Chiyo Skrevet 25. februar 2011 #1 Skrevet 25. februar 2011 Hvor normalt er det å bruke eggekoker? Vi har alltid hatt det hjemme, men nå på universitet i England skulle jeg koke egg og da trengte jeg hjelp av en venn. Han var overasket over at jeg aldri hadde gjort det på den gammeldagse måten og visste ikke en gang at eggekokere finnes. Der etter fikk jeg en lang leksjon om "consumerism" og at de fleste mennesker i verden har ikke penger til å bruke på dumme ting for å gjøre ting enklere. Og at bare fordi vi var rikinger i Norge kunne vi ha slike ting. Men eggekokere er jo normale og de er da ikke så dyre. Det er ufattelig tidskrevende å koke egg på den gammeldagse måten. jeg har gjort det EN gang og jeg skal aldri gjøre det igjen. Eller hvis all elektrisitet i verden plutselig kortslutter så skal jeg lage meg et bål og koke egg for å overleve, men ellers ALDRI! 1
Jägermeister Skrevet 25. februar 2011 #2 Skrevet 25. februar 2011 Her hives de i gryta og kokes mens minuttene telles. Enkelt og greit. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 25. februar 2011 #3 Skrevet 25. februar 2011 Jaha ... Jeg er norsk, nordmann født i Norge og jeg har ALDRI sett behovet for en eggkoker. Jeg legger eggene i kaldt vann, setter på kokeplaten, koker opp vannet, skrur ned varmen, lar det koke i 4-5 minutter. Hva er det som er så grusomt med det?
Gjest imli Skrevet 25. februar 2011 #4 Skrevet 25. februar 2011 Eg har heller aldri sett behovet for eggkokar. Brukar berre å koke opp vatn, putte oppi egga og koke dei i ca 5-6 min.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #5 Skrevet 25. februar 2011 Kunsten å koke egg Først og fremst trenger du et målebånd for å vite omkretsen på egget, deretter hvor mange meter over havet du befinner deg. Resten er bare barnemat.
Gjest Eurodice Skrevet 25. februar 2011 #6 Skrevet 25. februar 2011 Jeg har aldri hatt eggkoker. Jeg koker egg på "gammeldags" måte, har passe mengde vann i en passende (dvs. etter hvor mange egg som skal kokes) kjele, legger i eggene når vannet såvidt er på kokepunktet og lar eggene småkoke. Tiden varierer fra bløtkokte til hardkokte. Dette går så fint så. Jeg står jo ikke plantet ved komfyren og ser på. Hva er fordelen ved eggkoker?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. februar 2011 #7 Skrevet 25. februar 2011 Eg har heller aldri sett behovet for eggkokar. Brukar berre å koke opp vatn, putte oppi egga og koke dei i ca 5-6 min. Samme her. Kommer aldri til å skaffe meg eggkoker. Helt høl i hue. Mine foreldre kjøpte dette engang. Ble brukt noen få ganger og så stua langt ned i kjelleren. Hender jeg også koker eggene på vedovnen. Ennå bedre, for da bruker jeg ikke strøm.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #8 Skrevet 25. februar 2011 Legger eggene i en kjele, fyller på med vann til litt over eggene. Så varmer jeg opp vannet og lar det koke i 6 minutter. Woila!
PepsiMax Skrevet 25. februar 2011 #9 Skrevet 25. februar 2011 Hehe... Aldri tenkt tanken at å koke egg er vanskelig eller tidkrevende! Ville nok heller aldri brukt penger på en eggekoker!!
Violet Hill Skrevet 25. februar 2011 #10 Skrevet 25. februar 2011 (endret) Hvorfor er det tidskrevende å gjøre det på "gamlemåten"? Har aldri sett behovet for eggekoker, men har en venninne som skryter veldig av hvor bra det er. Så kanskje, hvis jeg en dag får stooort kjøkken Edit: for øvrig koker jeg opp vann, legger oppi eggene med skje og setter timeren på x antall minutter, vanligvis seks for bløtkokt og ti for hardkokt. Endret 25. februar 2011 av Violet Hill
Kirby Skrevet 25. februar 2011 #11 Skrevet 25. februar 2011 Jeg syns faktisk det er mer strev med eggkoker enn med kjele ... Men, ja, tar ut eggene jeg vil ha og tar vann i en kjele, så mye at det dekker eggene. Skrur plata på fullt. Når det koker legger jeg eggene forsiktig nedi med skje, så skallet ikke skal sprekke. Lar dem koke i 12-15 min. (hardkokt altså), tar kjelen av plata, heller ut det varme vannet og skyller kjelen med eggene oppi i kaldt vann. Pret à manger! 1
Gjest Linda sofie Skrevet 25. februar 2011 #12 Skrevet 25. februar 2011 Her hives de i gryta og kokes mens minuttene telles. Enkelt og greit. Ja her å. Enkelt og greit.
Gjest Eurodice Skrevet 25. februar 2011 #13 Skrevet 25. februar 2011 Kunsten å koke egg Først og fremst trenger du et målebånd for å vite omkretsen på egget, deretter hvor mange meter over havet du befinner deg. Resten er bare barnemat. Den formelen beregner jeg i hodet når jeg skal koke egg .
Chiyo Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #14 Skrevet 25. februar 2011 What! Så det er ikke normalt med eggkoker? Men... jeg prøvde å koke egg på den gammeldagse måten. Det tok laaaaang tid. Jeg har bare ikke tålmodighet for slikt. Dessuten hvor mye vann skal man bruke, hvor lenge bør de være i, og hva om man glemmer den. Er det ikke mye bedre å fylle litt vann i eggkoker, ta på lokket og vente til den høye utrolig irriterende lyden kommer. 1
Tabris Skrevet 25. februar 2011 #15 Skrevet 25. februar 2011 Har aldri hatt eggekoker og har aldri vurdert å skaffe en. Jeg koker egg i gryte, som jeg har vokst opp med. Det blir knapt enklere enn det.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 25. februar 2011 #16 Skrevet 25. februar 2011 Kunsten å koke egg Først og fremst trenger du et målebånd for å vite omkretsen på egget, deretter hvor mange meter over havet du befinner deg. Resten er bare barnemat. Hehe den der var kul - nå fikk jeg lyst på kokt egg. Må bare finne frem målebåndet først
Violet Hill Skrevet 25. februar 2011 #17 Skrevet 25. februar 2011 Ikke for å kverulere, men jeg skjønner bare ikke hvorfor det tar kortere tid med eggekoker? Vannet må vel uansett kokes opp og eggene må vel kokes like lenge? Og hvordan vet eggekokeren når eggene er ferdig egentlig? Når det er sagt skjønner jeg at eggekoker er lettere ved at man kan hoppe over et ledd i prosessen, altså at man slipper å først koke opp vannet og så legge opp i eggene - etter min metode, vel å merke
Kirby Skrevet 25. februar 2011 #18 Skrevet 25. februar 2011 What! Så det er ikke normalt med eggkoker? Men... jeg prøvde å koke egg på den gammeldagse måten. Det tok laaaaang tid. Jeg har bare ikke tålmodighet for slikt. Dessuten hvor mye vann skal man bruke, hvor lenge bør de være i, og hva om man glemmer den. Er det ikke mye bedre å fylle litt vann i eggkoker, ta på lokket og vente til den høye utrolig irriterende lyden kommer. Man må jo måle mer nøyaktig mengde vann i eggkokeren enn i en kjele, for meg tar det ikke så mye kortere tid i eggkokeren heller...
Lista Skrevet 25. februar 2011 #19 Skrevet 25. februar 2011 (endret) Herregud, så mange gammeldagse folk det var her da :gjeiper: TS: Jeg har eggkoker og bruker den hver eneste dag! Det er jo mye enklere enn kjele, no doubt! Man bruker mye mindre vann også, samt strøm. Og man risikerer ikke ødelagte egg om man skulle glemme av hele greia. Endret 25. februar 2011 av soenes 1
Chiyo Skrevet 25. februar 2011 Forfatter #20 Skrevet 25. februar 2011 Ikke for å kverulere, men jeg skjønner bare ikke hvorfor det tar kortere tid med eggekoker? Vannet må vel uansett kokes opp og eggene må vel kokes like lenge? Og hvordan vet eggekokeren når eggene er ferdig egentlig? Det tar kortere tid for man bruker ikke like mye vann. Det er veldig lite vann som skal til, og eggkokeren varmer godt fra begynnelsen. Hvis man gjør det på den gammeldagse måten må man koke opp vann, forsiktig senke egg ned i vannet med en skje og så vente i 10 min på at det skal bli ferdig. TIDSKREVENDE! :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå