AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Det har flyttet inn en ny familie under meg i blokka, og jeg gikk ned en dag for å hilse på dem. De inviterte meg inn, og det var veldig hyggelig Men jeg stusset på en ting, de har 7 barn (innvandrere) og leiligheten har bare to soverom, sånn som vår. Jeg ble så nysgjerrig at jeg spurte hvordan de løste det med sengeplasser, og da svarte far i huset at de to yngste guttene sov på soverommet, tre eldre gutter i stua på madrasser, og jentene på madrasser på badet. Da jeg skulle gå tittet jeg inn på badet og så to madrasser støtt opp mot veggen, og sammenbrettede dyner på gulvet. Var dette noe spesielt eller??
Konstantin Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 De må jo ha en plass til å sove Hvis de ikke har penger til en større leilighet, så er nok det eneste løsning. Bedre å sove på badet enn å sove ute! 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 Rimelig spesielt. Både det å ha 7 barn og å bo så mange i en 3-roms leilighet. Som Konstantin skriver så er nok grunnen at de ikke har råd til en større leilighet. For hvert ekstra soverom går ofte prisen opp minst 500k.
Chiyo Skrevet 1. mars 2011 #4 Skrevet 1. mars 2011 (endret) Jo det syns jeg var litt spesielt. Ikke at jeg tror at det ikke er nok av kjærlighet i den familien, men jeg mener at et barn skal ha en seng å sove i. I alle fall når man bor i et land som Norge. Mener ikke å høres ut som en snobb altså. Men det virker som en veldig fattig livsstil som man ikke skulle trodd norske barn måtte leve med. Endret 1. mars 2011 av Chiyo
Tiarra Skrevet 1. mars 2011 #5 Skrevet 1. mars 2011 Rimelig spesielt! Ikke det med mange barn, men at noen barn sover på BADET!!! Og at det var i dette tilfelle jentene og ikke de store guttene. Men du sa at det var to soverom, hvorfor kan ikke disse jentene sove på det andre soverommet? Kan de ikke lei en litt større leilighet og søke om bostøtte? Det går vel an dersom husleien er veldig høy?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #6 Skrevet 1. mars 2011 Takk for svar! Regner med at foreldrene selv sover på det andre soverommet, siden de sa det på den måten. Det er jo strengt tatt ikke noe jeg har noe med, så føler ikke at jeg kan snakke med dem om bostøtte og større leilighet heller De eier forresten, og betalte ca 1,3 for leiligheten og ca 4000 i husleie. Lurer på hva de gjør dersom noen må tisse om natten
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2011 #7 Skrevet 1. mars 2011 Det har flyttet inn en ny familie under meg i blokka, og jeg gikk ned en dag for å hilse på dem. De inviterte meg inn, og det var veldig hyggelig Men jeg stusset på en ting, de har 7 barn (innvandrere) og leiligheten har bare to soverom, sånn som vår. Jeg ble så nysgjerrig at jeg spurte hvordan de løste det med sengeplasser, og da svarte far i huset at de to yngste guttene sov på soverommet, tre eldre gutter i stua på madrasser, og jentene på madrasser på badet. Da jeg skulle gå tittet jeg inn på badet og så to madrasser støtt opp mot veggen, og sammenbrettede dyner på gulvet. Var dette noe spesielt eller?? Jeg synes det er trist at de ikke kunne fått seg en større leilighet. Norge er et riktland, og dette burde ikke være nødvendig. Og så burde de vel ordnet det sånn at jentene kunne bruke ett av soverommene, evne sammen med foreldrene?
Gjest kjetil Skrevet 1. mars 2011 #8 Skrevet 1. mars 2011 Jeg synes det er trist at de ikke kunne fått seg en større leilighet. Norge er et riktland, og dette burde ikke være nødvendig. Og så burde de vel ordnet det sånn at jentene kunne bruke ett av soverommene, evne sammen med foreldrene? Dumt at de velger å få så mange barn når de ikke har økonomi til det. 9
Kosemose Skrevet 1. mars 2011 #9 Skrevet 1. mars 2011 Hørte en eller annen som sa at mye av gjengkriminaliteten blant innvandrere i Oslo skyldes nettopp dette; for liten plass. Det er for mange på for små leiligheter, noe som fører til rastløshet og trang til å reke ute. Det er sikkert mange andre faktorer og, men syns det med trangboddhet høres ut som en rimelig forklaring på noe av dette problemet.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #10 Skrevet 1. mars 2011 Det har flyttet inn en ny familie under meg i blokka, og jeg gikk ned en dag for å hilse på dem. De inviterte meg inn, og det var veldig hyggelig Men jeg stusset på en ting, de har 7 barn (innvandrere) og leiligheten har bare to soverom, sånn som vår. Jeg ble så nysgjerrig at jeg spurte hvordan de løste det med sengeplasser, og da svarte far i huset at de to yngste guttene sov på soverommet, tre eldre gutter i stua på madrasser, og jentene på madrasser på badet. Da jeg skulle gå tittet jeg inn på badet og så to madrasser støtt opp mot veggen, og sammenbrettede dyner på gulvet. Var dette noe spesielt eller?? Vi har en sofa som kan slåes ut i entreen,ja det ligger noen der. Jeg har sove mye på badet i vinter. Der er varmekabler,det har vert for kaldt i huset ellers. Deilig med varmt gulv når en har en kropp som verker. Kjenner flere som bruker badegulvet. Det har blitt slik at unger i dag krever hver sitt rom,men alle kan ikke ha det slik. Der det er hjerterom er det husrom 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #11 Skrevet 1. mars 2011 Men du sa at det var to soverom, hvorfor kan ikke disse jentene sove på det andre soverommet? Jeg vil tro at dette har noe med rang og kultur å gjøre. Antakelig kan ikke far sove sammen med andre menn, fordi den eldste sønnen kan "true" fars stilling i familien. Dette er veldig rart for oss "hardbarka nordmenn" fordi vi er vant med plass og privatliv. Kanskje dette er helt normalt for denne familien? Kanskje dette var den beste løsningen for dem i den situasjonen de er i nå? 1
kaprifolen Skrevet 1. mars 2011 #12 Skrevet 1. mars 2011 Her hadde jeg puttet køyesenger på begge soverommene, og sovesofa til foreldrene i stua. Hvem tenker IKKE slik, egentlig?? 6
Gjest Rampunge Skrevet 1. mars 2011 #13 Skrevet 1. mars 2011 Skjønner ikke hvorfor foreldrene ikke sover på stua, så kan jentene få det ene soverommet, og guttene det andre. Det hadde i alle fall jeg gjort om jeg absolutt skulle få sju barn og bo i en treroms. 1
Gjest Rampunge Skrevet 1. mars 2011 #14 Skrevet 1. mars 2011 Her hadde jeg puttet køyesenger på begge soverommene, og sovesofa til foreldrene i stua. Hvem tenker IKKE slik, egentlig?? Haha, så først dette etter jeg hadde postet. Bra at flere tenker slik:)
kaprifolen Skrevet 1. mars 2011 #15 Skrevet 1. mars 2011 Haha, så først dette etter jeg hadde postet. Bra at flere tenker slik:) Hehe! En annen ting er at det kan jo ikke være bra å sove på og oppbevare madrassene på et så fuktig rom? Man BER jo om mugg og sopp i madrassen!!!! 2
Kitsune Skrevet 1. mars 2011 #16 Skrevet 1. mars 2011 Mulig de har råd til større leilighet, men at de har familie i hjemlandet som også trenger penger. Hadde staten gitt de mere penger, hadde familien i hjemlandet fått mere penger. Ingenting hadde vel endret seg hva areal i Norge gjelder. 1
Anaconda Skrevet 1. mars 2011 #17 Skrevet 1. mars 2011 Lurer på hva de gjør dersom noen må tisse om natten "Uhygienisk" popper opp i hodet mitt når du snakker om do her, for da betyr det at bad og toalett ikke er separat. Uff, det synes jeg var litt guffen lesning. 2
Anaconda Skrevet 1. mars 2011 #18 Skrevet 1. mars 2011 Hørte en eller annen som sa at mye av gjengkriminaliteten blant innvandrere i Oslo skyldes nettopp dette; for liten plass. Det er for mange på for små leiligheter, noe som fører til rastløshet og trang til å reke ute. Det er sikkert mange andre faktorer og, men syns det med trangboddhet høres ut som en rimelig forklaring på noe av dette problemet. Dette sier sosiologien også noe om. Kriminalitet (og andre sosiale problemer) øker jo flere personer som befinner seg innenfor et avgrenset område. Men så har jo gjerne dette også sammenheng med ressurser, eller mangel på sådan, forøvrig også. (penger, utdannelse, jobb etc)
Djungelvrål Skrevet 1. mars 2011 #19 Skrevet 1. mars 2011 Der de kommer fra bor sikkert alle vanligvis på bare et rom, ikke spesielt for de. De synes sikkert de har god plass. At det er ekkelt og upraktisk er en annen sak. 1
Cuckold Skrevet 1. mars 2011 #20 Skrevet 1. mars 2011 Det har flyttet inn en ny familie under meg i blokka, og jeg gikk ned en dag for å hilse på dem. De inviterte meg inn, og det var veldig hyggelig Men jeg stusset på en ting, de har 7 barn (innvandrere) og leiligheten har bare to soverom, sånn som vår. Jeg ble så nysgjerrig at jeg spurte hvordan de løste det med sengeplasser, og da svarte far i huset at de to yngste guttene sov på soverommet, tre eldre gutter i stua på madrasser, og jentene på madrasser på badet. Da jeg skulle gå tittet jeg inn på badet og så to madrasser støtt opp mot veggen, og sammenbrettede dyner på gulvet. Var dette noe spesielt eller?? Det som er spesielt etter norske forhold er jo at de har syv barn. Det er noe de færreste nordmenn føler at de har råd til. Men det er da ikke ukjent at grupper fra visse andre deler av verden har en helt annen fruktbarhetsrate enn europeere. Og da synes jeg det blir helt feil å kritisere at flyktninger som har kommet til landet bor trangt. Greit nok at nordmenn kanskje synes det ville vært bedre å slå opp køyesenger på de to soverommene (som noen nevnte), mens mor og far kunne sove i stua, men litt romslighet bør vi ha i forhold til at mennesker kan velge ulike løsninger, dette er da ikke noe alvorlig problem, noe som kan sammenliknes med den problematiske kvinnerollen en del av disse kultrene står for? La oss kritisere det som er verdt å kritisere og lære oss å godta forskjeller som er til å leve med. Og at et par som har flyktet fra et annet land hals over hode ikke har råd til mer enn en tre-roms-leilighet synes jeg er helt rimelig. Det finnes nok av nordmenn som ikke har råd til større leilighet selv om de har bodd her i hele sitt liv, tatt høyere utdannelse og er i full jobb. Mennesker som alltid har betalt sin skatt og som har foreldre, besteforeldre, oldeforeldre osv som har lagt ned livsverk for å bygge landet. Jeg synes ikke det ville være rimelig at fremmedkulturelle flyktninger automatisk får flytte inn i store leiligheter bare fordi de har sørget for å få mange barn. Det ville det faktisk vært langt mer grunn til å reagere på. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå