Lista Skrevet 25. februar 2011 #21 Skrevet 25. februar 2011 Ikke for å kverulere, men jeg skjønner bare ikke hvorfor det tar kortere tid med eggekoker? Vannet må vel uansett kokes opp og eggene må vel kokes like lenge? Og hvordan vet eggekokeren når eggene er ferdig egentlig? Du har aldri sett eller brukt en eggkoker du skjønner jeg? Eggkokeren vet at eggene er ferdig når alt vannet er fordampet. Man har oppi ulik mengde vann alt ettersom hvordan man vil ha eggene sine.
Chiyo Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #22 Skrevet 25. februar 2011 Herregud, så mange gammeldagse folk det var her da :gjeiper: TS: Jeg har eggkoker og bruker den hver eneste dag! Det er jo mye enklere enn kjele, no doubt! Man bruker mye mindre vann også, samt strøm. Og man risikerer ikke ødelagte egg om man skulle glemme av hele greia. Endelig et mennesket som har tatt til fornuften.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. februar 2011 #23 Skrevet 25. februar 2011 Jeg har eggene i kaldt vann og koker opp vann og egg. Vannmengde = skal dekke antallet egg. Tidsbruk? 3-5 minutter før vannet koker, deretter 4-5 minutter for å ferdig koke eggene. Hva er problemet?
Chiyo Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #24 Skrevet 25. februar 2011 Vannmengde = skal dekke antallet egg. Tidsbruk? 3-5 minutter før vannet koker, deretter 4-5 minutter for å ferdig koke eggene. Hva er problemet? Det tar lang tid.
Skravla Skrevet 25. februar 2011 #25 Skrevet 25. februar 2011 Kunsten å koke egg Først og fremst trenger du et målebånd for å vite omkretsen på egget, deretter hvor mange meter over havet du befinner deg. Resten er bare barnemat. Stilig. Den er nå på favoritter. Jeg har aldri hatt eggekoker. Å koke egg gjøres enklest i en kjele på kokeplaten.
Violet Hill Skrevet 25. februar 2011 #26 Skrevet 25. februar 2011 (endret) Aha!! Takk for oppklaring fra begge to og det er helt riktig at jeg aldri har vært i nærheten av å prøve en eggekoker! Jeg ble umiddelbart veldig positivt innstilt, særlig hvis det er slik at den bruker mindre strøm men så var det det med skulle ha egne duppeditter for all slags formål; eier jeg tingene mine, eller eier tingene meg?. Uansett, fint å få det forklart Edit: ville bare si at etter min erfaring er det ikke nødvendig med så mye vann at det dekker eggene. Det går veldig raskt å koke opp, koker ofte litt ekstra i vannkokeren når jeg uansett skal lage te og da er det unnagjort i en fei Endret 25. februar 2011 av Violet Hill
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #27 Skrevet 25. februar 2011 Jeg koker også egg i kjele, vann som akkurat dekker eggene, og lar det koke i 7 min. Da er de hardkokte. Ser at det er mange forskjellige antall minutter folk bruker her, koking helt opp til 12- 15 minutter! Wow, dere ma ha spist mange grønne egg! Det er ikke meningen at det skal være en grønn hinne rundt det gule! 5 min koking for bløtkokt og 7 min koking for hardkokt.
Lista Skrevet 25. februar 2011 #28 Skrevet 25. februar 2011 Folk som påstår at det er "enklest" (yeah right) å koke egg i kjele har ALDRI HATT EGGKOKER 1
Jill Skrevet 25. februar 2011 #29 Skrevet 25. februar 2011 Mine foreldre har eggkoker så når jeg er hos de bruker jeg den, men hjemme koker jeg i kjele. Fyller vann slik at egget er nesten dekt, skrur på full varme og setter klokka på 12 min. Når vannet koker skrur jeg ned varmen litt. Når klokka piper er egget ferdig. Jeg synest det tar lengere tid med eggkoker fordi jeg ikke vet hvor lang tid det tar. Bruker jeg kjele så kan jeg se hvor lang tid som er igjen
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #30 Skrevet 25. februar 2011 Ikke for å kverulere, men jeg skjønner bare ikke hvorfor det tar kortere tid med eggekoker? Vannet må vel uansett kokes opp og eggene må vel kokes like lenge? Og hvordan vet eggekokeren når eggene er ferdig egentlig? I eggekokeren så piper den når vannet er fordampet. Du får med et lite målebeger. Da velger du vannnivå etter hvordan egget skal være(hard, medium, bløt) og hvor mange egg du har i. Dette er oppmålt. Ingen rakettforskning;) Tar ca 10 min for to hardkokte egg. Da tiner brødskiven/varmes rundstykkene i mellomtiden. Nam:) Bruker eggekoker hver dag til frokost. Setter i kontakten, fyller på vannet etter målbegeret, henter eggene, stikker de i bunnen med den stikkeren som er fast i kokeren, setter de i og lokket på, og gjør meg ferdig med sminke/dusjer/kler på meg, til den piper. Voila - egg på skiven og masse proteiner som holder meg mett til langt utpå dagen:) Jeg er vokst opp med eggekoker og fikk min til jul. Koster 150 kr ellers. Kokte egg i kjele avogtil før, men da lagde jeg bare egg når jeg hadde ekstremt lyst på det. Fordelen med eggekoker: Eggene blir perfekte hver gang - uansett hvordan du vil ha dem, du får ingen grønn ring om de ligger for lenge og for morgentryner så fungerer det supert siden jeg er flink til å glemme ting, og kan stå på badet uten at jeg glemmer tiden.
Kirby Skrevet 25. februar 2011 #31 Skrevet 25. februar 2011 Folk som påstår at det er "enklest" (yeah right) å koke egg i kjele har ALDRI HATT EGGKOKER JEG HAR HATT EGGKOKER
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #32 Skrevet 25. februar 2011 JEG HAR HATT EGGKOKER Hvorfor har du ikke nå lenger?
Kirby Skrevet 25. februar 2011 #33 Skrevet 25. februar 2011 Jeg har den fortsatt, jeg ville bare skrive noe som direkte motsa det jeg siterte.
FantasDick Skrevet 25. februar 2011 #34 Skrevet 25. februar 2011 Samboeren min har kokt egg med eggkoker da han hadde en når vi møttes. Jeg har aldri brukt en, og skal ikke heller. Ja, jeg er sikkert trassig. Jeg koker opp vann, legger eggene ned i kjelen med en skje og lar de koke jevnt i 4,45 minutter. Da blir de perfekt bløtkokte, såframt eggene er ca. 65 gr. Justerer koketiden med 15 sekunder pluss/minus om de er hakket større/mindre. Skal jeg ha de hardkokte lar jeg de koke til jeg husker på dem - som regel 8 minutter.
Violet Hill Skrevet 25. februar 2011 #35 Skrevet 25. februar 2011 I eggekokeren så piper den når vannet er fordampet. Du får med et lite målebeger. Da velger du vannnivå etter hvordan egget skal være(hard, medium, bløt) og hvor mange egg du har i. Dette er oppmålt. Ingen rakettforskning;) Tar ca 10 min for to hardkokte egg. Da tiner brødskiven/varmes rundstykkene i mellomtiden. Nam:) Bruker eggekoker hver dag til frokost. Setter i kontakten, fyller på vannet etter målbegeret, henter eggene, stikker de i bunnen med den stikkeren som er fast i kokeren, setter de i og lokket på, og gjør meg ferdig med sminke/dusjer/kler på meg, til den piper. Voila - egg på skiven og masse proteiner som holder meg mett til langt utpå dagen:) Jeg er vokst opp med eggekoker og fikk min til jul. Koster 150 kr ellers. Kokte egg i kjele avogtil før, men da lagde jeg bare egg når jeg hadde ekstremt lyst på det. Fordelen med eggekoker: Eggene blir perfekte hver gang - uansett hvordan du vil ha dem, du får ingen grønn ring om de ligger for lenge og for morgentryner så fungerer det supert siden jeg er flink til å glemme ting, og kan stå på badet uten at jeg glemmer tiden. Må si eggkoker er en veldig mye mer fiffig sak enn det jeg hadde sett for meg takk for inngående forklaring!
Husplante Skrevet 25. februar 2011 #36 Skrevet 25. februar 2011 (endret) Å koke opp vann i forkant tar kanskje omtrent (gjetter nå) 4-5 minutter alt ettersom mengde, å koke et bløtkokt egg skal ta 4-6 minutter, å koke et hardkokt egg skal ta 8-10 minutter. Dvs for et hardkokt egg vil det kanskje ta 15 minutter fra du putter van i kjelen til du har egget ditt. I mellomtiden kan du skjære brød, lage te (bruke tevannet til å putte oppi kjelen?) kutte grønsaker om nødvendig, whatever du skulle trenge. Hvor ligger problemet? En ringeklokke vil du høre like godt som pipelyden fra eggekokern.... oh holy shit, der sparte jeg meg 5 minutter. Damn, lønnsomt. Likte ideen om å koke egg på peisen! Skal prøves! (edit) Det skal også sies at når du skal kose deg på en søndags morgen så har da 5 minutter til eller fra fryktelig lite å si! Jeg stemmer for den gammeldagse måten. Den koselige måten. Sprukkne egg hvor eggehviten flyter over hele kjela, det hører til! Endret 25. februar 2011 av Husplante
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #37 Skrevet 25. februar 2011 Hva er galt med å være gammeldags? Jeg gidder å bruke penger på en eggkoker når det går helt fint å koke egg på den vanlige måten. Det tar 5 min å koke egg. Å det er lang tid? Noen er virkelig utålmodige her :gjeiper: Å koke egg på den gammeldagse måten går fort og det er kjempe lett!
Wildy Skrevet 25. februar 2011 #38 Skrevet 25. februar 2011 Jeg nekter å ha egne , elektriske duppeditter for alt mulig rart, sååå mye skaplass har jeg ikke på kjøkkenet, og jeg har mye annet som jeg heller vil ha i skapene enn eggekoker( eller popcornmaskin, pizzaplate, sånn dyppedings( aner ikke hva det heter) og det som verre er...). Her i huset er det nå faktisk 13-åringen som koker egg om morgenen da hun er først oppe. I kjele, ja...! Hallo, ha vann i en kasserolle, sett den på rikig plate, sett på riktig plate, ha i eggene, sett på tidsuret på komfyren, hva er problemet?
smalls Skrevet 25. februar 2011 #39 Skrevet 25. februar 2011 (endret) Har ikke lest hele tråden, men hva er egentlig forskjellen på en eggkoker og koke egg i en kjele?? Som Wildy sier så har ikke jeg heller så mye skaplass at jeg har plass til å ha masse sånt tull på kjøkkenet mitt. Har et ganske lite kjøkken. Men å koke egg på den gammledagse måten er da virkelig ikke vanskelig eller noe problem. Endret 25. februar 2011 av smalls
Gjest Blondie65 Skrevet 25. februar 2011 #40 Skrevet 25. februar 2011 Folk som påstår at det er "enklest" (yeah right) å koke egg i kjele har ALDRI HATT EGGKOKER Nei jeg har aldri hatt eggkoker. Jeg har heller ikke sagt at det er enklest å koke med vanlig panne. Det jeg reagerer på er at det skal være så mye styr ved å bruke plate. Nå har jeg ikke kaffetrakter heller fordi jeg rett og slett ikke ser behovet. Før jeg fikk presskanne kokte jeg vann og traktet manuelt - de få gangene jeg hadde gjester. Jeg er motstander av å ha dippedutter som ikke er nødvendige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå