Gå til innhold

Du som ble lubben og overvektig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på, fra den lubben og overvektig debatten.. Hvor mye spiste dere, og hva spiste dere i løpet av en dag for å bli lubbne eller overvektige? Har dere klart å gjøre noe med det, endre kosthold? Hvordan var inntaket på det verste, hva bestod det av, og hva består det av nå på det beste når dere er på vei til et slankt/sunnt liv?

Kanskje det finnes håp for oss sm ikke ser lyset i tunnellen .. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg alltid vært veldig slank da, men når jeg gikk opp 15 kg iløpet av et år kjente jeg at jeg måtte begynne å gjøe noen grep (selv om jeg fremdeles ikke var å kategoriesere som fet, kanskje litt lubben). Det første jeg gjorde var å kutte ut p-pillen, så kuttet jeg alt som heter søtsaker (byttet ut med frukt, som fungerer utrolig godt på godtesuget), byttet ut brød med sunt knekkebrød, kuttt ned på pasta, og generelt vær mer bevisst i valget av mat. Er jeg i butikken og skal ha en rask lunsj f.eks går jeg heller i salatbaren enn å kjøpe en pakke kjeks, f.eks.

Alle disse små grepene har i seg selv gitt stort utslag bare siden nyttår som jeg begynte med dette.

Det gjelder å være bevisst! :jepp:

Gjest Mahareth
Skrevet

Da jeg la på meg spiste jeg ofte mat som spagetti a la capri, speilegg på brød med ketsjup og ost, grandiosa, sånne baguetter til å steke hjemme (gjerne med ost og skinke i). Generelt høyt inntak av raske karbohydrater.

Også, så aldri på kaloriinnhold i f.eks. sjokolade og chips. Visste virkelig ikke at om jeg spiste en pose sørlandschips (200 gr) og en plate melkesjokolade (200 gr) så hadde jeg bare der fått i meg nok kcal for en hel dag. Og ja, jeg spiste gjerne begge deler. Var gjerne middag og kvelds en periode.

Spiste også mye frokostblanding med melk og sukker.

Nå som jeg er på vei nedover, teller jeg kcal. Jeg spiser omtrent aldri noe av det jeg listet opp først. Lager det meste fra bunnen av, erstatter mye potet/ris/pasta med masse grønnsaker.

Jeg spiser fortsatt sjokolade og chips (faktisk spiser jeg chips nå), men i mye mindre mengder og mye sjeldnere.

Skrevet

Jeg kan kanskje svare på dette, siden jeg la på meg rundt 20kg på rundt 1-2 år.. :sjenert:

Gikk fra ca.65 til 88kg..

Mamma har sagt at jeg begynte å spise en del sent på kvelden, da jeg var rundt 15-16, og det kan ha gjort litt.

Men det tok av etter at jeg fikk meg en kresen kjæreste!

Det ble veldig mye taco, pizza og alt sånn drit.. I tillegg hadde han/vi masse godteri liggende fremme, og jeg elsker sjokolade så jeg bare spiste og spiste..

Så det var sånn jeg ble lubben, og fordi jeg rørte på meg pent lite. Så da jeg var 17-18 begynte jeg virkelig å gå opp i vekt.

Jeg skjønte det vel da alle klærne mine ble for små og buksene revna i låra.. Men gjorde dessverre pent lite med det på den tida!

Nå er jeg ca.2 mnd unna 21 år, og jeg har ENDELIG tatt grep!

Det som måtte til var at mamma har begynt på spenst, og tvingte meg med en dag i midten av januar.

Jeg meldte meg inn den dagen og har ikke angret et sekund!

Jeg trives kjempe godt der, og jeg ble så overrasket over at jeg faktisk klarer å trene, for jeg har dårlig kondis og har blitt sliten av å gå opp trapper.

Men jeg klarer faktisk å drive på en elipsemaskin i 15-20 minutter, og så drive 15min med styrke og så 15-20min på elipsemaskin igjen!

Og det gir jo så motivasjon at man klarer det :)

Jeg har endret litt på kostholdet, i begynnelsen av 2010 spiste jeg 3 brødskiver, 2 eller 3 ganger nesten daglig..

Men jeg klarte å kutte ned til 2!

Nå for tiden går det i litt brød, sport+ knekkebrød og grovt polarbrød. Og litt sånn all bran frokostblanding med bananbiter og jordbærsyltetøy. Også spiser jeg skyr, så til lunsj kan jeg ta meg et knekkebrød, en skyr og litt druer eller noe.

