AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #1 Skrevet 27. februar 2011 Hvem fant egentlig ut at BMI er tingen man skal bruke som utgangspunkt når man skal beregne om man er normalvektig eller ikke. Jeg har vært både for feit og for tynn. Jeg har trenet aktivt i mer enn 10år. Jeg er 174 og veier over 90kg nå. Jeg har god kondis og god fysikk. Jeg kan løpe lengre enn mine kolleger som jogger, jeg kan løfte mere enn mine kolleger. Jeg veier ofte mye mer enn andre på min høyde, men jeg har vaskebrettmage. Mens noen veier mindre enn meg men er fetere enn meg. Ifølge bmi beregninger så er jeg feit. For meg er det annoying fordi jeg ser ikke meg selv som fet. Og jeg kan godt skjønne at sånn BMI drit ødelegger for andre også. Idiotisk system som burte vært forbudt i alle sammenhenger.
KaDust Skrevet 27. februar 2011 #2 Skrevet 27. februar 2011 Det er fordi BMI ikke regner med muskelmasse. BMI er bare brukbart om du har lite med muskler som er med inne i bildet. 2
Gjest Mynona83 Skrevet 27. februar 2011 #3 Skrevet 27. februar 2011 BMI er ikke beregnet brukt på mennesker som trener og er i god fysisk form. Det er beregnet for å plukke opp fedme og undervekt. Hvis du har vaskebrett så er det vel ikke naturlig at legen ville sjekket din BMI, da det ville vært synlig at du ikke sliter med et fedmeproblem. 4
Rights Skrevet 27. februar 2011 #4 Skrevet 27. februar 2011 Å daaaaaaaaaakar gossegossen!!! A baa baa booo boooooooo!! Alle vet jo at en skal ta BMIen med en klype salt, og at den rett og slett blir feil på personer som er godt trent (Muskler veier mer enn fett). Finnes vel andre ting i verden du kan irritere deg over!! (Bl.a hyggelige brukere som meg ) 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #5 Skrevet 27. februar 2011 BMI er ikke beregnet brukt på mennesker som trener og er i god fysisk form. Det er beregnet for å plukke opp fedme og undervekt. Hvis du har vaskebrett så er det vel ikke naturlig at legen ville sjekket din BMI, da det ville vært synlig at du ikke sliter med et fedmeproblem. Ok, jeg skjønner det. Men det er ikke bare meg. Det er andre som blir forstyrret av dette BMI maset hele tiden. Jeg syns det burte vært litt mindre brukt som generelt utgangspunkt for å avgjøre om folk er fete eller ikke. PS! Jeg har fått høre av min lege at jeg er tung, når jeg skulle ta offshore lege erklæringen. Han veide meg og sa du er litt for tung. og sånn var det. =/ 1
KaDust Skrevet 27. februar 2011 #6 Skrevet 27. februar 2011 (endret) Om du har stor muskelmasse er det naturlig at du er tung. Muskler veier tross alt mer enn fett. BMI er ikke alltid lett selvom det er lite muskler inne i bildet heller nei. Vi har jo alle forskjellige beinbygning, og beinmassen veier også forskjellig fra person til person. Selv er BMI'en min kjempelav, og indikerer at jeg er FARLIG undervektig. Selvom kroppen min egentlig er ganske sunn. Edit: BMI er ikke alltid RETT, ikke lett. Endret 27. februar 2011 av KaDust
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #7 Skrevet 27. februar 2011 Å daaaaaaaaaakar gossegossen!!! A baa baa booo boooooooo!! Alle vet jo at en skal ta BMIen med en klype salt, og at den rett og slett blir feil på personer som er godt trent (Muskler veier mer enn fett). Finnes vel andre ting i verden du kan irritere deg over!! (Bl.a hyggelige brukere som meg ) HEA HEA HEA!!! =) BMI kalkulator og mas er BAJS! Jeg skal ikke irritere meg over BMI i fremtiden. Men har opplevd noen irriterende episode pga. det. Også er det alt for mange som omtrent går med BMI kalkulator i baklomma og drar den frem og bruker den som adekvat vitenskap og sier NJAHHHHH!!!H!H!H! Du er nok litt tung du feitn. hehe nesten sånn allefall..
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #8 Skrevet 27. februar 2011 Om du har stor muskelmasse er det naturlig at du er tung. Muskler veier tross alt mer enn fett. BMI er ikke alltid lett selvom det er lite muskler inne i bildet heller nei. Vi har jo alle forskjellige beinbygning, og beinmassen veier også forskjellig fra person til person. Selv er BMI'en min kjempelav, og indikerer at jeg er FARLIG undervektig. Selvom kroppen min egentlig er ganske sunn. Ja, se der. Det er andre veien den ikke funker. Den funker bare helt ræva dårlig på nesten alt. Da kan vi godt bare få mediene like opptatt av å utbringe at BMI suger bæller som de har vært å få ut at BMI er tingen alle skal ta utgangspunkt i når du skal lage kroppen sin. =)
KaDust Skrevet 27. februar 2011 #9 Skrevet 27. februar 2011 Media trenger ikke å spre det rundt, og jeg mener å ha sett flere artikler om at BMI ikke alltid stemmer overens. Er bare brukerne som trenger å bruke hjernen.
Rights Skrevet 27. februar 2011 #10 Skrevet 27. februar 2011 HEA HEA HEA!!! =) BMI kalkulator og mas er BAJS! Jeg skal ikke irritere meg over BMI i fremtiden. Men har opplevd noen irriterende episode pga. det. Også er det alt for mange som omtrent går med BMI kalkulator i baklomma og drar den frem og bruker den som adekvat vitenskap og sier NJAHHHHH!!!H!H!H! Du er nok litt tung du feitn. hehe nesten sånn allefall.. Da må du bare fyre tilbake da! "Feit? Jeg? Hah. Det var iallefall ikke det damen din sa til meg da hun slevde på meg!". "Tung? Ja du vet, MUSKLER veier mer enn fett! Og du, lille venn - du vet at BMI ikke tar hensyn til MUSKLER??" -- VIKTIG Å LEGGE TRYKK PÅ MUSKLER HER. etc..
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #11 Skrevet 27. februar 2011 Media trenger ikke å spre det rundt, og jeg mener å ha sett flere artikler om at BMI ikke alltid stemmer overens. Er bare brukerne som trenger å bruke hjernen. bla bla bla :gjeiper: Jeg har skjønt at det bare er å bruke hjernen!!! =) Men jeg er kanskje litt retard og tok meg nær av at legen brukte BMI sverdet på meg å sa at jeg var for tung. Men jeg er jo 29, verre når dette skjer med ei jente på 16 eller en gutt. Skader selvbildet til helt friske folk. Eller jeg klarer kanskje ikke å få det frem godt nok, men syns det er litt dumt bare.
KaDust Skrevet 27. februar 2011 #12 Skrevet 27. februar 2011 Uansett, en lege som bruker BMI som overvekt-måler kan ikke ha fulgt med godt i legeutdanningen.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2011 #13 Skrevet 27. februar 2011 Da må du bare fyre tilbake da! "Feit? Jeg? Hah. Det var iallefall ikke det damen din sa til meg da hun slevde på meg!". "Tung? Ja du vet, MUSKLER veier mer enn fett! Og du, lille venn - du vet at BMI ikke tar hensyn til MUSKLER??" -- VIKTIG Å LEGGE TRYKK PÅ MUSKLER HER. etc.. hehehe.. ja det skulle jeg ønsket at jeg sa =)!!! Nesten litt som jeg leste i et blad. "To menn som ikke har sett hverandre på lenge møtes på fotballkamp. Den ene ser på den andre og sier Hey Rob, wtf.. Why have you become so fat!? Rob svarer: It's caus your wife gives me a cookie everytime I bang her." hehe
pantora Skrevet 28. februar 2011 #14 Skrevet 28. februar 2011 BMI er det vel strengt tatt bare obsessed anorektikere/bulemikere som tar "seriøst"...?
Gjest Heloise Skrevet 28. februar 2011 #15 Skrevet 28. februar 2011 Jeg har alltid brukt eksempelet : Liten mann, 1.60 høy, bodybuilder = veldig tung... BMI = Oh my God! Du er alt for feit! BMI for meg er bullshit. Jeg tror det kan være en OK indikator hvis man får det stilt personlig, men ikke de kalkulatorene man finner online. I følge BMI-kalkulatorene var jeg smellfeit da jeg var et beinrangel med ribbeina ut til alle kanter. Irriterer meg, det virker jo helt på jordet.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #16 Skrevet 28. februar 2011 Jeg har alltid brukt eksempelet : Liten mann, 1.60 høy, bodybuilder = veldig tung... BMI = Oh my God! Du er alt for feit! BMI for meg er bullshit. Jeg tror det kan være en OK indikator hvis man får det stilt personlig, men ikke de kalkulatorene man finner online. I følge BMI-kalkulatorene var jeg smellfeit da jeg var et beinrangel med ribbeina ut til alle kanter. Irriterer meg, det virker jo helt på jordet. Jepp, det er akkurat det samme som jeg mener.. Det er bare et helt ubrukelig verktøy som har presset seg inn i samfunnet som et vitenskapelig verktøy.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2011 #17 Skrevet 28. februar 2011 BMI er det vel strengt tatt bare obsessed anorektikere/bulemikere som tar "seriøst"...? Nei, det er jo det det ikke er.. Det er mange som faktisk vurderer seg selv i forhold til BMI beregningene de får på seg selv. Jeg har jo skjønt at det ikke er til å ta seriøst uten om når for eksempel en "lege" bruker verktøyet. Men selv når en lege bruker det, så kan det være feil mener jeg. Av egen erfaring.
Larsern Skrevet 28. februar 2011 #18 Skrevet 28. februar 2011 (endret) Hvem fant egentlig ut at BMI er tingen man skal bruke som utgangspunkt når man skal beregne om man er normalvektig eller ikke. Jeg har vært både for feit og for tynn. Jeg har trenet aktivt i mer enn 10år. Jeg er 174 og veier over 90kg nå. Jeg har god kondis og god fysikk. Jeg kan løpe lengre enn mine kolleger som jogger, jeg kan løfte mere enn mine kolleger. Jeg veier ofte mye mer enn andre på min høyde, men jeg har vaskebrettmage. Mens noen veier mindre enn meg men er fetere enn meg. Ifølge bmi beregninger så er jeg feit. For meg er det annoying fordi jeg ser ikke meg selv som fet. Og jeg kan godt skjønne at sånn BMI drit ødelegger for andre også. Idiotisk system som burte vært forbudt i alle sammenhenger. BMI som standard for om man er overvektig eller ikke, er hovedsaklig brukt av anorektikere som i sin galskap griper etter ethvert argument for å kunne slanke seg og kvantifisere sine mål. Ingen med et fnugg av vett setter sin lit til dette uten å ta andre faktorer med i beregningen, som du selv også påpeker. Selv var jeg på topp fysisk både i utholdenhet og styrke når jeg hadde en BMI på ca 30, og jeg har heller aldri vært feit. Endret 28. februar 2011 av Larsern
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå