Gå til innhold

Menstrasjon endres seg mye over årene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 42 år gammel. Og når jeg var tenåring, så blødde jeg som en gris og ble syk en gang i måneden. Hadde så store smerter at jeg måtte holde meg borte fra jobb første mensdag og kunne spy av smertene. Da varte også mensen nærmere en uke.

Så fra jeg var 20 til jeg var 40 gikk jeg sammenhengenede på p-piller (ergo er jeg også barnløs) Og mensen var lik hver gang. Varte ca 5-6 dager og blødde en del. Men plagene som jeg hadde som tenåringe, forsvant. Jeg fungerte normalt. Siste årene jeg gikk på p-piller brukte jeg Cerazett også og hadde derfor ikke menstrasjon på et par år.

Så når jeg var 40 år sluttet jeg på p-piller og fikk satt inn hormonspiral og hadde da null mens.

Nå er jeg helt fri for alle hormonprodukter og aller først vil jeg si gosj så herlig. Merker at humøret er mye mer stabilt og huden min er MYE bedre. Før slet jeg mye med eksem. Nå har jeg ikke hatt eksem siden jeg tok ut spiralen. Digg.

Men nå blør jeg kun i to dager, og så er det over. Synes det er "latterlig" lite. Ihvertfall mtp hvordan jeg har vært i hele mitt liv, med sterk menstrasjon og også mye smerter.

Er det vanlig at mensen avtar mye i årenes løp? Trodde bare dette gjaldt de som hadde fått barn jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror vel heller at det er individuelt og også avhengig av type prevensjon. Hormonspiral gjør jo at en del mister mensen.

Jeg hadde en grei og normal mens fra starten av. Ingen ubehag. Startet med p-piller. Husker jeg spurte legen om det var normalt fordi jeg knapt hadde mens.

Fikk barn. Kobberspiral. Litt økt mens, men helt greit og fortsatt ingen ubehag.

Begynte å merke PMS. Steriliserte meg. Fikk økt blødninger og smerter samt økt pms. Blødninger som gjorde at jeg måtte opp om natta for å skifte. Måtte rett og slett sette på vekkeklokka. PMS som i deprimert. Smerter i ryggen så jeg holdt på å gå av skaftet.

Rundt 44 så endret det seg. Blødningene ble mindre og pms forsvant :)

Skrevet

Hvor lenge siden er det du sluttet med hormonprodukter?? Hos meg stabiliserte det seg ca 8mnd etter siste p-pille. Nå er mensen som før jeg begynte på p-piller.

Brukte p-piller fra 18 -26år, opphold til 37år. Så piller frem til 38 igjen.(9mnd siden jeg sluttet) Har ingen barn

-A:)

Skrevet

Hmm er en mnd siden jeg sluttet med hormonspiralen. Får vel se hva som skjer etterhvert. Akkurat nå er det digg med kun to dager med mens :fnise:

Skrevet

Hmm er en mnd siden jeg sluttet med hormonspiralen. Får vel se hva som skjer etterhvert. Akkurat nå er det digg med kun to dager med mens :fnise:

Jepp, det er digg... -og ikke noe vondt heller.

-A:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...