Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Viss eg hadde vore i den situasjonen, hadde eg hatt sovesova til foreldra i stua, og så latt ungane få soveromma. Køyesenger funkar fint ;)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første jeg tenkte var om det er vindu på badet. Soverom, eller i dette tilfellet - rom som benyttes til soving, må ha en rømningsvei i tillegg til døren.

Skrevet

Denne har kjøpt leiligheten med vitende vilje og er sikkert lykkelige i sitt hjem - hvem har da egentlig noe med hvordan de velger å disponere plassen?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Denne har kjøpt leiligheten med vitende vilje og er sikkert lykkelige i sitt hjem - hvem har da egentlig noe med hvordan de velger å disponere plassen?

Tviler på at barna trives sånn. Barn bør ha mulighet til bedre livskvalitet enn som så, og skal ikke lide av foreldrenes valg av massebarneproduksjon.

Sjansene for at disse jentene tar med klasseveninder (ikke at det er noe alle barn må) hjem er sikkert små, ettersom de må synes det er flaut å bo på et bad. Huff, stakkars barn.

Endret av Tiarra
  • Liker 2
Skrevet

Stakkars barn ja, men foreldrene tok valget å kjøpe den leiligheten i steden for ett hus/større leilighet på en mindre sentral plass.

Det er ingen menneskerett å kunne bo sentralt i stor leilighet, man må jobbe for det.

• Liker 3
Gjest karikari
Skrevet

Syntes vi må være rausere med hverandre, tåle at andre løser ting på andre måter enn oss selv.

Mest sannsynlig har disse barna en mor som er hjemme med dem (veldig mange invandrer kvinner er hvertfall det)med alle de gode det innebærer.

Og som sa at de ikke ville ta venninner med hjem; Kanskje baker moren boller og dekker opp i stuen når barna får besøk. Kanskje får veninnene bli en del av familien, og ikke bare "stengt" inne på et barnerom for å leke.

For alt vi vet kommer denne familien fra et sted der alle 9 har lagt på et jordgulv i et lite rom, i så fall syntes de sikkert de ha kjempemye plass.

Og for all del, jeg er glad for at mine barn har hver sitt rom, men jeg syntes vi skal ha større fokus på problemområder, og la slike ting som egentlig ikke spiller noen rolle ligge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem tenker IKKE slik, egentlig?? :klo:

Folk som kommer fra HELT andre kår en oss?

Når det kommer til boforhold, må vi kanskje innse at det som er best for oss, ikke nødvendigvis passer litt engang for andre.

Min stefamilie er afrikansk, vi har bygget ett sommerhus i landet de kommer fra, der det er ihvertfall 5 store soverom, med mer en nok plass til å spre seg ut få på hvert rom. Når DE er der, bor alle jentene på ett og samme rom, alle gutta på ett annet, de voksne bor på rom alene, og det står gjerne rom tomme til tross for at det da altså hauger seg unger sammen på noen av rommene. Og dette er ikke bare der, dette er hvordan DE synes det er bra. DE ønsker å sove flere sammen, for dem er det trygghet, det er slik de velger å gjøre det, også barna. Om de hadde hatt en madrass på badet, spiller ingen rolle, det er å sove sammen som er viktig, ikke rømningsveier, fukt, plass og privatliv.

Privatliv er noe VI setter høyt, for mange er det ikke naturlig å bruke mye tid vekk fra andre, heller tvert imot, det er RART å tilbringe tid alene på ett rom, eller at barna leker med venner inne på ett lukket barnerom.

Ja, VI synes det er best om barna hadde fått rommene og de voksne hadde sovet på sovesofa på stua, for OSS hadde det vært mer riktig. Men så er det ikke oss det er snakk om da, skal vi gjøre som de synes er naturlig, fordi DE synes DET er det riktige?

aksept for andre er en fin ting, og det er mange som ikke er så bortskjemte som vi er her i dette landet. For dem er kanskje denne leiligheten himmelen! Også for barna! Dere vet jo ikke hva barna er vant til fra før. Og det kan godt hende barna er stolte av leiligheten, selv om ikke våre barn ville vært det. Igjen, ikke alle er bortskjemt med stor plass og egne rom.

At det er ekkelt og upraktisk er en annen sak.

Og det er ekkelt og upraktisk for OSS, er ikke sikkert det er det for dem.

Helt enig!!!

La folk få velge sine egne liv.

Syntes vi må være rausere med hverandre, tåle at andre løser ting på andre måter enn oss selv.

Mest sannsynlig har disse barna en mor som er hjemme med dem (veldig mange invandrer kvinner er hvertfall det)med alle de gode det innebærer.

Og som sa at de ikke ville ta venninner med hjem; Kanskje baker moren boller og dekker opp i stuen når barna får besøk. Kanskje får veninnene bli en del av familien, og ikke bare "stengt" inne på et barnerom for å leke.

For alt vi vet kommer denne familien fra et sted der alle 9 har lagt på et jordgulv i et lite rom, i så fall syntes de sikkert de ha kjempemye plass.

Og for all del, jeg er glad for at mine barn har hver sitt rom, men jeg syntes vi skal ha større fokus på problemområder, og la slike ting som egentlig ikke spiller noen rolle ligge.

*klapper* enig!

• Liker 3
Skrevet

Folk som kommer fra HELT andre kår en oss?

Når det kommer til boforhold, må vi kanskje innse at det som er best for oss, ikke nødvendigvis passer litt engang for andre.

.........

DE ønsker å sove flere sammen, for dem er det trygghet, det er slik de velger å gjøre det, også barna. Om de hadde hatt en madrass på badet, spiller ingen rolle, det er å sove sammen som er viktig, ikke rømningsveier, fukt, plass og privatliv.

Privatliv er noe VI setter høyt, for mange er det ikke naturlig å bruke mye tid vekk fra andre, heller tvert imot, det er RART å tilbringe tid alene på ett rom, eller at barna leker med venner inne på ett lukket barnerom.

Ja, VI synes det er best om barna hadde fått rommene og de voksne hadde sovet på sovesofa på stua, for OSS hadde det vært mer riktig. Men så er det ikke oss det er snakk om da, skal vi gjøre som de synes er naturlig, fordi DE synes DET er det riktige?

aksept for andre er en fin ting, og det er mange som ikke er så bortskjemte som vi er her i dette landet. For dem er kanskje denne leiligheten himmelen! Også for barna! Dere vet jo ikke hva barna er vant til fra før. Og det kan godt hende barna er stolte av leiligheten, selv om ikke våre barn ville vært det. Igjen, ikke alle er bortskjemt med stor plass og egne rom.

Argumentene dine er forsåvidt ok, men blir litt sviktende i denne saken. Jeg har ganske god innsikt i flere forskjellige kulturer og skikker basert på opphav og religion, og baserer min holdning på mine erfaringer slik du også gjør med dine.

Og hvis man i tillegg leser mellom linjene i TS's innlegg, kan vi se at dette ikke fremstår som en ekstremistisk familie som baserer hverdagen på kjønn, rang osv.

Og da virker det faktisk veldig rart at foreldrene lar barna sine sove på badet, mens de har et soverom alene. I et strengt og konservativt muslimsk hjem kunne man opplevd slik, men nå vet vi ikke om de er muslimske i det hele tatt, men vi vet derimot at de inviterte inn en ukjent norsk nabo på kaffe, og at far i huset konverserte med en fremmed dame. Dette stemmer ikke overens med konservative muslimer.

De hadde sovet like mye sammen som nå, hvis jentene hadde ett rom, og guttene et annet.

Og det naturlige instinktet hos alle foreldre verden over, er å ønske en best mulig hverdag for barna sine, selv om hva man mener er best varierer. Hvis disse har, som noen sier "sovet på jordgulv", så ville det naturlige for å foreldrene være å si "se, hva vi har skaffet dere", og satt barna foran seg selv.

Skrevet

Sitat: "Og hvis man i tillegg leser mellom linjene i TS's innlegg, kan vi se at dette ikke fremstår som en ekstremistisk familie som baserer hverdagen på kjønn, rang osv."

TS ser jo denne saken gjennom "sine øyne"og vi leser hennes og hverandres innlegg gjennom "våre øyne" så dette vet vi ikke noe sikkert om.

AnonymBruker
Skrevet

Det har blitt slik at unger i dag krever hver sitt rom,men alle kan ikke ha det slik. Der det er hjerterom er det husrom

Enig med deg. Selv er jeg alenemor uten råd til bolig med ekstra soverom. På rommet er det en familiekøye. Vi har delt rom siden han var liten. Og nå som poden har blitt stor, sover jeg på stua (sovesofa). Med fem sengeplasser har vi da plass til overnattingsgjester og alt mulig. No problemo.

Det jeg da ikke forstår er hvorfor ikke denne familien da ikke lar foreldrene sove på stua (med sovesofa) og da lar barna få rommet. Med to køysenger på hvert rom er det da faktisk plass til alle + en gjest.

Skrevet

Alt er relativt.

Mange barn og liten plass i vestlig målestokk, ja.

Men går det fint for dem, kunne jeg ikke brydd meg mindre. :)

Der vi ser et rimelig stort plassproblem, er det mulig at de ser dette som en helt kurant bosituasjon.

Fåglarna vet... :sjenert:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...