Gå til innhold

Må gi bort skilpaddene mine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg håper ikke denne tråden blir slettet også, men jeg gjør et forsøk, for jeg vet ikke mine arme råd..

Jeg har to sumpskilpadder jeg må gi bort men siden det ikke er lov å kjøpe eller selge reptiler i Norge pr dags dato, så kan jeg jo ikke annonsere det noe sted, hvilket fører til at jeg har store problemer med å finne en interessert. Er det noen her inne som vet om en måte som er lovlig? Jeg er nødt til å gi dem bort ganske snart, så tiden begynner å renne ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søskenbarnet mitt ga vekk sine til et akvarium i byen. Kanskje det er en mulighet? Du trenger jo ikke forklare at du kjøpte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Canis lupus

Går ann å forhøre seg i dyrebutikker i nærheten, om de vet om noen som ønsker seg skilpadder. Ei venninne fikk tillatelse til å ha skilpadde, og gikk deretter rundt i dyrebutikker og la igjen navn og nummer tilfelle noen solgte, og hun fikk seg to stk ganske kjapt :)

Går også ann å forhøre seg (anonymt) på forskjellige forum/akvarieforum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine havnet i akvariet i Bergen, bør ikke være så vanskelig å få innsmett slike steder. Med mild overtalelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut annonse på repti.net :)Har fått gitt bort en rød øret terrapin, men var vanskelig å finne noen som ville ha han. Kryr av slike skilpadder. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Ser at nettsiden min er nevnt tidligere i emnet, og det er klart vi ønsker å bidra med informasjon.

Siden det garrantert ikke bare er trådstarter som lurer på dette, så registrerte jeg meg her på forumet for å fortelle litt om situasjonen for sumpskilpadder i Norge idag.

Som kjent så har alle reptiler og amfibier vært ulovlige å holde i Norge siden 1977. Likevel er det mange som velger å gå til anskaffelse av dyr, noe jeg, selv om det er et lovbrudd, respekterer.

Sumpskilpadden jeg antar det er snakk om i denne tråden er av arten Trachemys Scripta, eller Guløret Terrapin på norsk. Det er langt flere skilpadder i landet, enn det er mennesker som ønsker/har tid til å ta vare på disse. Dette medfører omplasseringsproblemer.

Lovverket gjør heller ikke omplasseringen enkel. Legger man ut en annonse, risikerer man at dyret blir avlivet, og at man får tildelt en kjedelig bot.

Den eneste fornuftige omplasseringsmetoden er, som nevnt tidligere i tråden, å legge ut en annonse på www.repti.net. Dette er en svensk side, hvor det er lov å drive kjøp og salg av reptiler.Likevel er det som sagt nesten umulig å finne noen som ønsker å overta slike skilpadder. De krever mye stell.

Om ikke omplassering går i orden er desverre eneste andre alternativ avlivning. Man KAN gjøre dette selv, men jeg anbefaler å la en veterinær ta seg av dette.

Er det mer du/dere lurer på, er det bare å ta kontakt via www.skilpadder.net, eller sende meg en PM her på forumet. (Første alternativ gir riktig nok raskere svar.

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjente som hadde ei skillpadde (lovlig) ga bort sin til akvarium. Da kunne de og dra og se på skilpadden på akvariumet og de viste at den hadde det bra:)

Det et nok bare og ringe og spørre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med dyrlege Monica Heggelund, som er reptilelsker selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...