AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Det å skaffe seg et sted å bo. Det er ikke enkelt å skaffe seg et sted å bo når man ikke har masse penger på kontoen. Heller ikke når man er en familie med barn. Min familie og meg har to uker på oss til å finne oss et sted å bo, vi har prøvd å skaffe oss leieleilighet/hus. Vi har ringt, men får beskjed om at det er utleid, eller får beskjed om at vi er tatt i betraktning men dessverre så ble det ikke oss. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor, fordi vi har god økonomi og betalingsevne. Er pliktoppfyllende og ærlige. Har utleiere ofte liten interesse for barnefamilier? Vi har ikke lengre tid å vente på at Husbanken skal behandle vår søknad, fordi vi må flytte veldig langt og må overlevere huset vi har idag straks. Er det sånn at kommunen vi skal flytte til er nødt til å finne husrom for oss, eller hvert fall for min kone og våre to barn? Det er jo ikke mange utleie hus å velge mellom på stedet vi skal flytte. Og det som har vært av alternativer han blitt utleid. Nå står vi på bar bakke og jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre for å skaffe oss et sted å bo. Stresset har begynt å tære på.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 NAV må da være behjelpelige med NØDHJELP også husvære? Dere kan ikke bli etterlatt på bar bakke. NAV har sosialboliger tilgjengelige, kriseløsninger til dere har kommet dere på bena!
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 NAV må da være behjelpelige med NØDHJELP også husvære? Dere kan ikke bli etterlatt på bar bakke. NAV har sosialboliger tilgjengelige, kriseløsninger til dere har kommet dere på bena! Ja det kan jo hende vi får leid oss en kommunal leilighet, inntil vi har fått skaffet oss vår egen bolig. Fordi behandlingstiden hos Husbanken viser seg å være såpass lang at vi vil være hjemløse før vi får svar, og det er ofte sånn at man ikke bare kan flytte rett inn i et hus man har kjøpt. (Overtagelses dato etc) Takker for svar =)
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #4 Skrevet 1. mars 2011 Dere kan sikkert få rom på hospits. Men da hadde jeg heller valgt å betale for hotellrom selv.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #5 Skrevet 1. mars 2011 Dere kan sikkert få rom på hospits. Men da hadde jeg heller valgt å betale for hotellrom selv. hehehe.. Vel det er vel krav til en viss standard når det er barn i bildet vil jeg tro. Ser ikke for meg at man som småbarnsfamilie skal bli plassert mellom rusmisbrukere og kriminalitet.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #6 Skrevet 1. mars 2011 Dere bør utvide horisonten litt, og se på leiligheter/hus lengre unna. Og jo, dere kan bli plassert på hospits dersom det er det eneste kommunen har å tilby, evt campinghytter uten innlagt dusj/do. Du skiver ikke noe om alder osv, men personlig ville jeg ikke leid ut tilbarnefamilier fordi det er så mye bråk med dem, i alle fall hvis barna er under skolealder.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #7 Skrevet 1. mars 2011 Dere bør utvide horisonten litt, og se på leiligheter/hus lengre unna. Og jo, dere kan bli plassert på hospits dersom det er det eneste kommunen har å tilby, evt campinghytter uten innlagt dusj/do. Du skiver ikke noe om alder osv, men personlig ville jeg ikke leid ut tilbarnefamilier fordi det er så mye bråk med dem, i alle fall hvis barna er under skolealder. Ja, jeg kan skjønne det at folk anser barnefamilier for "bråkete" Jeg har selv vært utleier i 10år og har hatt mange forskjellige leietakere alt ifra alenemor til enslige. Jeg selv har hatt mest dårlige erfaringer med enslige leietakere. Ikke pga. daglig uro i boligen, men pga. Festing og uro om natten. Men det er jo opp til hver enkelt utleier å anse hvem man vil leie ut til. (Alenemoren jeg leide ut til var et problem økonomisk, fordi hun ikke betalte husleia tids nok)
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #8 Skrevet 1. mars 2011 Jeg tror nok det er mer avhengig av utleier. Jeg har bare leid ut til enslige forsørgere som er i jobb og har bare positivt å si om det. Uansett. Lykke til, TS.