Og jeg har begynt med lettprodukter, som brus, brunost, gulost, syltetøy, kavli lett ost med kylling, ekstra lett melk, fun light saft osv :)

Og jeg har en regel om at jeg ikke skal drikke brus før klokka 18.00, og det hjelper jo veldig i helgene for da drikker jeg ikke så mye!

Også har jeg blitt flink til å ikke spise så mye godteri.

Det har på en måte kommet litt av seg selv, etter at jeg begynte å trene ble jeg mye mer motivert og alt går kjempebra så da klarer jeg å fortsette liksom :)

Jeg har prøvd sånn måltidserstatter fra gymgrossisten før, og da gikk jeg ned 1kg uten å gjøre noe mer. Så jeg har bestilt det nå og skal prøve enda engang. Da bytter jeg ut lunsjen :)

Lykke til alle andre som sliter med det samme! Man kan klare det! ;)

Skrevet

Etter at jeg hadde vært sengeliggende ett års tid pga sykdom hadde jeg gått opp 5 - 7 kg. Da gikk jeg ned BARE ved å slutte å drikke cola, gå en times tur hver dag, og når jeg spiste potetgull tok jeg det over i en liten bolle og spiste bare det i bollen.

Så for de som ikke er i form i det hele tatt, og tror de må trene hardt for å gå ned: Det hjelper veldig med litt mosjon. Litt er veldig mye bedre enn ingenting!

Skrevet (endret)

Jeg veide en del mere enn det jeg gjør nå, da jeg gikk på videregående og tiden etter, jeg hadde foresten kjæreste så da brydde jeg meg ikke så mye om hva jeg spiste, litt sånn typisk når man får kjæreste.

Jeg spiste 2-3 brødskiver om morgenen, 2-3 brødskiver til lunsj eller tacotallerken(eller noe annen varmmat) og kanskje et stykke kake, brus og litt godter (potetgull og sjokolade stort sett). Normal middagsmat siden jeg bodde hjemme (alt fra fisk til kjøttkaker), kanskje noe snacks som kaffe-brød/potetgull før kveldsmat som bestod av 1-2 brødskiver. Ikke rart jeg la på meg, i tillegg trente jeg ikke i det hele tatt eller var i fysisk aktivitet.

Pga av at jeg gikk på en stor psykisk smell så gikk jeg ned hele 13-15 kilo på ca 3-4 mnd uten at jeg selv merket det, men siden da har jeg gjort mye mer for og opprettholde vekten.

Jeg spiser nå 2 brødskiver eller et fat med havregrynsgrøt til frokost, 2 brødskiver og kanskje 1 youghurt til lunsj (eller en salat eller noe annet enn brødskive, prøver og variere og ikke bare spise brød til lunsj). kanskje et eple som mellommåltid, og spiser mye kylling og grønt til middag eller annen vanlig middagsmat. Til kvelds blir det som regel 2-3 knekkebrød(den flateste typen, husker ikke navnet akkurat nå) eller noe annet som ikke er usunt. prøver og ikke spise godter, brus og potetgull i ukedagene men det er forebeholdt helgene. Det hender jeg tar en liten sjokolade eller kjøper en liten flaske med brus i ukedagene, men det er ikke ofte.

I tillegg så går jeg 2-3 turer med hunden hver eneste dag, noe som absolutt er og anbefale :)

Da jeg var på det letteste var jeg ca 55 kg og i svært dårlig form og spiste ikke særlig sunt, nå er jeg ca 60 kg men mye sunnere og sprekere ;)

Endret av Troilltøva
Skrevet

All junk du kan tenke deg.. våkna heldigvis til slutt

Skrevet

Var ikke så veldig stor jeg da, men ofte byttet jeg ut måltider med sjokolade (ofte 100-200gr). Og det inneholder jo naturligvis mer kcal enn ei brødskive så kiloene sneik seg på. Ellers hadde jeg et normalt kosthold. Liker ikke masse smeltet ost og fett og slike ting.

Skrevet

Alltid vært slank, 55 kg, 167cm, så fikk jeg en stor depresjon etter samlivsbrudd og grovt utroskap. Brydde meg ikke om noen ting, eneste gleden var mat, da spesielt sjokolade. Kunne spise flere store plater om dagen, mange desserter, to store middagstallerkner med mye poteter, pommes frites o.l. Generelt mye karbohydrater og lite grønnsaker. Heiv i meg godteri og snacks hver eneste kveld. Beveget meg veldig lite.

Gikk først opp 10 kilo, så 10 til og så 5 til til jeg var oppe i 80 kilo. Har gått ned litt til 74kg og spiser ikke de mengdene med mat lenger som jeg gjorde før. Har kuttet ut sjokolade med sukker, spiser en og annen sukkerfri sjokolade men det er sjeldent. Kuttet ned på karbohydrater. På McDonalds bestiller jeg f.eks en sidesalat i stedet for pommes frites på menyen. Man må bare bestemme seg for at nok er nok rett og slett.

Skrevet

Ikke mange her som svarer på TS sitt spørsmål som var hva en overvektig/lubben person spiste i løpet av en dag.

Skrevet

Var ikke så veldig stor jeg da, men ofte byttet jeg ut måltider med sjokolade (ofte 100-200gr). Og det inneholder jo naturligvis mer kcal enn ei brødskive så kiloene sneik seg på. Ellers hadde jeg et normalt kosthold. Liker ikke masse smeltet ost og fett og slike ting.

Ikke mange her som svarer på TS sitt spørsmål som var hva en overvektig/lubben person spiste i løpet av en dag.

Spiste Biola med bær, havregrynsgrøt eller musli med drikkeyoghurt til frokost.

Omelett på 2 egg, kyllingsalat med en skvett olje, 2 brødskiver eller knekkebrød med skinke og agurk til lunsj.

Wok med en skvett olje 200gram kjøtt, fiskefilet med grønnsaker og 1-2 poteter, fullkornspagetti (ei stor klype) med 100gram kjøttdeig og hjemmelaget spagettisaus, 150 gram lasagne med salat, 2-3 pizzastykker med ruccola.. ja det er så mangt til middag.

Til kvelds ble det vel gjerne 2 brødskiver igjen.

Frukt ble konsumert gjennom hele dagen, ble vel ofte 2 bananer og 2-3 epler. Også kom sjokoladen.

Skrevet

Veldig enkelt

Eg spiste mye mat både sunn og usunn mat, men spiste meg alltid stapp mett.

Ja spiste alt for masse rett og slett, var ganske aktiv også men det hjelper ikkje vist man får i seg alt for mye energi.

Nå spiser småspiser eg frukt heile dagen og ein stor middag, trener 3 dager i veka. Er på vei ned over mista 11kilo så langt^^ Eigentlig spiste eg fordi eg liker å stappe i meg, det er jo ikkje bra. Nå drikker eg masse te, kaffi, vann, tygger tyggis i stedet.

Får du i deg for mye energi = Du legger på deg

Får du i deg det du trenger av energi = Du veger nesten det samme heile året

Får du i deg for lite energi = Du går ned i vekt

Veldig viktig at også at folk ikkje slanker seg eller går på kur, man må finne metoder som går ann å leva med i lengden. OG bruke lang tid på å gå ned, det har tatt lang tid å bli tjukk tar det også lang tid å komme seg tilbake. Det er også det beste for huden, håret, psyken, stoffskiftet, kroppen o.s.v

For å lykkes må man ha stål MOTIVASJON, ikkje slippe målet sitt og være BEVIST heile tida på kva man gjør, jobbe hardt med seg sjølv.

Eg tror alle mennesker har ein stål vilje inniseg

BRUK DEN ;-)

• Liker 1
Skrevet

Folk svarer jo at de spiste junk og snop.

• Liker 2
Skrevet

Du får kikke gjennom innleggene en gang til da vet du, vi skriver jo ikke om annet her.

• Liker 2
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg syns det høres litt rart ut jeg. 2/3 brødskiver til frokost og lunsj, vanlig middag og kveldsmat. Det er jo ca det som jeg spiser, men jeg har aldri vært overvektig, heller undervektig. Jeg spiser ingenting mellom måltidenen da, kanskje det er årsaken.

Skrevet

Jeg syns det høres litt rart ut jeg. 2/3 brødskiver til frokost og lunsj, vanlig middag og kveldsmat. Det er jo ca det som jeg spiser, men jeg har aldri vært overvektig, heller undervektig. Jeg spiser ingenting mellom måltidenen da, kanskje det er årsaken.

Jepp, jeg som listet så detaljert opp har jo regnet på det andre. 2 bananer 200kcal, 2 epler 120kcal, 100 gram sjokolade 520kcal. Bare der var jeg over 800kcal mer enn et vanlig forbruk. Blir fett av slikt.

Gjest Unknown
Skrevet

Jeg la på meg veldig mye da jeg gikk gravid. Jeg var en periode trist og veldig sliten, og trøstespiste sjokolade. Gjerne 400 g dagen! Også spiste jeg hele tiden. Var konstant sulten og hadde lyst på alt.

Dessuten ble det lite trening på meg. Jeg var vandt til ca 2 timer trening omtrent hver dag, plutselig kom bekkenløsningen og alt jeg fikk bevegd meg var en tur til postkassa og tilbake daglig.

Skrevet

Jeg småspiste mye utenom måltidene.

Kikka alltid i skapet og stappa i meg kjeks, potetgull, sjokolade osv. Alt som var å finne, og dreit rett og slett i hva det var og hvor mye jeg spiste og når.

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at jeg ble tjukk var at jeg spiste i skjul. Altså, hvis jeg hadde huset for meg selv så koste jeg meg med potetgull og sjokolade. Og jeg spiste selv om jeg ikke var sulten, bare fordi det var "nå jeg hadde anledningen". Så det kunne fort bli 1-2 poser potetgull og litt sjokolade ved siden av. Jeg spiste meg så mett på godteri at jeg ikke orket middag. Dvs. jeg prioriterte godteri ovenfor middag, og jeg skjulte det ved å lage oppvask som skulle tilsi at jeg hadde laget meg middag. Potetgullposene gjemte jeg innerst i klesskapet, eller kvittet meg med bevisene så snart jeg var ferdig. Ellers, og sammen med andre spiste jeg normalt. Med unntak av at jeg kunne innimellom lure en krokanrull eller lignende i skuffen på jobb.

Nå er jeg normalvektig. For å komme dit måtte jeg rett og slett ikke være i situasjoner der jeg var vant til å ty til godteri, så hvis jeg visste at jeg ville ha huset for meg selv så avtalte jeg heller å dra på besøk til andre. Jeg kuttet ut alt godteri helt tvert. I tillegg begynte jeg å trene. Det øvrige kostholdet var i grunn greit, annet enn at jeg begynte med mindre porsjoner.

Jeg har begynt å spise noe godteri igjen, men ikke i skjul, og i små porsjoner.

Det er veldig forskjellig hva som fungerer, men det viktigste er nok å finne roten/grunnen til at man legger på seg. F.eks. ved å bruke vektklubb eller lignende for å se hva synderene er i kostholdet.

Gjest Consensio
Skrevet

Lurer på, fra den lubben og overvektig debatten.. Hvor mye spiste dere, og hva spiste dere i løpet av en dag for å bli lubbne eller overvektige? Har dere klart å gjøre noe med det, endre kosthold? Hvordan var inntaket på det verste, hva bestod det av, og hva består det av nå på det beste når dere er på vei til et slankt/sunnt liv?

Kanskje det finnes håp for oss sm ikke ser lyset i tunnellen .. :)

Jeg har aldri spist mye. På den tiden jeg ble lubben, så spiste jeg vel omtrent det samme som det jeg gjør nå.

En vanlig dag for meg ser noe som det her ut;

FROKOST: 1 skive med grovbrød. Pålegg varierer. Leverpostei, gulost, skinke. Alltid reddiker og/eller agurk på. Gjerne et lite glass juice ved siden av.

LUNCH: Noe varmt. Ristet brødskive med egg på som regel.

MIDDAG: Går som regel i svinekjøtt eller kyllingfilet. Er ikke særlig glad i biffer og annet rødt kjøtt. Tilbehør er gjerne salat og ris/stekte poteter.

Spiser lite godis. Har aldri vært særlig glad i det. Hender at jeg spiser potetgull kanskje to ganger pr mnd. En liten sjokolade hver gang jeg får mensen.

Eneste lasten jeg har er at jeg drikker cola. Klarer ikke å kutte ned på dette, men dette drakk jeg også før jeg ble lubben, ikke økt forbruket av dette...blir ca 1/2 liter hver dag :(

Om jeg skal kutte ned på maten, så ender det opp med at jeg spiser alt for lite. Middagsporsjonene mine er allerede ganske små, og resten av dagen spiser jeg 2 brødskiver fordelt på to måltider.

Ikke så mye akkurat :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...