Gå til innhold

Skal få katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer sterkt å skaffe meg katt(er). Jeg trenger ikke råd om stell og sånn, for det kan jeg. Har hatt katt før og vet hva som kreves. Og den/de skal kastreres!

Saken er at jeg bor sånn til at det blir LITT vanskelig når katten skal ut og inn. Så jeg ser for meg at det vil for mye om det er TO katter som skal ut og inn til forskjellige tider. For selv om de er søsken og går godt sammen, så går de vel ikke ut og inn til samme tider, eller? Jeg har ikke hage og ikke verdens beste uteområder, men noen friarealer er det jo her som den kan kose seg på.

Spørsmålet mitt er: Er det bedre med to innekatter som har selskap i hverandre og folk hjemme hele tiden, eller er det best med en katt som får komme ut la oss si sånn ca 3-4 timer om dagen på vinteren/høsten og 7-8 timer om dagen om sommeren/våren, men som ikke får gå ut og inn som den vil? Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Caitlin

Det høres litt ut som du kanskje bor i en by eller noe sånt, hvordan er det med mye trafikk? Om uteområdet til kattene er utrygt ville jeg nok heller satse på to katter inne. Hvis man i tilegg har litt leker og et klorestativ så er det mange katter som har det bra ved å bo inne. Du kan jo lære dem å gå i bånd og ta dem ut i bånd :gjeiper:

Jeg ville dog råde deg til å kanskje se på en katterase som er rolige og bedagelige av seg om du tenker på rasekatt, for noen raser er mer krevende når det gjelder å bo kontinuerlig inne. Jeg tror det kunne blitt veldig slitsomt å bo sammen med min ene skogskatt feks om han skulle bare vært inne, mens den andre skogskatten nok kunne taklet det :jepp:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, kan du spesifisere bosituasjonen din litt mer? Er det trygge uteområder, men bare ikke fri utmark? Eller er det mye trafikk og sånt?

Hvis det er slik at uteområdet er trygt, men at problemet går mer på at det er mye arbeid i å ha (to) utekatter fordi du for eksempel bor i blokk, så er min personlige mening at det er synd å gjøre innekatter av dyr som faktisk har utemulighet. Nei, jeg er ikke anti innekatter, og mener at det finnes katter som trives best inne grunnet hard fortid etc, men i hovedsak bør katter få gå ute dersom menneskeslavene deres kan tilrettelegge for dette.

Jeg bor selv i blokk og har mye løping opp og ned trapper og henging ut av vindu og pusing og åpning av dører etc :fnise: men det er ikke noe problem å trene pus(er) til å kunne fungere i litt kinkige bosituasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som du sier Møllers. I blokk, trapper, sentrallås og hele pakka... Det er jo en del veier og parkeringsplasser og sånt rundt her, men det er jo også noen grønne løkker innimellom, så det er vel sånn midt på treet for en katt vil jeg si. Har du en eller fler katter? Hvis de er søsken og knyttet til hverandre, går de stort sett ut og inn sammen da, eller må jeg regne med dobbelt opp med flying i trapper og roping?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som du sier Mellers. I blokk, trapper, sentrallås og hele pakka... Det er jo en del veier og parkeringsplasser og sånt rundt her, men det er jo også noen grønne løkker innimellom, så det er vel sånn midt på treet for en katt vil jeg si. Har du en eller fler katter? Hvis de er søsken og knyttet til hverandre, går de stort sett ut og inn sammen da, eller må jeg regne med dobbelt opp med flying i trapper og roping?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare én (for lite areal inne til flere), men vil ikke egentlig tro at arbeidsmengden er så mye større med to vs én utekatt at det "holder" til å vurdere å gjøre innekatter av dem dersom du ender opp med to. Det krever tid og trening med én utekatt i blokk uansett, og så lenge du er konsekvent og nøye med trening og oppfølging i starten, så tror jeg ikke to katter vil by på problem.

Ting å tenke på når du bor i blokk: Naboer! Søk om katt med mulighet til å gå ute, så er den saken ute av verden. Snakk med naboer så du vet om noen i oppgangen er forferdelig allergiske. Tenk godt over hvilke vaner du har (er du mye på jobb? skole? når er du borte? etc) slik at du vet på forhånd hvilke rutiner du vil legge opp til. Jeg har for eksempel pus ute kun når vi er hjemme, slik at jeg forhindrer situasjoner der pus kanskje sitter og mjauer utenfor vinduene til naboene mens jeg er borte.

Når du vet hvilket utemønster du ønsker av kattene, kan du bestemme hvordan du vil trene og øve med dem. For eksempel fast luftetur etter frokost klokken ni, må inn før tolv. Katter er vanedyr og vil vanligvis venne seg til slikt ganske lett. Men det krever som sagt at du er konsekvent og følger opp.

Min pus vet at han må sette seg utenfor blokka der jeg har soveromsvinduet (bor i 3. etg) for at jeg skal se han. Han vet også at jeg åpner vinduet når jeg ønsker at han skal komme inn. Da hører jeg han mjaue nesten garantert innen de neste 15 minuttene. Funker veldig fint. Selv om dine potensielle to katter kanskje ikke dukker opp akkurat samtidig, ser jeg ikke noe problem i å ta den turen opp og ned trappene en gang ekstra bare de er vant med selve hovedrutinene du legger opp :jepp:

Så er det selvfølgelig viktig med et godt utgangspunkt: ingen pus ut alene før retningssansen er ferdig utviklet, voksne puser må gjøre seg godt kjent med hjemmet før de går ut, vær ute sammen med kattene en god stund i starten slik at de blir kjent med nærområdet og kanskje holder seg hjemmekjære, bruk gjerne kattesele i begynnelsen.

Kunne sagt mye mer, men det ble vel langt her og jeg vet jo ikke hvilket forhold du har til katter fra før av så mye ble kanskje old news for deg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du bur slik du gjer, så skaffar du deg ikkje kattar. For bustaden din er ikkje egna for det. Og ja - det er dyreplageri å ikkje la katten velge om han vil vere utekatt. Og å la dei luftas i band er ikkje ein god løysing. Så frem til du bur i ein bustad som egnar seg for utekattar, får du anten skaffe deg marsvin eller adoptere innekatt frå Dyrebeskyttelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare én (for lite areal inne til flere), men vil ikke egentlig tro at arbeidsmengden er så mye større med to vs én utekatt at det "holder" til å vurdere å gjøre innekatter av dem dersom du ender opp med to. Det krever tid og trening med én utekatt i blokk uansett, og så lenge du er konsekvent og nøye med trening og oppfølging i starten, så tror jeg ikke to katter vil by på problem.

Ting å tenke på når du bor i blokk: Naboer! Søk om katt med mulighet til å gå ute, så er den saken ute av verden. Snakk med naboer så du vet om noen i oppgangen er forferdelig allergiske. Tenk godt over hvilke vaner du har (er du mye på jobb? skole? når er du borte? etc) slik at du vet på forhånd hvilke rutiner du vil legge opp til. Jeg har for eksempel pus ute kun når vi er hjemme, slik at jeg forhindrer situasjoner der pus kanskje sitter og mjauer utenfor vinduene til naboene mens jeg er borte.

Når du vet hvilket utemønster du ønsker av kattene, kan du bestemme hvordan du vil trene og øve med dem. For eksempel fast luftetur etter frokost klokken ni, må inn før tolv. Katter er vanedyr og vil vanligvis venne seg til slikt ganske lett. Men det krever som sagt at du er konsekvent og følger opp.

Min pus vet at han må sette seg utenfor blokka der jeg har soveromsvinduet (bor i 3. etg) for at jeg skal se han. Han vet også at jeg åpner vinduet når jeg ønsker at han skal komme inn. Da hører jeg han mjaue nesten garantert innen de neste 15 minuttene. Funker veldig fint. Selv om dine potensielle to katter kanskje ikke dukker opp akkurat samtidig, ser jeg ikke noe problem i å ta den turen opp og ned trappene en gang ekstra bare de er vant med selve hovedrutinene du legger opp :jepp:

Så er det selvfølgelig viktig med et godt utgangspunkt: ingen pus ut alene før retningssansen er ferdig utviklet, voksne puser må gjøre seg godt kjent med hjemmet før de går ut, vær ute sammen med kattene en god stund i starten slik at de blir kjent med nærområdet og kanskje holder seg hjemmekjære, bruk gjerne kattesele i begynnelsen.

Kunne sagt mye mer, men det ble vel langt her og jeg vet jo ikke hvilket forhold du har til katter fra før av så mye ble kanskje old news for deg :sjenert:

Tusen takk for svar! :) Det blir èn katt som får være ute innimellom omtrent slik du beskriver. Tror det er bedre for de å få et par, tre lufteturer i løpet av dagen enn bare å være inne selv om de er to. Vurderer det sånn at det å få lov ut er av større betydning enn selskap av en annen katt.

Har søkt, og det er ok med utekatt, så lenge jeg har "kontroll" på den så den ikke blir til plage for naboer.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten et par andre spørsmål til deg, kanskje du kan sende meg en melding siden du skriver som AB? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katt skal få utfolde seg ute i frisk luft då ofte den vil. Den skal ikke sperres inne i en leil. Dette er ikke bra for katten, og dyreplageri!!

En katt har instinkter som å fange mus, gå på steder den er nyskjerrig på osv.. Kan ikke sette tider på en katt, at den skal komme å gå når DU vil. Dette er ingen hund. Synes du heller burde skaffe hund, da den ikke er så selvstendig som en katt. Katten vil mistrives hvis den ikke får utfolde seg som den selv vil. kan ikke være i fangenskap. har du hjerte til dette? Da burde du gå noen runder med deg selv!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...