Gå til innhold

Vaskenøtter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som bruker vaskenøtter istede for vaskepulver til klesvasken? Anbefaler dere det eller? Hvilken sånn olje bruker dere sammen med dem?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørn82
Skrevet

Er det noen her som bruker vaskenøtter istede for vaskepulver til klesvasken? Anbefaler dere det eller? Hvilken sånn olje bruker dere sammen med dem?

Nei, min kone brukte vaskenøtter på mine klær som forsøkskanin. Først og fremst så stakk det i boxerne og t-shortene. Og det luktet bæller av MINE klær. Så måtte jeg demontere vaskemaskinen for å få ut nøtter som var satt seg fast inni. Var ikke bra saker. Ikke bruk det, så fremst du ikke skal ta live av gubben din!! hehe..

Skrevet

Rent vann gjør samme nytten. Så hva med å halvere mengden vaskepulver?

• 1 år senere...
Skrevet

Skjønner ikke hva du snakker om.

Vaskenøtter legges i en pose, da er det ingen ting som stikker etterpå. Klærne lukter litt når de er våte, men når de er tørre lukter de bare rent, ingen ting annet.

Har brukt vaskenøtter i fem år og er storfornøyd. Man må imidlertid bruke flekkfjerner på vanskelige flekker, men det må man ofte med vaskepulver også. Og fargene på klærne varer MYE lenger! Funker bra på ull i tillegg. Bra for miljøet er det også :)

Skrevet

Rent vann gjør samme nytten. Så hva med å halvere mengden vaskepulver?

Har lest den undersøkelsen og er skeptisk. Har vasket klærne i rent vann en ved en feiltagelse (lånte vaskemaskin og la pulveret i feil kammer) og det ble definitivt ikke rent.

Men klærne blir rene med vaskenøtter (hvis man bruker flekkfjerner på vanskelige flekker). Tror rett og slett denne testen er en flekkfjerningstest og ikke en test på hvor rene klærne blir. Jeg har ihvertfall fått rene klær i fem år nå! Og flere jeg kjenner (som var skeptiske) har også begynt å bruke vaskenøtter, og de er veldig fornøyde.Vaskenøtter har blitt brukt i hundrevis av år, så hvis de ikke hadde effekt ville vel ikke folk brukt dem?

Vaskenøtter plukkes av fattige bønder som får en ekstrainntekt, og nøttene eri tillegg miljøvennlige. Tror nok det er endel vaskemiddelprodusenter som er ivrige på å ditche vaskenøttene...

• 8 måneder senere...
Skrevet

Kjenner noen til effektiven av vaskenøtter på ull? Kan det "ødelegge" ullet foreks?

Skrevet

De fire alternative produktene som er testet, er ECOball, Vaskenøtter, Miljøvask og ENJO vaskemagnet. Resultatet viser i hovedsak at ingen av dem vasker bedre enn om man bare bruker rent vann i maskinen.

Kjelde: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.5672583

Du kan like godt bruke vatn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...