Gå til innhold

Glemt en pille

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg glemte å ta en pille, går på yasmin. Bør vi bruke kondom nå eller går det bra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går absolutt ikke bra. Med mindre du med bra mener at du lett kan bli gravid.

Først av alt vil jeg "kjefte" litt på deg for at du ikke har lest pakningsvedlegget godt - og ikke har satt deg inn i sikkerhet rundt sex. Skal man ha sex, så får man være smart nok til å lære seg kunnskapen.

Når jeg gikk på Synfase var karantenen 14 fulle dager med kondom - og en bekjent av meg ble gravid på den 13. dagen.

Derimot står det på Ung.no at man skal bruke kondom i 7 fulle dager, og også henvisning til hva du må gjøre når du har glemt p-piller;

http://www.ung.no/prevensjon/2211_Glemt_p-pille.html

Dersom du har hatt sex etter du glemte pillen må du ta angrepille.

Skrevet

Jeg glemte å ta en pille, går på yasmin. Bør vi bruke kondom nå eller går det bra?

Sjekk pakningsvedlegget til pilla. Det forteller deg kva du skal gjere. Trur det har noko å sei på kva veke du gløymte, så sjekk pakningsvedlegget.

Skrevet

Bruk kondom til neste pillebrett. Og sørg for at kjæresten din ikke kjøper for små kondomer på grunn av peniskomplekser.

(Gutter tror somregel alltid at de har mindre penis enn det de virkelig har. På samme måte som jenter alltid tror de er feitere enn det de faktisk er...)For lite kondom er oftest grunnen når kondomet sprekker underveis..Og da hjelper det jo ikke å bruke det...Profil passer faksisk ikke til alle guttes penis, selv om reklamen vil at vi skal tro det... (Derfor sier også mange gutter at de ikke liker å bruke kondom, siden de har tredd på en som er for liten til dem.)

Ekstra trygghet fås med sæddrepende middel.

Skrevet

Først av alt vil jeg "kjefte" litt på deg for at du ikke har lest pakningsvedlegget godt - og ikke har satt deg inn i sikkerhet rundt sex. Skal man ha sex, så får man være smart nok til å lære seg kunnskapen.

Som du kanskje vet, er det helt vanlig å glemme å ta en pille av og til, det skjer den beste!

Man er på reise, man er i farten, man har det stressend eog travelt, osv. Klart det er lett å glemme p-pillen en dag!!

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på hvor lenge du har gått på pillene. Har man gått lenge på dem, så er man jo sikker i den pillefrie uken, og da skulle man jo tro at det er sikkert hvis man glemmer pillen en dag. Du får gå igjennom bruksanvisningen til de pillene du går på.

Gjest Blubberella
Skrevet

Gjør som sola sier og sjekk pakningsvedlegget. Når du går på Yasmin kommer det an på hvor du er på brettet, hva du må gjøre hvis du glemmer en pille. Hovedregelen er ihvertfall å alltid ta pillen så fort du husker det, selv om det betyr at du må ta to piller nesten samtidig. Husk også at dagens p-piller er svært sikre og at selv om én glemt pille kan resultere i graviditet, er det faktisk ikke så veldig sannsynlig. Det er lagt inn et slingringsmonn på et halvt døgn (12 timer), og så lenge pillen tas innen denne tidsperioden skal du være sikker. Blir den tatt senere enn 12 timer, er det fremdeles ikke strake vegen til baby i magen.

Men jeg er enig i at når man tar medikamenter, omså bare p-piller, skal man alltid sette seg inn i bivirkninger og dosering.

Skrevet

Det kommer an på hvor lenge du har gått på pillene. Har man gått lenge på dem, så er man jo sikker i den pillefrie uken, og da skulle man jo tro at det er sikkert hvis man glemmer pillen en dag. Du får gå igjennom bruksanvisningen til de pillene du går på.

Dette er direkte feil, og at folk tror dette er grunnen til mangen uønsket graviditet der "pillen sviktet"...

Skrevet

Det kommer vel heller an på hvor man er hen i syklusen. Ca 14 dager etter mens er man på sitt mest fruktbare, glemmer man pillen rundt den tiden der kan man risikere å få eggløsning.

Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Det kommer vel heller an på hvor man er hen i syklusen. Ca 14 dager etter mens er man på sitt mest fruktbare, glemmer man pillen rundt den tiden der kan man risikere å få eggløsning.

Man er ikke fruktbar i det hele tatt når man tar p-piller, verken fjorten dager etter mens eller ellers. Hormonene i p-piller overstyrer hormonene i kroppen, så du får ingen annen syklus på p-piller enn at du får en bortfallsblødning ved pillefri/sukkerpilleuka (og den kan man jo hoppe over også). Yasmin er en monofase-pille, noe som betyr at alle pillene (unntatt sukkerpillene da om man bruker 28-pk) har nøyaktig samme mengde hormoner, og dermed får man ingen syklus. Noen få typer p-piller hermer etter syklusen i mengde hormoner, men kroppen vil fremdeles ikke bygge seg opp mot eggløsning så lenge man går på p-piller og tar dem rett. Det verste tidspunkt å glemme en pille på, er vel heller når du skal ta første pille etter pillefri. Forlenget pillefri gir for lang pause fra hormonene og gjør at man ikke lenger er sikker.

Og i tillegg er det individuelt hvor raskt man får eggløsning etter glemt pille. Noen kan få eggløsning av å glemme bare en pille uansett hvor de er på brettet, mens andre kan glemme flere piller uten å få eggløsning. (Noen får jo ikke eggløsning før flere måneder etter p-pilleslutt en gang). Men uansett skal man ta den glemte pillen så fort man husker det og bruke kondom i tillegg.

Endret av Ylvina
Skrevet

Bruk kondom i 14 dager og ta pillene som normalt.

Og les pakningsvedlegget! Det er VIKTIG!

Skrevet

Bruk kondom i 14 dager og ta pillene som normalt.

Og les pakningsvedlegget! Det er VIKTIG!

FEIL!

Glemmer man en pille i uke 1: Bruk kondom i 7 dager.

Glemmer man en pille i uke 2: Fortsett som vanlig, man trenger ikke ta noen forhåndsregler.

Glammer man en pille i uke 3: Du har to valg. Fortsett rett på neste brett (hopp over mensen) eller ta en ukes pause med en gang.

Dersom man var innenfor 12-timers regelen, så trenger man ikke gjøre noe spesielt.

Skrevet

Dette går nok helt fint om det ikke er føsrte pilleuke eller første måneden du går på p-piller, ta pillen nå, kroppen din har nok fortsatt hormoner i seg og det er lite sannsynlig at du har fått eggløsning med mindre det har gått mer enn tolv timer siden forrige pille.

Glemmer du pillen oftere derimot blir det ikke så trygt, da får ikke kroppen den faste syklusen og hormonene forsvinner raskere.

For å være sikker ville jeg valt en angrepille om du skulle hatt sex i dag.

Skrevet

Profil passer faksisk ikke til alle guttes penis, selv om reklamen vil at vi skal tro det... (Derfor sier også mange gutter at de ikke liker å bruke kondom, siden de har tredd på en som er for liten til dem.)

Ekstra trygghet fås med sæddrepende middel.

hele det innlegget her var rart...

Men ville ikke en gutt som opplever å kjøpe for små kondomer, tenke at "hei hei du, jeg hadde jo mye større snurrebass, weehey"?

Gjest gjest mann
Skrevet

hele det innlegget her var rart...

Men ville ikke en gutt som opplever å kjøpe for små kondomer, tenke at "hei hei du, jeg hadde jo mye større snurrebass, weehey"?

Det er ikke sikkert han tar den koblingen. Det eneste han tenker er at kondomer sprekker ofte...

Det var en lege i England som gjorde meg oppmerksom på det. Jeg trodde bare kondomer var dårlige greier til jeg fikk den opplysningen.

Skrevet

Hei, jeg går også på Yasmin, har gjort det i et halvt år nå.

Begynte på nytt brett på mandagen (etter fullført mensentrasjon) og klarte å glemme pillen på onsdagen. Oppdaget ikke det før torsdag kveld og tok pillen for torsdag og onsdag samtidig.

I dag (fredag) hadde jeg og typen sex og kondommet sprakk..

Lurer på om jeg burde kjøpe en angrepille og ta den i morgen, eller skal ikke det være nødvendig?

Har lest pakningsvedlegget og slikt, men får liksom ikke noe konkret svar.

Noen som har erfaring/kunnskap? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...