Gå til innhold

Oppdra hunden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer gikk søndagstur for endel måneder siden på en liten skogsvei, på veien møtte vi en ukjent familie med kone, mann og ett par barn, også hadde de en liten hundevalp som gikk løs. Jeg aner ikke hvilken rase dette var men den var veldig nysgjerrig på oss og ville leke og ha kos av barnet vi hadde med oss på tur.

Familien gikk forbi oss og fortsatte videre bortover, hunden ville jo snuse litt på barnet vi hadde med oss så vi stoppet litt opp og syntes dette var hyggelig alle mann. Barnet vi hadde med oss er veldig glad i hunder og er i 8 års alderen, et rolig barn.

Barnet klapper hunden litt, mannen roper igjen men valpen kommer ikke, vi sier til barnet at det ikke skal klappe hunden mer for nå må den gå videre med familien sin. Barnet reiser seg opp men hunden vil ikke bort til familien, den er veldig leken og virker som den syntes det var gøy med oss. Vi bare står der alle tre, og nå kommer denne mannen ned til oss klyper hunden i bakbeinet flere ganger og sier "KOM HER!!" til hunden. Vi blir alle litt sjokkerte og blir bare stående å titte etter mannen og hunden.

Er det vanlig å klype hunden sin under valpetrening spør da jeg, hadde du gjort det?

Vi har hatt familiehund når jeg bodde hjemme og var barn, men vi kløp da vitterlig aldri hunden vår! Skulle sagt noe der og da, men ble liksom litt sjokkert, det tror jeg vi alle ble, spesielt barnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

WTF. straffe-halsbånd og klyping. Er folk blitt helt sinnsyke?! Og folk lurer på hvordan dyreplaging oppstår?

Skrevet

Det syntes jeg virkelig ikke noe om. Fysiske avstraffelse er noe tull.

Skrevet

Det er ikke normalt. Stakkars hund.

Skrevet

Hadde jeg sett det tror jeg kunne gått å klypet fyren og spurt om han syntes det var snilt.

Skrevet

Ja jeg klyper hundene mine. Knurrer eller glefser de, så gir jeg et lite klyp i skulderen. Men å korrigere med klyp, risting e.l. under innlæring blir feil for meg.

Og nei, jeg bryr meg egentlig midt på ryggen når ekstremistene begynner å rope dyremishandler. Noen situasjoner krever fysisk innblanding. Ikke alt kan klikkes bort...

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg klyper hundene mine. Knurrer eller glefser de, så gir jeg et lite klyp i skulderen. Men å korrigere med klyp, risting e.l. under innlæring blir feil for meg.

Og nei, jeg bryr meg egentlig midt på ryggen når ekstremistene begynner å rope dyremishandler. Noen situasjoner krever fysisk innblanding. Ikke alt kan klikkes bort...

Så det er greit å slå deg når du ikke avlyder også?

• Liker 4
Skrevet

Så det er greit å slå deg når du ikke avlyder også?

Å sammenligne mennesker og hunder blir helt feil. Men greit, jeg kan leke litt med tanken og spørre deg hvordan DU ville reagert dersom bikkja plutselig hang fast i naboens kanin? Ville du forsøkt å spørre pent om den heller vil ha en ball? Og før du sier at du ville unngått situasjonen, så kan jeg forsikre deg om at det faktisk kan skje likevel...

Du er vel av den typen ekstremister som synes strømming av jakthunder som må bli sauerene er dyremishandling også?

• Liker 5
Skrevet

Å sammenligne mennesker og hunder blir helt feil. Men greit, jeg kan leke litt med tanken og spørre deg hvordan DU ville reagert dersom bikkja plutselig hang fast i naboens kanin? Ville du forsøkt å spørre pent om den heller vil ha en ball? Og før du sier at du ville unngått situasjonen, så kan jeg forsikre deg om at det faktisk kan skje likevel...

Du er vel av den typen ekstremister som synes strømming av jakthunder som må bli sauerene er dyremishandling også?

Bikkja mi angriper ikke andre dyr,så den saken er jo grei(har slike dyr så det vet jeg). Hadde jeg hatt en hund som kunne angripe hadde jeg da aldri hatt bikkja mi i nærheten av en kanin.

• Liker 5
Skrevet

Bikkja mi angriper ikke andre dyr,så den saken er jo grei(har slike dyr så det vet jeg). Hadde jeg hatt en hund som kunne angripe hadde jeg da aldri hatt bikkja mi i nærheten av en kanin.

Den forklaringen blir for enkel. Hva om du hadde hatt en hund med mye jaktinnstinkt og naboens kanin løp rett ut foran hunden, og dermed får hunden tak i kaninen og holder fast. Ville du da ha ventet til den slapp, eller ville du fysisk tatt tak i hunden og tvunget den til å slippe?

Så lenge du aldri har opplevd situasjoner som krever et lite klyp, så har du heller ingenting å komme med...

• Liker 5
Skrevet (endret)

Hvor vanlig er det at bikkjene dine glefser etter ting/folk? Hvis det skjer ofte at de glefser (i og med at du har rukket å etablere en rutine for hva du gjør hver gang det skjer så kan det virke sånn) så virker det som du kanskje har feilet litt med oppdragelsen i utgangspunktet. Hvorfor må du klype for å få oppmerksomheten til hundene i en sånn situasjon?

Endret av Adeleine
  • Liker 1
Skrevet

Hvor vanlig er det at bikkjene dine glefser etter ting/folk? Hvis det skjer ofte at de glefser (i og med at du har rukket å etablere en rutine for hva du gjør hver gang det skjer så kan det virke sånn) så virker det som du kanskje har feilet litt med oppdragelsen i utgangspunktet. Hvorfor må du klype for å få oppmerksomheten til hundene i en sånn situasjon?

