AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 Jeg har tenkt å bytte mellomnavn men lurer veldig på hvordan jeg skal gå frem. Jeg har lest hos folkeregisteret at 200 andre må hete det samme for at du kan bytte, men det er bare 6 andre i Norge som heter det navnet jeg ønsker til mellomnavn, beyr dette at det er helt umulig å få bytte?
Gjest Blubberella Skrevet 28. februar 2011 #2 Skrevet 28. februar 2011 Det er jo bare å søke. Det verste som kan skje er jo at du får avslag. Så lenge det ikke er snakk om et beskyttet navn eller gammelt familienavn bare noen få har, tror jeg ikke det blir noen problemer.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #3 Skrevet 28. februar 2011 Det er jo bare å søke. Det verste som kan skje er jo at du får avslag. Så lenge det ikke er snakk om et beskyttet navn eller gammelt familienavn bare noen få har, tror jeg ikke det blir noen problemer. Det er Iselilja, vet ikke hvor "beskyttet" det er.
Gjest Blubberella Skrevet 28. februar 2011 #4 Skrevet 28. februar 2011 Det er Iselilja, vet ikke hvor "beskyttet" det er. Tror neppe det er beskyttet da det jo ikke er snakk om et familienavn eller slektsnavn. Når man kan hete Værsågod Takkskalduha må da Iselilja være lovlig også Hiv deg rundt og søk!
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #5 Skrevet 28. februar 2011 Tror neppe det er beskyttet da det jo ikke er snakk om et familienavn eller slektsnavn. Når man kan hete Værsågod Takkskalduha må da Iselilja være lovlig også Hiv deg rundt og søk! Hahaha det visste jeg ikke man kunne hete! Takk det skal jeg Var ikke helt sikker etter å ha lest 200 regelen
Gjest Blubberella Skrevet 28. februar 2011 #6 Skrevet 28. februar 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Espen_Thoresen_Hv%C3%A6rsaagod-Takkskalduha :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #7 Skrevet 28. februar 2011 http://no.wikipedia.org/wiki/Espen_Thoresen_Hv%C3%A6rsaagod-Takkskalduha :gjeiper:
FantasDick Skrevet 28. februar 2011 #8 Skrevet 28. februar 2011 Gjelder ikke den "200-regelen" bare etternavn?
FantasDick Skrevet 28. februar 2011 #10 Skrevet 28. februar 2011 ^ Har du i det hele tatt lest tråden? Man skal i utgangspunktet søke om lov for å ta et beskyttet navn, om det er 200 eller færre som har navnet. Gidder ikke finne linker/korrekte opplysninger - surfer på mobiltlf. 1
backstage Skrevet 28. februar 2011 #11 Skrevet 28. februar 2011 Det er Iselilja, vet ikke hvor "beskyttet" det er. Så fint navn! Det går nok helt fint å bytte siden det ikke er snakk om et etternavn/familienavn. Lykke til!
Honesty Skrevet 28. februar 2011 #12 Skrevet 28. februar 2011 Når det er snakk om mellomnavn, er det egentlig et familienavn det er snakk om, som Andersen i Andersen Hansen. TS mente vel egentlig å legge til et fornavn nummer to (eller tre?), men brukte feilaktig uttrykket mellomnavn. 1
Maddebs Skrevet 28. februar 2011 #13 Skrevet 28. februar 2011 Jeg trodde den 200 greia var kun for etternavn =S? Men tror det skal kunne gå når det er et "fornavn" du vil ta til deg Bare å prøve
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #14 Skrevet 28. februar 2011 Har sett mange bruke begrepet mellomnavn når de egentlig snakker om fornavn. Men mellomnavn er alltid et slektsnavn/etternavn. Eksempel: Kari Nilsen Olsen: Kari = fornavn Nilsen = mellomnavn Olsen = etternavn Kari Emma Olsen: Kari = fornavn Emma = fornavn Olsen = etternavn TS: Iselilja = fornavn, ikke mellomnavn
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #15 Skrevet 28. februar 2011 Så fint navn! Det går nok helt fint å bytte siden det ikke er snakk om et etternavn/familienavn. Lykke til! Tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #16 Skrevet 28. februar 2011 Har sett mange bruke begrepet mellomnavn når de egentlig snakker om fornavn. Men mellomnavn er alltid et slektsnavn/etternavn. Eksempel: Kari Nilsen Olsen: Kari = fornavn Nilsen = mellomnavn Olsen = etternavn Kari Emma Olsen: Kari = fornavn Emma = fornavn Olsen = etternavn TS: Iselilja = fornavn, ikke mellomnavn Tusen takk for svar
Gjest NozMonster Skrevet 28. februar 2011 #17 Skrevet 28. februar 2011 itteno probelmo TS! i sommer byttet jeg vekk mitt etternavn, til ett etternavn jeg har laget selv, og ingen andre i heeeeeele verden heter! jeg beholdt mitt for-og mellomnavn, og endret etternavnet. ja, den derre 200-reglene "eksiterer" fortsatt, men ikke praktisert vil jeg si...for noen år siden søkte mamma om å få bindestrek mellom mellom- og etternavnet til barna sine, men fikk ikke lov. da var det strengt, nå kan du gjøre akkuratt som du vil! ( noen unntak da seff...som gud og jesus å sikkert osama bin laden)
Gjest Spinell Skrevet 1. mars 2011 #18 Skrevet 1. mars 2011 itteno probelmo TS! i sommer byttet jeg vekk mitt etternavn, til ett etternavn jeg har laget selv, og ingen andre i heeeeeele verden heter! jeg beholdt mitt for-og mellomnavn, og endret etternavnet. ja, den derre 200-reglene "eksiterer" fortsatt, men ikke praktisert vil jeg si...for noen år siden søkte mamma om å få bindestrek mellom mellom- og etternavnet til barna sine, men fikk ikke lov. da var det strengt, nå kan du gjøre akkuratt som du vil! ( noen unntak da seff...som gud og jesus å sikkert osama bin laden) Hvordan kan du si at 200-regelen ikke blir praktisert på grunnlag av den erfaringen du har? 200-regelen sier jo at de som allerede har dette navnet må samtykke i at noen bytter til dette navnet. Det du har gjort er jo å dikte opp et etternavn, ergo finnes det ingen som har dette navnet, og ingen som trenger å bli bedt om å samtykke. Da er det bestemmelsen om nye etternavn som gjelder. Og 200-regelen gjelder, som andre allerede har sagt, etternavn. Det står uttrykkelig i navneloven. 1
Gjest NozMonster Skrevet 1. mars 2011 #19 Skrevet 1. mars 2011 Hvordan kan du si at 200-regelen ikke blir praktisert på grunnlag av den erfaringen du har? 200-regelen sier jo at de som allerede har dette navnet må samtykke i at noen bytter til dette navnet. Det du har gjort er jo å dikte opp et etternavn, ergo finnes det ingen som har dette navnet, og ingen som trenger å bli bedt om å samtykke. Da er det bestemmelsen om nye etternavn som gjelder. Og 200-regelen gjelder, som andre allerede har sagt, etternavn. Det står uttrykkelig i navneloven. Aaaah, my bad! da har jeg misforstått reglen! trodde det var sånn at det ikke går ann å dikte opp navn, og for å ta et navn, må minst 200 stykker hete det fra før. sånn at ingen kan hete julenisse eller sylteagurk til etternavn! så siden jeg fikk mitt godkjent tenkte jeg at de ikke var så strenge lenger, siden vi ikke fikk lov å ha bindestrek mellom etternavnene våre for noen år siden!
Gjest youlookslashy Skrevet 1. mars 2011 #20 Skrevet 1. mars 2011 Aaaah, my bad! da har jeg misforstått reglen! trodde det var sånn at det ikke går ann å dikte opp navn, og for å ta et navn, må minst 200 stykker hete det fra før. sånn at ingen kan hete julenisse eller sylteagurk til etternavn! så siden jeg fikk mitt godkjent tenkte jeg at de ikke var så strenge lenger, siden vi ikke fikk lov å ha bindestrek mellom etternavnene våre for noen år siden! Neinei. Det etternavnet jeg har har bare 19 andre i Norge. Tenk om vi måtte være 200 for at noen skulle få hete det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå