Gå til innhold

Svensk er så fint!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes svensk er så utrolig fint språk! Mye mer koselig og søtt enn norsk.

Lurer på hva svensker synes om norsk? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De jeg har spurt synes det er vanskelig å forstå.

jeg har aldri spurt om det vekker noen spesielle følelser i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Mange svensker syns norsk høres veldig syngende og søtt ut.

Andre igjen syns det høres bare helt rart ut og har problemer med å forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan tenke meg at norsk for svensker er litt sånn som dansk er for meg :) litt vanskelig og litt stygt har mange svenske venner og de syns ikke noe om norsk:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene jeg har møtt og er i familie med for den del synes norsk er et søtt språk, men de har sagt at slik jeg snakker er langt mer søtere enn slik østlendinger snakker. Vanskligheter med å forstå språkene tror jeg går like mye begge veier alt etter hvor mye norsk eller svensk man har hørt på i livet.

Jeg har samme syn på dansk som de svenskene jeg har diskutert det med. Uforståelig potetprat. (spiller online på en svensk server).

Svensk :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, svensk er et nydelig språk :rodmer: Forstår godt svensk, mye bedre enn dansk (som jeg ikke forstår i det hele tatt..), det er kun noen få dialekter av svensk jeg sliter litt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes svensk er så vakkert språk. Vakrest av alle tre hvor dansk er verst, no offense.

Jeg har ingen av delene som morsmål...

Jeg datet en gang fra sverige og han syntes at svensk var best, han også, hehe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber mye med svensker i perioder, og de aller fleste synes at min dialekt er veldig vakker og at de fleste andre dialekter er stygge og vanskelige å forstå. Det kan ha noe med å gjøre at de tilbringer flere måneder sammen med meg, og ikke hører så mye til andre dialekter ;)

En svensk "beundrer" ville gjerne at jeg bare skulle prate og han høre på, for han syntes det var så pent å høre på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svensk er et nydelig språk ja :) Kjæresten min er svensk, og jeg elsker å høre han prate! Hender han prøver å prate norsk, men da får han "streng" beskjed om å la vær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker svensk og jeg elsker Sverige! Nydelig språk og flotte mennesker.

Bortsett fra nå under VM :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg hva svensker tenker om Norsk

uansett så er det merkelig at svensker ikke forstår norsk. Siden språkene er veldig like

Dette viser jo bare hvor dumme svensker er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å ta svensk seriøst. Jeg synes språket er så søtt og mange av ordene så barnslig at jeg klarer ikke å ta det seriøst. Blir mest "Nwaaa, så søt!" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også svensk er vakkert. :hjerte: Jeg liker å lese svensk og å høre svensk.

Jeg har flere svenske kolleger, og de synes at norsk er syngende og "søtt". De synes for eksempel at "jeg er så deprimert" blir den totale selvmotsigelse på norsk, fordi budskapet er så trist samtidig som de synes at måten det blir sagt på er syngende, søtt og muntert. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tjenare Norrbaggar! :takke:

En 100% svenske her :-) Så hyggelig å lese at så mange synes at det svenske språket er søtt og pent! :rodmer: Det er vel det norske også :jepp: men det er bare annerledes. TS spør om hva svensker synes om norsk. Jeg synes at dere har mange flotte og imponerende dialekter, men at enkelte mål er vanskelig å forstå. Det er vanskelig for en utlending å lese nynorsk, selv om man er flytende på bokmål.

Som regel har norske dialekter en kaldere tone enn de svenske (men dette vil jo ikke si at nordmenn er kaldere da ;-). Norsk tonefall er som regel mer monotont enn det svenske, av og til savner jeg stort å ikke kunne artikulere inn nok følelser i tonefallet når jeg snakker norsk (og det er nok dette behovet som som regel røper mitt morsmål). Det svenske språket har flere ord og uttrykk, og det er nok vanligere å bruke slang. Dette gjør det av og til vanskelig for meg å uttrykke meg helt slik jeg ønsker på norsk, jeg finner rett og slett ikke det ordet jeg søker. -Er imidlertid sikker på at en norske, en med en av deres mange flotte dialekter, ville følt det samme ovenfor det svenske språk óg ;-) Og dere norsker flest skjønner jo svensk så godt!

Banning er vel en liten uting i det svenske språk, som ikke er like veletablert i det norske: Av og til kan det glippe igjennom noen gloser når jeg snakker norsk, da skammer jeg meg litt, synes at det kan bli vulgært og ikke så "passende" som i en "svensk setting" i det hele tatt. "Fy fan'" og "nu jævlare namma" er på langt nær så husrent i det norske språk som i det svenske :-) "Kolla" (av kontrollera) er et annet uttrykk jeg svært savner ett motstykke til i det norske språk. -Jeg har flere ord/uttrykk på lur, men kommer ikke på de nå. Noen som vil utveksle konstruktine svar?

Jeg har forøvrig opplevd at dansker snakker engelsk til med pga min nasjonalitet, men jeg forstår dansk godt. Tja, nå ser dere jo hvordan en svenske uttrykker seg på norsk - inte så värst, hoppas jag :skravle:

Har forøvrig norsk kjæreste, og selvfølgelig er jeg stor fan av både språket og innebyggerne i det ganske land :-)

God helg til alle dere svenskspråklikende nordnenn fra norskspråklikende svenske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Kolla" (av kontrollera) er et annet uttrykk jeg svært savner ett motstykke til i det norske språk. -Jeg har flere ord/uttrykk på lur, men kommer ikke på de nå. Noen som vil utveksle konstruktine svar?

Her ville jeg brukt sjekk/sjekke.

"Sjekk den kule bilen!"

"Har du sjekket selvangivelsen?"

osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg hva svensker tenker om Norsk

uansett så er det merkelig at svensker ikke forstår norsk. Siden språkene er veldig like

Dette viser jo bare hvor dumme svensker er

Jeg tror at noe av grunnen til at vi nordmenn har så lett for å forstå svensk er at vi har vært mye mer vant med å høre svensk fra vi var små. Tenk på alle barne-tv seriene og filmene vi alle har sett og fått infiltrert språket. Det er ikke like vanlig andre veien. Når man tenker over det er det ganske mange ord som er totalt forskjellige på norsk og svensk, men vi kan de fordi vi er vant til å høre dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...