Skrevet

Den forklaringen blir for enkel. Hva om du hadde hatt en hund med mye jaktinnstinkt og naboens kanin løp rett ut foran hunden, og dermed får hunden tak i kaninen og holder fast. Ville du da ha ventet til den slapp, eller ville du fysisk tatt tak i hunden og tvunget den til å slippe?

Så lenge du aldri har opplevd situasjoner som krever et lite klyp, så har du heller ingenting å komme med...

Hva hjelper det med et lite klyp i skulderen i denne situasjonen? Jeg hadde tatt tak i kjevene til hunden og lukket opp gapet så den slapp kaninen. Ser ikke hva det klypet ditt er konstruktivt for i det hele tatt. Hvorfor i all verden har du ikke kontroll på bikkja di når den er løs? "Det kan skje" er også en litt for lettvint kommentar. Naboens kanin, på din eller naboens eiendom spiller ingen rolle, bikkja di skal være under kontroll uansett.

• Liker 5
Skrevet

Hvis bikkja hadde fått tak i naboens kanin så ville det jo det vært litt annerledes da. Det er ikke noe som skjer hver dag (får man håpe). Å få løs en kanin fra en hundemunn har lite med oppdragelse å gjøre. Da gjelder det bare å få den ut så hel som mulig. Men å bruke fysisk avstraffelse under opplæring er en uting. En valp skal ikke bli straffa hvis den ikke vet bedre, alle trenger tid til å lære. Jeg syns ikke man skal bruke fysisk avstraffelse på voksne hunder heller, men vil samtidig ikke være for bastant. I disse klikker-tider så har fysisk avstraffelse blitt det samme som mishandling, noe jeg mener det ikke trenger å være. Man skal aldri gjøre hunden vondt, men det trenger ikke bety at man ikke skal ta på den. Alle hunder er forskjellig og reagerer på forskjellige ting. Noen hunder er "døve" og reagerer best på fysisk berøring, men det skal på ingen måte være truendes eller smertefult.

• Liker 6
Skrevet

Tror ikke fysisk avstraffelse er fasiten på en hund med en kanin i kjeften. Da åpner man kjeften til bikkja, ikke knipser den. Såpass må jo du også sjønne.

Joda jeg har nok å komme med. Har hatt FEM hunder i livet mitt. Men tydeligvis er de mere velloppdragen en hunden din,siden jeg ikke har måtte klype hunden min. Så kanskje du heller skal ta deg ett hundekurs enn å fortelle meg hva jeg måtte gjort?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke sagt det er en rutine. Men trengs det, så gjør jeg det. Et klyp er det samme som "snap out of it" og fungerer utmerket. Og en border collie som glefser i sauen er faktisk normal og må trenes bort. Når nei ikke holder når hunden blir for ivrig, så får den et lite klyp i siden. For å ta et eksempel.

Bare fordi denne typen trening ikke passer for deg, så betyr ikke det at det ikke passer for andre. Men å rope dyremishandling blir for sykt og absolutt en overreaksjon. Forrige hunden hadde jeg ingen behov for fysisk straff. Men ingen hunder er like, og dermed er det opp til hver enkelt eier å finne en metode som funker.

"Hvorfor i all verden har du ikke kontroll på bikkja di når den er løs? "Det kan skje" er også en litt for lettvint kommentar. Naboens kanin, på din eller naboens eiendom spiller ingen rolle, bikkja di skal være under kontroll uansett." Vel, har du noengang hatt hunden i bånd og plutselig fått en kanin i rasende fart mellom deg og bikkja? Det tar et halvt sekund før bikkja har den kaninen i kjeften! Skulle likt å se om du takler ei jaktbikkje som har fått smaken på kaninblod og som ikke vil slippe byttet. Og ikke kom her og snakk om kontroll i en slik situasjon. Alle hundeeiere vet at man aldri kan forutse alt som kan komme til å skje mens man er på tur med hunden I BÅND!

• Liker 3
Skrevet

Tror ikke fysisk avstraffelse er fasiten på en hund med en kanin i kjeften. Da åpner man kjeften til bikkja, ikke knipser den. Såpass må jo du også sjønne.

Joda jeg har nok å komme med. Har hatt FEM hunder i livet mitt. Men tydeligvis er de mere velloppdragen en hunden din,siden jeg ikke har måtte klype hunden min. Så kanskje du heller skal ta deg ett hundekurs enn å fortelle meg hva jeg måtte gjort?

Bare vent til du får neste hund og den ikke faller inn under normalen...

Og jeg har både gått hundekurs og driver på med lydighet +++ og jeg har hatt flere hunder opp i gjennom som alle har vært perfekte familiehunder uten problemer.

• Liker 1
Skrevet

Å klype en hund med en kanin i kjeften er vel ikke det smarteste man gjør. Situasjonen blir langt verre, da hunden kan bli mer gira på å ta den kaninen. Det er jo jaktinstinktet som slår inn.

• Liker 3
Skrevet

Å klype en hund med en kanin i kjeften er vel ikke det smarteste man gjør. Situasjonen blir langt verre, da hunden kan bli mer gira på å ta den kaninen. Det er jo jaktinstinktet som slår inn.

Hey! Kom deg ut av transen! *dytt* Og ja, det har jeg sett har funket. Men jeg har også sett er rottis henge fast i ene enden av kaninen og guttunge i den andre mens mor gjør sitt beste for å åpne kjeften til bikkja. Og det gikk IKKE! Greit nok å hyle ut om bedre oppdragelse osv, men dere må være fullstendig blinde som ikke ser at uante ting kan skje.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...