Gå til innhold

symmetri i ansiktet

Fremhevede innlegg

Gjest jente
Skrevet

Skjønner ikke at ''alle'' mener at det er mest mulig symmetri som gjør en pen? Det viser bare hvor forskjellig folk tenker. Dessuten er ikke de fleste son nogen lunde symmetriste? Jeg har ingen store forskjeller fra den ene siden til den andre? Nesen min er kanskje bitttttelitt skjev, noe som jeg la merke til for første gang for en liten stund siden. Men jeg mener , ingen legger merke til dette?

Jeg søkte dessuten opp ''symmetrisk ansikt'' på google, og det var jo bare ''helt vanlige'' kjendiser som dukket opp på bildene.. Ikke noe spesielt. Jeg ser ikke helt greia..

Er det virkelig det man ser på når man bestemmer seg om en person er pen eller ikke ? syns det høres sprøtt ut..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De som har vedlig symmetriske ansikter er oftere psykopater. Leste en studie om dette en gang. (Det finnes sikkert en motstudie).

Kjæresten min er veldig usymmetrisk. :P

Skrevet

Er jo ikke sånn at vi bevisst ser at "Oi, den personen der var pen for hun/han var symmetrisk". Er jo andre faktorer som spiller inn også, slik som utstråling. Men de som er symmetriske har ofte et bedre utgangspunkt, mener nå jeg.

Skrevet

De som har vedlig symmetriske ansikter er oftere psykopater. Leste en studie om dette en gang. (Det finnes sikkert en motstudie).

Kjæresten min er veldig usymmetrisk. :P

Oj. Vel tror man skal ta sånne undersøkelser med en klype salt.

Men nesten alle i mine øyne ser symmetriske ut.. jeg kan liksom ikke bare tenke '' wow den personen var symmetrisk'' . Men kan tenke at wow den personen var pen , men dette fordi personen har fine trekke ved seg, ikke mest mulig symmetrisk :forvirret: syns alle ser like symmetriske ut jeg.. med mindre det ene øye er tydlig lavere enn det andre etc..

Skrevet (endret)

Oj. Vel tror man skal ta sånne undersøkelser med en klype salt.

Men nesten alle i mine øyne ser symmetriske ut.. jeg kan liksom ikke bare tenke '' wow den personen var symmetrisk'' . Men kan tenke at wow den personen var pen , men dette fordi personen har fine trekke ved seg, ikke mest mulig symmetrisk :forvirret: syns alle ser like symmetriske ut jeg.. med mindre det ene øye er tydlig lavere enn det andre etc..

Alle har forskjeller på høyre- og venstresiden, slik er kroppen vår. Selv følelsen vi har på høyre og venstre er forskjellig. Men noen er flinkere til å se helthet enn detaljer, og da vil ikke den personen klare å se det tydelig når noen er usymmetriske. Det er jo ikke veldig synlig i det hele tatt, men øyet reagerer annerledes på det likevel, og hjernen vil da oppfatte at den personen er mindre eller mer pen. Selvfølgelig, som jeg tidligere har sagt, er det andre faktorer som spiller inn. Men dette er jo første utgangspunkt hjernen tar tak i når vi ser en person.

Endret av KaDust
Skrevet

Alle har forskjeller på høyre- og venstresiden, slik er kroppen vår. Selv følelsen vi har på høyre og venstre er forskjellig. Men noen er flinkere til å se helthet enn detaljer, og da vil ikke den personen klare å se det tydelig når noen er usymmetriske. Det er jo ikke veldig synlig i det hele tatt, men øyet reagerer annerledes på det likevel, og hjernen vil da oppfatte at den personen er mindre eller mer pen. Selvfølgelig, som jeg tidligere har sagt, er det andre faktorer som spiller inn. Men dette er jo første utgangspunkt hjernen tar tak i når vi ser en person.

hmm ok, takk for godt svar, skjønte greia litt bedre nå.

Skrevet

hmm ok, takk for godt svar, skjønte greia litt bedre nå.

Null problem. :)

Gjest Applecore
Skrevet

Åpne et bilde av deg i photoshop, del ansiktet i to og gjør den ene halvdelen speilvendt, så ansiktet blir helt likt på begge sider, og sammenlign.

Da ser man lett hvor symmetrisk/asymmetrisk man er ;)

Skrevet (endret)
På 1.3.2011 den 15.42, jente skrev:

slettet

Endret av soffapute
Gjest SnakeOil
Skrevet

Symmetri og gullsnittsforhold finner man overalt i naturen der genene er lite skadet.

Forskerene tror at symmetri, ubevisst forteller oss noe om genene til personen vi ser på, og at vi tiltrekkes mer av symmetriske mennesker enn usymmetriske.

(se på Skavland vs Tom Cruise for eksempel,Cruise, Pitt og andre "pene" herrekjendiser er ekstremt symmetriske og har omtrent optimale forholdstall i ansikt)

- Det tilsvarende glender for Jolie, Bullock oa og det motsatte for f-eks moskva-marit og Brita Møy whateverpedersen.

Forholdstallene går på bredde på øyne vs bredde på nese, bredde på munn vs bredden på hake og kinn, avstand mellom øyne i forhold til munn og nese osv osv.

Detsom forholdstallet er ca 1.618, er det "optimalt".

Det samme er det, om du har "timeglassfigur" der forholdet mellom midje og hofter er 1.618. (det betyr også at man kan både være "stor" og "liten" og fremdeles ha 1.618 som forholdstall og dermed fine former.

Plastikk-kirurger bruker en "forholdsmaske" når man skal gjøre seg penere gjennom plastikk-kirurgi, da tilpasser de som best de kan ansiktet i forhold til masken. Masken er egentlig full av triangler som viser forholdene mellom øyne, nese, munn osv og således et "veikart" til hvordan man kan forskjønne en person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...