AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #1 Skrevet 27. februar 2011 Jeg skal forsøke å forklare fotosyntesen for en 12-åring, og er helt blank. Min mentale rullegardin trekkes ned når jeg prøver å lese forklaringer på nett som omhandler slikt, så jeg trenger ei nettside som 12-åringen kan se på selv eller der jeg får det forklart enkelt og greit på et nivå som passer en på 12. Jeg klarer ikke å lese meg til det, rett og slett. Hjelp???
tundike Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 (endret) Hei! Ikke fortvil... det går an å forklare dette uten å gjøre det så vanskelig som mange kilder vil gjøre det! På kvinneguidensjargong: + + blir til og frisk luft! Nivået for en 12-åring avhenger litt av lærebok og lærer, men slik jeg skriver det nedenfor er hvertfall kurant for åttendeklasse - jeg har prøvd Fotosyntese betyr "å bygge opp ved hjelp av lys". Det som trengs er: *vann (H2O) - som planten henter fra jorda *karbondioksid (CO2) - som planten henter fra lufta (dette kan være fra lufta vi puster ut, eller fra utslipp fra biler, eller fra røyken fra vedovner) *i tillegg trengs lys, gjerne fra sola Det som blir resultatet, er: *sukker (C6H12O6) - bygger opp planten, kalles også glukose (stivelse er også en form sukker) *oksygen (O2) - sendes ut til lufta fra planten (derfor kan vi si at planter og trær renser lufta) Her er noen lenker til gode figurer: *Figur og formel sammen *Figur av hva som går inn og hva som går ut (NB! sukker mangler, men lagres inne i planten) *Samme innhold som ovenfor, men enklere figur edit: bla deg ca 2/3 ned på sida, hvor overskriften er "Økt fotosyntese" Endret 1. mars 2011 av tundike
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå