Cinzia Skrevet 24. februar 2011 #1 Skrevet 24. februar 2011 Vi skal på hytta i helga, og jeg trenger tips til god og enkel mat vi kan lage som kos på kveldene. Hytta har alle fasiliteter, så det er ingen begrensninger sånn sett, men vi liker liksom å gjøre det litt enkelt når vi er der, samtidig som jeg er litt lei av å lage de samme tingene: Toro Lasagne, Moussaka, gryteretter etc. Noen som har forslag??? Mannen spiser ikke sjømat, så alt med fisk og skalldyr er utelukket. Ellers er vi rimelig altetende.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2011 #2 Skrevet 24. februar 2011 Jeg lager ofte biff stroganoff på hytta. Kanskje det kan være et tips? http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/2011/02/biff-stroganoff.html
Myzia Skrevet 24. februar 2011 #3 Skrevet 24. februar 2011 Jeg synes alltid helstekt kjøtt/stek passer godt - det tar litt tid, men det har man jo nok av på hyttetur! På forrige hyttetur hadde vi okse indrefilet - stekt i et helt stykke. La kjøttet få romtemperatur før du steker. Krydre med salt og pepper og brun raskt i en panne/kjele. Stek deretter i ovnen på 125grader til kjernetemperatur er 60-65grader. La kjøttet hvile før du skjærer det opp, så saftene bevares inne i steken! Man kan med hell ovnsteke grønnsaker sammen med steken - f.eks. gulrot, sjalottløk ol. Vi serverte med grov potet- og sellerirotmos, ovnsstekte grønnsaker og smørstekt asparges og sopp (og ønsket saus, men peppersjysaus er godt). Mos lages ved å skrelle poteter og sellerirot (eller andre rotgrønnsaker dersom du liker det), skjær i like store biter - kok i lettsaltet vann til de blir nesten møre. Hell av vannet og mos bitene, ha i litt smør og fløte + litt muskat, smak til med salt og pepper. Rør til ønsket konsistens.. Synes dette passer veldig godt til hyttetur, ikke så mye arbeid, men smaker himmelsk! Husk en god rødvin til! Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå