Gå til innhold

Eierskap til røntgenbilder/prøveresultet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært på sykehuset og tatt både vanlig røntgen og CT, pluss en del blodprøver. Hvem "eier" resultatene?

Jeg vil gjerne ha en kopi av bildene og resultatene,(selvf betale for å få de) for å kunne vise til en privatlege for en "second opinion", men sykehuset ville ikke gi meg disse fordi jeg ikke var lege, og de hadde ikke lov å utgi disse til "ikke-lege" personer....

Er det noen som kan hjlepe med råd her? Eller bekrefte om det er riktig det sykehuset sier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulighet for at du kan få det av fastlegen din?

Regner jo med at sykehuset har sent resultatene dit.

Skrevet

Det er fastlegen om er problemet.....

Gammel "gubbe" type, og selv om det jeg har ikke er dødelig, vil jeg gjerne ha en annens lege vurdering, sånn etterhver, og jeg er nyskjerrig selv på bildene, siden jeg er litt interresert i medisin...

Skrevet

Har du mulighet til å bytte fastlege?

Men journalen er din, og skal utleveres på din forespørsel*, og jeg kan ikke forstå annet enn at bildene må være en del av den?

*Det er unntak der om det kan anses å være til fare for pasienten. Da skal det utleveres til annen lege, advokat el i steden for. Men dette er kun aktuelt ved svært alvorlig psyksisk sykdom.

AnonymBruker
Skrevet

Be den andre legen å ta kontakt med din fastlege. Forklar den nye legen problemet, at fastlegen er litt vanskelig.

Det pleier å være mye enklere når legen er en drittsekk at en annen lege ber om å få svarene.

Gjest Gjest
Skrevet

Har vært på sykehuset og tatt både vanlig røntgen og CT, pluss en del blodprøver. Hvem "eier" resultatene?

Jeg vil gjerne ha en kopi av bildene og resultatene,(selvf betale for å få de) for å kunne vise til en privatlege for en "second opinion", men sykehuset ville ikke gi meg disse fordi jeg ikke var lege, og de hadde ikke lov å utgi disse til "ikke-lege" personer....

Er det noen som kan hjlepe med råd her? Eller bekrefte om det er riktig det sykehuset sier?

Dette er bare tull. Du har nok kommet bort i noen av de "sære" i helseetaten.

Selvfølgelig kan du få kopi av både cd med bildene og resultat av både bilder og blodprøver. Det bør ikke være noe problem i det hele tatt.

Det er prøver som er tatt av DEG

Jeg har tatt en hel mengde rønken, ct, MR gjennom tidene. Har også tatt en del blodprøver og vært til spessialister av flere slag.

Jeg har ALLE resultatene selv, både jornal, epikriser, prøveresultater og cd av selve bildene som er tatt.

En ting jeg har lært meg er å ta vare på alt selv siden papirer har ofte hatt en tendens til å bli borte. Da har jeg sikkerheten i at jeg har allle disse papirene selv. Spessielt når en skal til andre spessialister (både offentlig og privat) for dokumentasjon eller ved legebytte.

Også med tanke på om en må gå til forsikrings selskap eller advokat.

Du må bare stå på og ringe på nytt igjen. Er ikke uvanlig at en må etterlyse eller spørre flere ganger.

Enkelte steder i det siste må en skrive under på et papir om at en godkjenner at papirene kan bli sendt via post (er få som sender pr mail pga personværn, men synes personlig dette bare er tull for papirer har ofte blidt borte i posten på mine papirer,, men men slik er nå bare systemet)

Skrevet

Man må fylle ut " anmodning om utlevering av pasientopplysninger", det er et skjema du får på sykehuset. Da kan du skrive hva du vil ha kopi av også må dette godkjennes av en lege. Sendes deg da i posten sammen med regning ( der jeg jobber koster det 75 kr tror jeg)

AnonymBruker
Skrevet

Må legen godkjenne at jeg får bilder av mine egne vaklevorne knær??!? :)

ja ja.. helsevesenet er noe for seg selv!

Gjest Gjest
Skrevet

Merkelig. Min lege har ALDRI godkjent noe som helst for at jeg skal kunne fått kopier av mr, rønken, ct, epikriser ets.

Sier fra der jeg har tatt bildene /vert til undersøkelse at jeg ønsker kopi av resultatene, aldri vert noe problem.

Er jo resultatet fra prøver/undersøkelser fra MIN kropp, så det skulle jo bare mangle ;-)

( I de aller fleste tilfellene har jeg fått resultatene lenge før legen i tillegg,, litt merkelig men.. ja ja.)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ønsker deler av journalen (er ikke lett å få hele, de plukker ut,har prøvd) så er det legen som har skrevet den som skal godkjenne det ja.

Helt idiotisk. De skal vel være sikre på at ikke noe som ikke tåler dagens lys skal komme ut.

Skrevet

Pasientrettighetsloven §5-1 (utdrag, resten gjelder pårørende og andre som ikke er pasienten selv):

§ 5-1. Rett til innsyn i journal

Pasienten har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende.

Pasienten kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her...

Snakket med sykehuset i dag, og de sa at jeg skulle fylle ut en haug med skjemaer (det var søknad om innsyn, ansvarsfraskrivelse, og ærklæring om hva bildene skulle brukes til, og ikke brukes til osv! ) og sende inn først, så kunne jeg og fastlegen min komme fysisk til sykehuset og få bildene om søknadene ble innvilget!

Men det var skjelden de innvilget slike søknader visstnok....

Gjest Gjest
Skrevet

Ts her...

Snakket med sykehuset i dag, og de sa at jeg skulle fylle ut en haug med skjemaer (det var søknad om innsyn, ansvarsfraskrivelse, og ærklæring om hva bildene skulle brukes til, og ikke brukes til osv! ) og sende inn først, så kunne jeg og fastlegen min komme fysisk til sykehuset og få bildene om søknadene ble innvilget!

Men det var skjelden de innvilget slike søknader visstnok....

Be om konkret lovhenvisning... Dette høres mildt sagt merkelig ut...

Kan jeg spørre hvilket sykehus det er? Jeg har en rygg som burde blitt sett på, men jeg har ingen interesse av å gå gjennom en slik mølle.

Skrevet

Hmm.. Dette hørtes merkelig ut ja...på de vi har må man fylle ut navn, f.dato, adr osv. Så hvilke undersøkelser, evt datoer man vil ha kopi av. Så må man skrive under på at man tar ansvar for papirene man får utlevert . At man ikke skjønner vitsen i dette synes jeg er merkelig... Sykehuset er ansvarlig for at de papirene som forlater sykehuset ikke kommer uvedkommende i hende. Ved å skrive under på disse papirene, blir det registrert hva som er levert ut, når og pas har selv ansvaret for de.

Gjest Gjest
Skrevet

Helt enig, denne ordningen høres både merkelig og utrolig tungvint ut.

Har hatt en hel mengde av slike undersøkelser på flere steder og har aldri vert borte i noe slikt. (Dette er i Akershus)

En gang måtte jeg skrive under på et papir om at jeg ønsket kopi av resultatet. Der ble det litt rot, men bare siden sykehuset "rotet vekk" papiret jeg hadde skrevet på. Så måtte få tilsendt nytt ark som jeg måtte skrive på og sende tilbake.

Tror ikke engang legen hadde noe med det å gjøre i det hele tatt. Hun viste ikke at jeg hadde fått kopier av alt selv engang. Var først etter at det ble noe rot på legekontoret hvor de somlet vekk papirene mine og JEG måtte gi DEM kopier at de fant det ut.

Er derfor jeg er nøye med å få kopi av alt selv.

AnonymBruker
Skrevet

Notodden Sykehus....

Fant ny lege som skulle rekvirere bildene og se på knærne mine, HELDIGVIS!

Er glad jeg ikke er sjuk, og bare mistenker leddgikt, for du skal jaggu være frisk for å kunne væe sjuk....

Gjest Gjest
Skrevet

Er glad jeg ikke er sjuk, og bare mistenker leddgikt, for du skal jaggu være frisk for å kunne væe sjuk....

Det har du VELDIG rett i desverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...