Carrot Skrevet 1. mars 2011 #9 Skrevet 1. mars 2011 Ikke alle kommuner har nav-boliger, ofte leier nav på det private markedet til sine "klienter" og ikke alle har såkallede nødboliger heller - nabokommunen her for eksempel har pr i dag fem som bor på hotell for nav's regning fordi de ikke klarer skaffe dem bolig... Så jeg ville ikke holdt pusten i håp om en løsning via nav heller - det er sikkert bedre å vente på husbanken i så måte.. Men - mange kommuner har flotte campinghytter med flere soverom - og på denne årstiden står de fleste tomme fordi campingplassene er stengt, kunne kanskje vært en løsning å ringe dem og sjekke om muligheter for å leige seg inn der? De fleste har jo både bad og soverom i de store hyttene i dag, og det bør være mulig å få en avtale med slike steder?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #10 Skrevet 1. mars 2011 Jeg var i samme situasjon, men uten barn. Jeg og kjæresten bodde i en varebil mens vi lette etter bolig. Når høsten og kulda kom ble jeg syk og fikk feber og det viste seg å være lungebetennelse. Vi dro på sosialkontoret og fikk rekvisisjon til en campinghytte. Det første stedet vi ankom var skittent og preget av at det bodde rusmisbrukere der. Da fikk vi bytte campingplass. Men kommunen gjorde noe ulovlig. Så lenge vi ikke var bosatt i kommunen, hadde vi egentlig ikke krav på hjelp. Hvis jeg ikke var blitt syk ville vi fått avslag. Vi kunne heller ikke melde flytting dit, så lenge vi ikke hadde fast bosted der. Vi fikk heldigvis leie et hus uka etter så det ordnet seg. Det var det første og eneste møtet med sosialkontoret, men de var hyggelige og forståelsesfulle. Jeg ville søkt etter korttidsleie eller ringt campingplasser og hørt om dere kan leie en hytte litt billigere enn i sesongen. En annen mulighet er å ringe og høre om presteboligen står tom. I de fleste kommuner står presteboligene tomme pga. dårlig vedlikehold og høye fyringsutgifter.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #11 Skrevet 1. mars 2011 Det å skaffe seg et sted å bo. Det er ikke enkelt å skaffe seg et sted å bo når man ikke har masse penger på kontoen. Heller ikke når man er en familie med barn. Min familie og meg har to uker på oss til å finne oss et sted å bo, vi har prøvd å skaffe oss leieleilighet/hus. Vi har ringt, men får beskjed om at det er utleid, eller får beskjed om at vi er tatt i betraktning men dessverre så ble det ikke oss. Jeg kan ikke helt forstå hvorfor, fordi vi har god økonomi og betalingsevne. Er pliktoppfyllende og ærlige. Har utleiere ofte liten interesse for barnefamilier? Vi har ikke lengre tid å vente på at Husbanken skal behandle vår søknad, fordi vi må flytte veldig langt og må overlevere huset vi har idag straks. Er det sånn at kommunen vi skal flytte til er nødt til å finne husrom for oss, eller hvert fall for min kone og våre to barn? Man flytter da ikke ut fra en bolig før man har skaffet noe annet. Er dere oppsagt så kan ike huseier hive dere på gaten. Alle har krav på bolig. Folk som ikke er i stand til å skaffe seg tak over hodet,så er det lovpålagt av komunen å hjelpe. En grunn til at folk havner på hospits. Dere har god råd,så dere vil nok ike bli så høyt prioritert hos Kommunen Det er jo ikke mange utleie hus å velge mellom på stedet vi skal flytte. Og det som har vært av alternativer han blitt utleid. Nå står vi på bar bakke og jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre for å skaffe oss et sted å bo. Stresset har begynt å tære på.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #12 Skrevet 1. mars 2011 Etter å ha vært i kontakt med vår destinasjons kommune så ser det ut som de har en bolig vi kan få leie i en overgangsperiode. Ja dessverre så kan god økonomi/inntekt være litt destruktiv for villigheten fra offentlige etater til å hjelpe. Det er klart at dette er jo ikke snakk om å få en bolig dekket av kommunen, dette er snakk om kommunal hjelp til å skaffe en bolig som er et midlertidig tak over hodet, som vi selv skal betale leien for med penger tjent i privat sektor. =) hehe..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå