Gå til innhold

Oppdra hunden

Fremhevede innlegg

Gjest Canis lupus
Skrevet

Jeg klyper aldri valper under oppdragelsen, men jeg har både klypt og tatt litt i skinnet på bikkja pga "brannslukning". Men jeg driver ikke å banker bikkja av den grunn, lærer inn og har et hundehold med godis, lek og ros. Men noen ganger er det faktisk nødvendig med å ta et tak i hunden, i mangel på andre alternativer.

Men den situasjonen du forklarer, TS, syntes jeg ikke det var riktig å klype hunden. Valpen viste mest sannsynligvis ikke hva kom betydde en gang, og dessverre er det mange som driver med straff under innkalings-trening. Man risikerer da at bikkja hverken kommer eller blir på stedet, ettersom at den har lært at hvis den ikke hører, kommer "pappa" å klyper. Derfor kan kanskje hunden finne på å stikke ordentlig av, eller holde seg ute av rekkevidde på eieren for å unngå dette.

Folk har forskjellige måter å oppdra hund på, ingen hunder er like. Men å straffe en valp fordi eier ikke har oppdratt og trent bikkja til å høre, det syntes jeg er feil og urettferdig ovenfor valpen.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke sagt det er en rutine. Men trengs det, så gjør jeg det.

Men du ser forskjellen på å gripe inn i en kritisk situasjon, og å gjøre det som en fast oppdragerrutine på en liten valp, slik TS beskriver i hovedinnlegget?

Skrevet

Hey! Kom deg ut av transen! *dytt* Og ja, det har jeg sett har funket. Men jeg har også sett er rottis henge fast i ene enden av kaninen og guttunge i den andre mens mor gjør sitt beste for å åpne kjeften til bikkja. Og det gikk IKKE! Greit nok å hyle ut om bedre oppdragelse osv, men dere må være fullstendig blinde som ikke ser at uante ting kan skje.

Uante ting kan selvfølgelig skje. Jeg har sett hunder med den beste "oppdragelse", bli helt besatt av ting.

Men er svare da å klype?

Skrevet

Jeg og samboer gikk søndagstur for endel måneder siden på en liten skogsvei, på veien møtte vi en ukjent familie med kone, mann og ett par barn, også hadde de en liten hundevalp som gikk løs. Jeg aner ikke hvilken rase dette var men den var veldig nysgjerrig på oss og ville leke og ha kos av barnet vi hadde med oss på tur.

Familien gikk forbi oss og fortsatte videre bortover, hunden ville jo snuse litt på barnet vi hadde med oss så vi stoppet litt opp og syntes dette var hyggelig alle mann. Barnet vi hadde med oss er veldig glad i hunder og er i 8 års alderen, et rolig barn.

Barnet klapper hunden litt, mannen roper igjen men valpen kommer ikke, vi sier til barnet at det ikke skal klappe hunden mer for nå må den gå videre med familien sin. Barnet reiser seg opp men hunden vil ikke bort til familien, den er veldig leken og virker som den syntes det var gøy med oss. Vi bare står der alle tre, og nå kommer denne mannen ned til oss klyper hunden i bakbeinet flere ganger og sier "KOM HER!!" til hunden. Vi blir alle litt sjokkerte og blir bare stående å titte etter mannen og hunden.

Er det vanlig å klype hunden sin under valpetrening spør da jeg, hadde du gjort det?

Vi har hatt familiehund når jeg bodde hjemme og var barn, men vi kløp da vitterlig aldri hunden vår! Skulle sagt noe der og da, men ble liksom litt sjokkert, det tror jeg vi alle ble, spesielt barnet.

Vi snakker valp her ikke sant.

Om han var og "trente" valpen sin burde eier ha hatt hunden i bånd,en hund som er uten kobbel skal og vil føle seg friere.

Eieren burde beklage seg for at hunden ikke hørte og ledd litt av det.

AnonymBruker
Skrevet

Klyping har ingenting med oppdragelsesmetoder å gjøre i det hele tatt. Vold avler vold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...