLTID enkelt å oppdra andres barn, men jeg forsøker å være litt kritisk til hva jeg selv sier nå))

Jeg kan se for meg at en viss synkronisering av praksisen som far og mor ville vært til stor hjelp for dere begge som forelder, og for datteren deres etter hvert. =)

Dere som foreldre burde bli enige om hvor grensene går.

Vet ikke, men syns du det var noe fornuft i det ?

Skrevet

Jeg syns du høres veldig fornuftig ut jeg - og faktisk ikke for streng. Det er ikke galt å kreve noe av en 13 årin og heller ikke feil å sette tydelige grenser.

At hun vil flytte til faren tar jeg som et tegn på at hun forsøker å spille dere opp mor hverandre og en ganske naturlig sak i den alderen. Jeg foreslår at du tar en prat med faren og forklarer litt av bakgrunnen for dette til ham og kanskje kan få ham til å sette litt tøffere grenser enn han har nå-

Jeg hadde nok satt meg ned med henne og snakket skikkelig gjennom tingene også - foklart at du skjønner hvorfor hun vil flytte, forklare hvorfor du har reglene du har og hva du tenker om det og gjøre det krystallklart at du ikke blir sin fordi hun flytter og at hun er velkommen hjem igjen når som helst.

Utover det er det egenlig ikke noe du kan gjøre annet enn å ta tiden til hjelp - er du heldig vil hun skjønne at hun hadde fint hos deg, og om ikke så får du bare sørge for å ha et godt samarbeide med faren.

Lykke til.

• Liker 6
Skrevet

Da jeg leste så syns jeg at din fremgangsmåte var utrolig bra, fram til at jeg leste at datteren din er 13 år!! Og da er du alt for streng. En 13-åring i full modning trenger _frihet_ og rom for å modnes. Jeg skjønner godt at en 13-åring flytter når du har et såpass hardt grep om henne. Hvordan skal datteren din lære hvis hun ikke kan prøve og feile selv?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt synes jeg ikke du er for streng. Dette er helt "normale" grenser som viser at du bryr deg og tar ansvar. Og barn vil faktisk ha grenser, selv om de påstår det motsatte.

1) Lekser: disse MÅ gjøres før man kan ha det artig med vennene sine. Ofte trenger jo barn også litt hjelp med dem, så dette er en viktig regel.

2) Også bra med oppfølging av pc-bruk. Utrolig hvor mange rare folk ungdom kan møte på nettet.. Men hun trenger jo litt "privatliv" også, så man trenger jo ikke å henge over henne til en hver tid.

3) Vise kvitteringer blir vel litt sånn revisor-aktig. Hva med heller å be om å få se tingene hun har kjøpt?

4) Leggetid er viktig. Barn og ungdom trenger jo mye søvn, ikke å sitte foran tv'en og facebook til kl 23 hver kveld.

Dessuten, grenser er jo til for å tøyes, så hva med å prøve å inngå kompromiss med datteren din? Leggetid til kl 2230 f.eks..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du høres helt rimelig ut!

Det er nok det at hun opplever mer frihet hos sin far, og derfor mer "gøy" å være der. Kanskje du kunne tatt en telefon til ham? Om dere er venner da...

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg syns kanskje du fremstår som litt streng i enkelte saker, men fornuftig i andre. Det at hun lyver for deg, kan være et tegn på at hun syns hun har for stramme tøyler. Husker jeg gjorde det selv, for faren min var virkelig urimelig streng!

Det fører sjelden noe godt med seg å ha for stramme tøyler, det vekker opprørstrangen i mange. Viktig å finne en middelvei, kunne snakke med ungene og ikke bare til dem, og finne kompromisser og løsninger sammen.

Og du skal ikke uten videre godta at hun setter deg og faren opp mot hverandre. Snakk med faren og bli enig om noen felles kjøreregler. Datteren deres virker som hun tester en del grenser for tiden, og da er det ekstra viktig at du og far kan ha en noenlunde felles linje.

• Liker 1
Skrevet (endret)

13,5 år. Ganske normalt at hun begynner å få lyst til å ha litt privatliv. Det med kvitteringene og overvåking av henne når hun bruker internett syns jeg er ganske drøyt.

Leggetid og at hun må gjøre lekser er bare rett og rimelig, men 22 er kansje bittelitt tidlig. Men egentlig ikke urimelig. Da jeg var på hennes alder husker jeg at jeg hadde leggetid senest 23 på hverdager.

Det er sikkert veldig lett for faren at han kan være "den snille" siden du holder orden på henne i hverdagen. Han har kansje en liten sovepute der. Det beste hadde jo vært hvis du og faren kunne vært enig om leggetid og dette med lekser. Slik jeg ser det de det de viktigste tingene her.

Jeg tror det at du har en slikt overvåkingsbehov har mye å si for at hun ønsker å komme seg bort for å få lov til å være litt i fred.

EDIT:

Leste nå det om pengene som har havnet andre steder. Når det er noe spesifikt forstår jeg at du vil se at hun har kjøpt akkurat den tingen.

Endret av Tulling
  • Liker 2
Skrevet

TS

Takk for alle svar.

ahh, da blir det jo helt anerledes :) er enig med de over som sa at de kunne være lurt å snakke med faren hennes om dette, kansje hun tror at du vil bli mindre streng for å få henne til å bli boende hos deg.

om leggetid, jeg har alltid vært kjempetrøtt om morningen uansett når jeg går å legger meg. vist jeg står opp før ca. 10 spiller det veldig liten rolle hvor lenge jeg har sovet. så vist du vet at hun sover så lenge som anbefalt er det ikke sikkert det er noe å gjøre med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 13, snart 14 årig jente selv...og mulig jeg er litt for streng, men er er mine grenser;

Pc har hun på rommet sitt, men hun liker å bruke den på kontoret, for den er kjappere. Hun sier alltid ifra (uten at jeg har sagt at hun må..).."stikker en tur på dataen jeg..". Har snakket med henne om nettvett, og jeg føler meg trygg.

Lekser tar hun ansvar for selv (første år på ungdomskolen), jeg sjekker alltid ukeplan hver mandag og har peiling på når hun har prøver, så jeg spør henne i forkant om hun har lest. Lekser er hennes ansvar. Da hun gikk på barneskolen var regelen at leksene måtte være gjort før hun fikk stikke ut og møte venner. Jeg har ingen tro på å gjøre lekser 5min før leggetid....(leksevaner på innarbeides fra 1ste trinn, noe som jeg og nå gjør med min andreklassing)

Leggetid.....hun er et utpreget B-menneske... Men uansett, som mor så er det min jobb å se til at hun får nok søvn til å fungere når hun må opp tidlig og på skolen.. Så hun må slukke lyset kl 22.... legger seg 21.30, men det er fordi hun er lesehest og må lese på sengen. Fredager og lørdager er hun lengre oppe. Tenåringer trenger også søvn, og hun blir vekket kl 0700... får hun for lite søvn så ender det opp i hodepine og irritabilitet..

Kvitteringer for det hun kjøper ville ikke fallt meg inn å sjekke engang! Jeg stoler såpass på henne. Hun får 400kr i måneden (100kr hver fredag), og de pengene er opp til henne og bruke på hva hun vil...

Så det er min hverdag med ei tenåringsjente.....

Faren hennes og meg har 50/50. Han er mye slappere enn meg når det kommer til regler og f.eks kosthold, men det er ikke noe jeg kan, eller vil, legge meg borti så lenge det ikke er noe graverende...

Så min konklusjon er at du gjør mye bra, men at du og er litt for streng på enkelte områder....

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes du høres veldig streng ut! Jeg ville nok også ha flyttet..

Jeg er 15 år, og trenger tid helt alene hver dag, for å hvile hodet og slappe av! Jeg legger meg i 23-tiden hver dag, og sitter alene i kjellerstua i max 5 timer om dagen. Ja det er MYE, men jeg er ute med venner nesten hver dag. Og jeg synes det er kjempegodt å være alene litt!

AnonymBruker
Skrevet

ei snart 14 år gammel jente må få lov til å se og være på hvem nettside hun vil!

hun burde få lov til å gjøre lekser i siste liten, når hun vil.

• Liker 3
Skrevet

Hei! Jeg er i 20-årene, og kommer fra et hjem uten regler og rutiner. Sliter med søvn, arbeidsmoral, ansvarsfølelse og diverse annet. Skulle virkelig ønske jeg hadde en forelder som noen ganger tvingte meg og som var autoritær. Du høres ut som en veldig god mor, og jeg synes ikke du er for streng. Flere foreldre i dagens samfunn burde være som deg, er altfor mange frekke og ukonsentrerte barn og ungdommer der ute.

Datteren din vil bo hos sin far for å slippe tyngden av å være ansvarsfull og gjøre ting ordentlig, det går utpå hennes "latskap", og ikke at du er for streng. Du burde kommunisere med faren om dette, han kan faktisk forandre hele livet hennes om hun flytter inn der og deretter får gjøre som hun vil.

Jeg ser på det sånn:

Hos deg kan hun bli ansvarsfull, få evne til å ta vare på seg selv og bli bedre i rutiner.

Hun kan få det bra hos pappa på mange måter, men om han ikke har regler kan hun komme til å måtte ha hjelpen hans til alt i sitt unge voksenliv.

Keep up the good work!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg synes det er kjempebra at du setter regler og grenser. Men jeg skjønner også godt at datteren din vil bo hos faren sin fordi det er "lettere" der. Alle tenåringer vil helst slippe unna ansvar og regler, de vet tross alt veldig lite om hva som er best for dem selv.

-Oppfølging av skolearbeid = bra, til en viss grad. Når hun kommer hjem fra skolen bør hun få frihet til å slappe av, men har hun lekser til dagen etterpå bør hun gjøre dem. Lekser før tv og besøk er slik det skal være, men om det er faste aktiviteter inn i bildet kan de komme først.

-Ikke fri pc bruk = også bra. Jeg ser at 13-åringer oppfører seg villere på nettet i dag enn da jeg var 13 (7 år siden). Å ha pcen i fellesareal er bra, men å komme bort og se hva som foregår er ikke like greit.

-Vise kvitteringer for det som er kjøpt = Om hun får ukelønn for å gjøre oppgaver hjemme bør hun få bruke det på det hun vil. Trenger hun derimot sportsutstyr eller andre nødvendigheter foreslår jeg at dere drar og finner det sammen, eller at hun viser deg det. Ikke ok å lure av deg penger. Men som sagt, ukelønn og selvtjente penger må få brukes på hva hun vil. Hun vil lære hva som er viktig.

-Fast leggetid kl 22 er bra, tenåringer trenger mye søvn. Du trenger jo ikke tvinge henne til å legge seg, bare være på rommet sitt. Om hun ikke har pc kommer hun nok fort til å legge seg.

- Om hun virkelig vil flytte så må hun få det, barn kan tross alt bestemme selv etter en alder av 12 år. Om du har et ok forhold til faren bør du snakke med han om at dere bør ha akkurat samme grenser, så dattra di vet at hun ikke kan utnytte/manipulere voksne.

Jeg anbefaler virkelig å avtale faste regler på begge plasser.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke sånn at en 13-åring selv kan velge hvor hun vil bo? Når man er over 12 så skal en bli hørt om ens ønske, men det er stadig de voksne som bestemmer!

Synes ikke en på 13-14 år er moden nok til å se konsekvensene av sine valg. Det er ditt ansvar som forelder å ta den endelige avgjørelse.

Streng eller ikke: du kjenner datteren din, og vet hva hennes behov er. Hun høres helt sunt normalt opprørsk ut, og det skal du prise deg lykkelig for. Det er ikke dermed sagt at du gjør noe galt; heller tvert imot! Og har du evnen til å også lære av dine barn - så er jeg sikker på at dette skal gå seg til,uten flytting og dramatikk.

Pastill

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...