Gå til innhold

Strikke vinterlue til herre


Dobbeltseng

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at jeg skal strikke en god lue til kjæresten min i overraskelse. Jeg tenker at den skal kunne brukes på ski, i skibakken, da han ønsket seg det!

Jeg skal stikke med Cortina soft, og har funnet frem en rundpinn nummer 6.

Jeg lurer på ca. hvor mange masker jeg trenger? Den må være "tett" på hodet, og ikke veldig løs. Hvordan får jeg det til? Han har vel et "normalt" herrehode :P Han er 21 år.

Har strikket noen luer før, men det er et år siden nå, og husker ikke hvor mange masker jeg brukte. De ble også veldig utvidet etterhvert.. :/ Hvordan unngår jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, jeg brukte nettopp noen og 90 masker på pinne 5,5, og jeg strikker stramt :) Strikker du løst, normalt, fast? Jeg tror jeg ville prøvd meg på 80, så lenge du strikker normalt eller litt løst.

At de blir utvidet har litt med garntype å gjøre. Drops Merino Extra Fine f.eks er et garn som har en tendens til å "slippe" litt... Har ikke prøvd Cortina, så jeg vet ikke helt hvordan det oppfører seg. Men så lenge du har en vrangbord burde lua sitte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg strikker stramt vil luen da være "tettere", med mindre "luftehull"? Slik at den vil være varmere mot vind..

Takk! Skal prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg strikker stramt vil luen da være "tettere", med mindre "luftehull"? Slik at den vil være varmere mot vind..

Takk! Skal prøve :)

Ja, jo strammere jo varmere. Men ikke prøv å strikke alt for stramt, jeg sliter litt med vond skulder pga vanen min ;) Uansett blir det en varm lue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...