AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #1 Skrevet 25. februar 2011 Jeg var hos tannlegen for å fylle to hull. Nå iser det som bare rakker'n når jeg puster inn og ut. Men det rare er at det ikke bare iser i de tennene jeg har fyllt, men i de ved siden av og... Hvorfor? Hva kan jeg gjøre for å motvirke isingen?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #2 Skrevet 25. februar 2011 Sist jeg hadde hull advarte tannlegen min om at det kom til å ise en stund etterpå, så jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #3 Skrevet 25. februar 2011 Nye fyllinger kan ise litt og til og med gjøre litt vondt/ være ømme ei stundt etterpå. Noen ganger har tannlegen blottlagt tannhalsene både på de behandlede tennene og de ved siden av når han har holdt på (pussing, fjerning av tannsten e.l.), og det kan gi ubehagelig ising i tennene. det går seg som oftest til etterhvert. Jeg har også opplevd at når jeg har boret hull mellom tennene, har tannlegen presset den der "jernforma" rundt tanna så hardt ned i tannkjøttet at jeg ble sår i tannkjøttet og fikk ising i tanna noen dager etterpå.
SmallTalk Skrevet 25. februar 2011 #4 Skrevet 25. februar 2011 Hvor lenge siden er det du fikk fyllingene? Jeg har bare hatt hull en gang, og da fikk jeg lagt en komposittfylling. Jeg var mildt sagt dritsur i et par uker etterpå ettersom det iste bare jeg drakk et glass vann, gjorde vondt å tygge og det gjorde like vondt i tanna ved siden av hullet som der hvor fyllingen satt. Jeg var bombesikker på at tannlegen hadde gjort en feil, og dro til en annen tannlege for å høre hva som faktisk var greia med tanna mi. Resultatet var at jeg fikk beskjed om at det sikkert kom til å gjøre vondt i 8 uker til pga at det tar tid for ei tann å vende seg til en komposittfylling. Den er mye hardere enn vanlig, og kan "sprenge" litt i tanna inntil deg har formet seg helt. Hvorfor kunne de ikke sagt det med en gang? Når jeg ikke hadde vondt i tanna med hull i fra før, så var det ikke videre morsomt å spise suppe i to uker fordi det ikke var mulig å tygge. Sånn var umulig å gi beskjed om på forhånd.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #5 Skrevet 25. februar 2011 sist gang jeg boret hos tannlegen så var det ubehagelig i noen mnd etterpå. fikk vite at det gjorde ingenting.
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2011 #6 Skrevet 26. februar 2011 Sist jeg hadde hull advarte tannlegen min om at det kom til å ise en stund etterpå, så jeg tror ikke du har noe å bekymre deg over. Det kan godt være slipeskader. Er du for hard på tannkosten så kan du lett pådra deg det. Du bør spørre tannlegen neste gang du er der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå