Gå til innhold

Tørre og sprukne hæler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har tørre og sprukne hæler. Det har begynt å gjøre ganske vondt når jeg går, så nå vil jeg få gjort noe med det. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å få dem til å bli myke igjen? Jeg har forsøkt å file dem, og smøre med litt krem. Men det ser ikke ut til å funke noe særlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stikk innom apoteket, der har de mye forskjellig som kan hjelpe litt.

Har slitt med det selv i mange år, men har heldigvis sluppet unna de siste årene. Hadde det så ille at jeg i perioder nesten ikke kunne gå. Viktigste er å holde det mykt. Fotbad, filing, masse krem, plastposer oppå der og sokker ytterst. Ha på over natten. Fotbad kanskje en gang i uken, det andre hver kveld/natt. Ta en tur til fotpleie aller først. Finnes kremer som skal reparere hælene, funket ikke særlig på meg, men skader ikke prøve.

Skrevet

Du kan sikkert spørre på apoteket. Jeg har sett noe reklame, men husker ikke hva det heter, og har ikke prøvd noe selv.

Skrevet

det är som petre säger

Mycket kräm, bra och dyr kräm. Det finns Compeed kräm på Apoteket som är speciellt mot spruckna hälar. Den är dyr men dryg och ska smörjas in både morgon och kväll.

I tillägg till det bör du fila föttern och ta fotbad med mineraler och olja minst en gång i veckan.

Skrevet

Litt krem?? Du må bruke mye fuktighetskrem! Tjukkere krem, jo bedre. Men uten parfyme!

Også kan du bade i babyolje, om så bare ta fotbad. Det er også fint å smørre de inn med babyolje før en legger seg.

Ellers går det an å smørre dem inn med honning, så ta lester utenpå før en legger seg.

AnonymBruker
Skrevet

Smøre,smøre,smøre.

Du må smøre hver kveld og hver morgen. Det er ikke alltid det passer om morgenene, det skjønner jeg, men det er altså best.

File litt innimellom og smøre mere.

Før du filer kan du ta fotbad med oljer i, og smøre etterpå.

Det finnes spesialkremer, men fete kremer fungerer bra.

Skrevet

Fotbad med grønnsåpe og fil ned til det gjør vondt. Bytt gjerne fot underveis, sett det beinet du ikke filer tilbake i grønnsåpevannet. Smør med kremer du får kjøpt på apoteket spesielt for tørre føtter. Smør føttene morgen og kveld og ta fotbad en gang i uka.

• Liker 1
Skrevet

Kjøp scholl krem for sprukne hæler, funker som bare det! Smør deg godt inn før du legger deg, ts gjerne sokker/ plastposer på bena. Etter en uke bør du ha blitt bedre:) lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Kjøp scholl krem for sprukne hæler, funker som bare det! Smør deg godt inn før du legger deg, ts gjerne sokker/ plastposer på bena. Etter en uke bør du ha blitt bedre:) lykke til!

Denne har jeg kjøpt og smurt på tykt om kvelden og latt føttene lufttørke.

Men svetter så sykt på føttene dagene etterpå. Det er ekkelt, og føler det lukter VELDIG av meg. Tips?

Gjest idakaroline
Skrevet

Har slitt med veldig tørre og sprukne hæler selv. Fryktelig vondt! Jeg er Lush fan, og tenkte at jeg skulle prøve fotkremen deres. Jeg trodde ikke det ville fungere, men etter en uke med mye smøring begynte det jammen meg å hjelpe! Smørte på et tykt, tykt lag og dro på meg sokker før jeg la meg. Anbefaler deg virkelig å prøve dette! Denne først også denne etterpå!

Skrevet

Kjøp kvalitetsprodukter fra apotek, dvs en god fotkrem og gjerne også eksfolierende, selv-varmende kremsåpe (kjøpte en slik i USA fra Olay, mulig du kan bestille på nettet: http://www.walmart.com/ip/Olay-Thermal-Pedicure-Foot-Cream-1-oz/10322180#ProductDetail )

Smør føttene morgen og kveld, og etter at du har dusjet. På kvelden kan du gjerne smøre føttene med babyolje, ta plast utpå og så sokker (nevnt ovenfor).

Ellers må du også huske å "smøre" kroppen innvendig. Spis mat som inneholder sunne oljer, slik som nøtter og avocado. Drikk også mye vann.

Skrevet

Men vær forsiktig med å file for mye!

Fil heller to forsiktige ganger en en skikelig omgang. Du kan risikere å file på deg sår, og da blir vondt verre!

Scholl har en hælkrem, ellers har L'occitane rent sheasmør (dyrt, men deilig!) som kan smøres på, og jojobaolje er fint å smøre inn både hud og hår med.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Etter å ha prøvd å reparere dette problemet på egenhånd, med filing, kremer mot hælsprekker og "Baby-Foot", innså jeg at det var vanskelig å få hælene pene!

Jeg gikk til fotterapeut for å få "starthjelp" til å få bukt med problemet. Det var vel anvendte penger!

Jeg fikk følgende råd:

1. Hælsprekker dannes når en får mye hard hud på hælene. Smør føttene morgen og kveld med fotkrem. Glem andre fuktighetskremer, de funker dårlig på føttene. Den beste fotkremen jeg vet har jeg kjøpt hos fotterapeut.

2. Ta jevnlige mykgjørende fotbad. Bruk for all del ikke grønnsåpe! Den ødelegger huden på føttene. En vanlig mild såpe er mye bedre.

3. Fil føttene med pimpstein. Den er mer skånsom mot huden enn fotrasp. Når man rasper kan man gjøre vondt verre fordi man "river opp" huden mer, og slik kan det lett dannes enda mer hard hud av. Fil litt av gangen, ikke så mye at det blir sårt! (ingen av k's råd lenger opp i tråden er verdt fem flate øre!!)

4. Det bygges opp mer hard hud hvis man bruker sokker av kunstoff, så ren ull og ren bomull er å foretrekke.

5. Flip-flops og andre sko som ikke er festet bak hælen medfører også oppbygging av hard hud. Det samme gjelder litt for store sko som glipper på hælen.

Etter ett eneste besøk hos fotterapeut (med fotbad, riktig "nedfiling" og innsmøring), samt at jeg fulgte de rådene jeg har listet opp, har jeg klart å reparere hælsprekkene selv og holde føttene myke på egenhånd.

Endret av Spinell
  • Liker 2
Skrevet

Takk Spinell.

För mig tror jag bästa rådet faktiskt är att ta regelbundna/jevnlige fotbad och att smörja fötterna ofta med fotkräm. Det är lätt att slarva där.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...