Gå til innhold

Er jeg syk, eller lat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jobber natt, og tok ut egenmelding forrige uke pga krafig migreneanfall, og nå føler jeg meg igjen "pjusk".

Men er dette noe å gå til lege for? Jeg går aldri til lege med mindre jeg enten besvimer eller ser blod, så jeg vet rett og slett ikke hvor grensen går før dette. Problemet er at jeg føler meg 100 % fin i perioder (om jeg hviler), og da går jeg ut fra at jeg har kommet meg og at det bare er stress.

Men hadde dere gått til lege med dette?

- Feber. Ca en grad. Kommer og går.

- Svimmel.

- Noe hoste.

- Lette bryssmerter.

- "Piper" litt når jeg puster enkelte ganger.

- Trøtt og sliten.

- Svimmel.

- "Hard" puls og silsvetter ved minimal aktivitet (Om jeg går rolig opp og ned en trapp får jeg samme puls som jeg normalt får ved å løpe 100metern på full innsats og må kaste skjorten rett til vask pga at den er våt av svette)

Minner litt om når jeg hadde bronkitt tidligere, men ikke på langt nær så ille. Men da endte det med antibiotika og hvile i en uke.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mahareth
Skrevet

Ja, jeg ville gått til legen med det om det varte mer enn et par-tre dager. Det kan være stille lungebetennelse.

Du skriver ingenting om hva slags jobb du har. Er du i kontakt med andre mennesker? Jobber du innen helsesektoren? Hvis ja, ringer du til legen uansett i morra tidlig og hører hva de mener.

Skrevet

Jeg dynes absolutt du skal gå til lege.

Hadde det akkurat som deg for noen år siden. Følte meg ikke veldig syk men heller ikke frisk.

Det viste seg å være en lett lungebetennelse. Jeg fikk antibiotika og en ukes sykemelding.

Det var utrolig deilig å få en diagnose og behandling. Etter en uke med medisiner og hvile var jeg mitt gamle jeg igjen og fit for fight.

Skrevet

Jeg jobber forsåvidt innen psykisk helse (støtteboliger), men på en vanlig vakt har jeg ikke mer kontakt med beboerene enn at jeg stikker hodet inn døren og sier god natt og god morgen.

AB: Jeg lurer faktisk på om det var stille lungebetennelse og ikke bronkitt de sa jeg hadde det året. Gikk med det i 3-4 måneder, og etter det har jeg fort fått slike perioder som dette. Stort sett går det over i friperiodene mine når jeg har mulighet til å være inne over lengre tid, holde varmen, og ta det med ro. Men jeg blir liksom aldri BRA igjen før til våren.

Huff, aldri vært hos denne legen før, og så ringe på en mandag midt i rushet.

Skrevet

Jobber natt, og tok ut egenmelding forrige uke pga krafig migreneanfall, og nå føler jeg meg igjen "pjusk".

Men er dette noe å gå til lege for? Jeg går aldri til lege med mindre jeg enten besvimer eller ser blod, så jeg vet rett og slett ikke hvor grensen går før dette. Problemet er at jeg føler meg 100 % fin i perioder (om jeg hviler), og da går jeg ut fra at jeg har kommet meg og at det bare er stress.

- Svimmel.

- Noe hoste.

- Lette bryssmerter.

- Trøtt og sliten.

- Svimmel.

- "Hard" puls og silsvetter ved minimal aktivitet (Om jeg går rolig opp og ned en trapp får jeg samme puls som jeg normalt får ved å løpe 100metern på full innsats og må kaste skjorten rett til vask pga at den er våt av svette)

Minner litt om når jeg hadde bronkitt tidligere, men ikke på langt nær så ille. Men da endte det med antibiotika og hvile i en uke.

Har du ikkje anledning til å ta ut egenmelding så går du til legen og får ein sjukemelding. Kan vere det kun er ein kraftig forkjølelse, men det kan vere nok til å halde seg heime i frå jobb. Synes ikkje folk har noko å gjere på jobb så lenge dei har feber.

Skrevet

Har du ikkje anledning til å ta ut egenmelding så går du til legen og får ein sjukemelding. Kan vere det kun er ein kraftig forkjølelse, men det kan vere nok til å halde seg heime i frå jobb. Synes ikkje folk har noko å gjere på jobb så lenge dei har feber.

Jeg har mulighet til å ta egenmelding i 2 vakter til, tror jeg. Heldigvis har jeg stort sett kun blitt syk i friperiodene mine.

Forkjølelse er det neppe. Allmenntilstanden er irriterende god i perioder (med det mener jeg at jeg tror jeg er i god form. Går etter posten. Kommer hjem. Og segner om i sofaen i et par timer), jeg hoster lite, er ikke snørrete, og har ikke hatt et eneste nys. Feber har jeg forøvrig av og på stort sett hele vinteren om jeg blir stresset eller får migreneanfall, så det kan jeg ikke ta hensyn til i lengden. Men den er sterkere nå enn den feberen jeg får kun av stress.

Men jo mer jeg tenker på det, jo mer begyner jeg tro det er bronkitt eller lungebetennelse igjen. Og i år har jeg rett og slett ikke tid til å ta det med ro og la kroppen hele seg selv. Irriterende.

Får bare håpe jeg faktisk får noe hjelp hos legen.

Gjest Bjørn82
Skrevet

- Svimmel.

- Noe hoste.

- Lette bryssmerter.

- Trøtt og sliten.

- Svimmel.

Du må jo være syk?! Skjønner du. Jeg forstår ikke hvorfor du skulle være lat? Er ikke farlig å gå til legen når man er som du sier hær. Gå til legen, få henne til å se på deg. Å ta det med ro.

Bare et lite tilleggs spørsmål, tror du dette kan ha noen sammenheng med at du jobber om natta?

Skrevet

Du må jo være syk?! Skjønner du. Jeg forstår ikke hvorfor du skulle være lat? Er ikke farlig å gå til legen når man er som du sier hær. Gå til legen, få henne til å se på deg. Å ta det med ro.

Bare et lite tilleggs spørsmål, tror du dette kan ha noen sammenheng med at du jobber om natta?

Latskap, stress osv gir merkelige utslag, så hvorfor ikke? Jeg vet jeg har blitt fysisk syk av rent stress tidligere, og slik de siste ukene har vært så er det selvsagt noe jeg har som en mulighet. Spesielt når jeg er helt fin når jeg får slappet av et par timer gjør at jeg lurer. (Jeg vet det ikke er farlig å gå til lege, men bortkastet tid for både meg og han, og bortkastede penger for min del får meg til å føle meg som en idiot.)

Nei, natt eller dag har liten forskjell for min del. Dette er i tillegg hvilende vakter.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Latskap, stress osv gir merkelige utslag, så hvorfor ikke? Jeg vet jeg har blitt fysisk syk av rent stress tidligere, og slik de siste ukene har vært så er det selvsagt noe jeg har som en mulighet. Spesielt når jeg er helt fin når jeg får slappet av et par timer gjør at jeg lurer. (Jeg vet det ikke er farlig å gå til lege, men bortkastet tid for både meg og han, og bortkastede penger for min del får meg til å føle meg som en idiot.)

Nei, natt eller dag har liten forskjell for min del. Dette er i tillegg hvilende vakter.

Nei, jeg bare lurte. For det er bevist skadelig å jobbe natta. Og en annen ting er at du virker ganske sta. Far min døde fordi han var sta og nektet å gå til lege. Jeg sier det ikke for å være en fjott. Men fordi de pengene du bruker kan vise seg å være en gunstig inverstering i den egen fremtid! =) Selv om plagene går over når du får slappet av litt!

Skrevet

Nei, jeg bare lurte. For det er bevist skadelig å jobbe natta. Og en annen ting er at du virker ganske sta. Far min døde fordi han var sta og nektet å gå til lege. Jeg sier det ikke for å være en fjott. Men fordi de pengene du bruker kan vise seg å være en gunstig inverstering i den egen fremtid! =) Selv om plagene går over når du får slappet av litt!

Dette gjelder våkende natt, hvilende (så sant det er reell hvilende, og ikke kun på papiret, med 20 oppvåkninger i uken) er en helt annen type jobb. Og selv om det er skadelig for flertallet, men det er enkelte som passer bedre til natt enn dag.

Heh, stahet er det som har holdt meg i live. Men det stemmer at jeg ikke har for vane å gå til lege. Jeg hadde ikke er reelt legetilbud før jeg var noen-og-20 og flyttet fra bygda, så jeg har lært meg til å klare meg selv. Stort sett er dette noe som er til fordel for meg, men jeg vet at det er mulig å feilbedømme slikt.

Uansett, får se om jeg ender opp med en time før det går over av seg selv. Får jeg ikke sykemelding er det mulig jeg tar egenmelding fra de to tyngste vaktene iverfall.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Dette gjelder våkende natt, hvilende (så sant det er reell hvilende, og ikke kun på papiret, med 20 oppvåkninger i uken) er en helt annen type jobb. Og selv om det er skadelig for flertallet, men det er enkelte som passer bedre til natt enn dag.

Heh, stahet er det som har holdt meg i live. Men det stemmer at jeg ikke har for vane å gå til lege. Jeg hadde ikke er reelt legetilbud før jeg var noen-og-20 og flyttet fra bygda, så jeg har lært meg til å klare meg selv. Stort sett er dette noe som er til fordel for meg, men jeg vet at det er mulig å feilbedømme slikt.

Uansett, får se om jeg ender opp med en time før det går over av seg selv. Får jeg ikke sykemelding er det mulig jeg tar egenmelding fra de to tyngste vaktene iverfall.

Ser mann det!! =) Det er fint med folk som har tæl syns jeg, og jeg har kjempestor respekt for dem som har kommet seg frem på egenhånd hær i livet =) Men gå til legen, si hvordan du har det og få en tilbakemelding. Gir ikke plagene seg, så gå tilbake til legen å gjør det samme igjen. Vi har bare ett liv, og det må vi ta vare på så lenge og så godt vi kan.. Enig? =)

Skrevet

Ser mann det!! =) Det er fint med folk som har tæl syns jeg, og jeg har kjempestor respekt for dem som har kommet seg frem på egenhånd hær i livet =) Men gå til legen, si hvordan du har det og få en tilbakemelding. Gir ikke plagene seg, så gå tilbake til legen å gjør det samme igjen. Vi har bare ett liv, og det må vi ta vare på så lenge og så godt vi kan.. Enig? =)

Jeg får se. Forhåpentligvis får jeg medisiner og/eller sykemelding, eller så skal jeg nok saktens få ordnet opp i det selv :) Det tar bare upraktisk lang tid.

Skrevet

- Svimmel.

- Noe hoste.

- Lette bryssmerter.

- Trøtt og sliten.

- Svimmel.

Jeg har samme dilemmaet, og samme symptomer (og har hatt lungebetennelser som er på dette viset). Føler meg syk, så frisk (når jeg ikke gjør en dritt), så er jeg svimeferdig, så er det ikke så verst, så... Ja, du skjønner tegninga. Er litt ekstra frustrert siden jeg bare skal jobbe noen dager neste uke, og det passer så dårlig for både meg og kolleger å være borte akkurat nå. Så blir jeg da sittende "Nei dette går bra jeg skal på jobb! ....helsike jeg må holde meg hjemme... Nei. Nok syt, jobb i morra! ...faaaaeeeeen..."

Nå har jeg bestemt meg for å skjære gjenom, og det blir legen i morra. Punktum. :tristbla:

Skrevet

Hvis man silsvetter av en bitteliten fysisk anstrengelse, så er det noe galt. De andre symptomene du beskriver kan skyldes så mangt, og de fleste vil kjenne slik fra tid til annen. Jeg ville gått til legen og tatt noen orienterende blodprøver (målt senkning og CRP (betennelsesmarkør), samt hvite og røde blodlegemer...) - For å utelukke infeksjonssykdom eller blodsykdom.

God bedring:)

Skrevet

Det finnes to typer bakterier som gir lungebetennelse med de symptomene du beskriver. Man føler seg sånn passe grei, lav feber. Men etter litt aktivitet så blir man helt utslitt og føler seg helt ferdig.

En kamerat av meg endte på sykehus med intravenøs behandling pga en hardknakket lungebetennelse med diffuse symptomer. Vær klar over at det kan forverre seg. Hvis det er en lungebetennelse.

Skrevet

Syns absolutt at dette er noe du bør gå til lege med. Og når du først er der syns du skal få sjekket stoffskiftet,jernlagrene og blodsukkeret i samme slengen.

Skrevet

AB fra innlegg #14 her. Jeg er nå nysgjerrig på hvordan det står til med deg i dag ts, og hva legen evt hadde å si. Selv er jeg litt bedre i dag, og håper på å dra på jobb i morra. Kjente meg veldig så frisk på morrakvisten og følte meg skyldig som var hjemme, men etter et par turer i trappa kjenner jeg at det var rett valgt. Det ble nå likevel ikke til at jeg ringte legen siden jeg følte meg sikker på at jeg var på bedringens vei. :sjenert:

Skrevet

AB fra innlegg #14 her. Jeg er nå nysgjerrig på hvordan det står til med deg i dag ts, og hva legen evt hadde å si. Selv er jeg litt bedre i dag, og håper på å dra på jobb i morra. Kjente meg veldig så frisk på morrakvisten og følte meg skyldig som var hjemme, men etter et par turer i trappa kjenner jeg at det var rett valgt. Det ble nå likevel ikke til at jeg ringte legen siden jeg følte meg sikker på at jeg var på bedringens vei. :sjenert:

0 utslag på CRP (jeg har vel aldri hatt utslag på de faktisk), og skyhøy hjerterytme av den umenneskelige anstrengelsen det var å ta av genseren for at han skulle lytte på lungene. Etter litt overtalelse måtte jeg egentlig gå med på at jeg ikke er i SÅ dårlig form selv om jeg er feit :sjenert:

Resultat: en pakke piller og sykemelding i en uke med beskjed om å komme igjen om jeg fikk nye runder med høy puls. Irriterende, men jeg har ikke tid til å gå slik frem til mai/juni igjen.

Skrevet

Syns absolutt at dette er noe du bør gå til lege med. Og når du først er der syns du skal få sjekket stoffskiftet,jernlagrene og blodsukkeret i samme slengen.

Jeg lurer på om jeg nevnte det at jeg har hatt jern og b12 mangel, men han ville ikke teste for det. Er neppe noe poeng i det, jeg er stort sett frisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...