Gå til innhold

Tankevekker


Betty2

Anbefalte innlegg

Var på Forelesning med Trond Boye fra helse sør øst her hin dagen.

Forelesningen galdt barn i bil og setebelter.

Det han formidlet på denne forelesningen var såpass viktig, at det kommer til å bli kjørt kampanjer over hele landet.

Det fleste av oss bruker jo bilbelte i dag når vi kjører eller sitter på med andre i bil.

Men tenker dere over hvordan dere fester belte? hvilke klære barna har på seg under kjøre turen?

Alle biler har 3 punkts belte i seg i dag, disse skal ikke være snurret, eller legge under armen/bak ryggen.

Biler som har bilbelte i midten bak, som bare går over hofte/mage, kan man like godt klippe. allerede i 60km/t vil dette belte være med på å skape dødelige skader, (overkroppen med nakke rygg og alle organer går fremover; mens mage hofter /bekken blir hengene igjen i sete) alle biler fra 2011 modelle vil obligatorisk innført med 3 punkts belte i midten og de bilene som ikke får det, jobbes det med for å få dem registrert som 4 setere og ikke 5 seter.

For dere som har barn, kan dett avsnittet være intresant, de aller fleste er flinke til å sikre barna sine i stoler frem til de er gamle nok til å sitte uten stol/pute. det mann skal være obs på er beltetene i barnesete, disse bør være festet stramt, over skuldrene og foran magen. (er beltet feste nedi sete så bør mann kjøpe en belte strammer til 49kr. mann bør heller ikke ha for mye tykke klær på barna i bile, dersom mann har eks en tykk jakke og beltene ikke er strammet skikkelig, vil barnets skulder bøyes langt nok bak slik at h*n løsner fra beltene og overkroppen vil fyke frem, mens under kroppen vil henge igjen (samme prinsippet som ved mage beltet) Det foregår forskning i disse dage (startet i 2009 og vil foregå frem til 2012) om barn i bil, de har funnet ut at barn som har vært festet ordentlig, har overlevd kolisjoner i 80km/t der bilen har vært inntrykt 75cm. (barnet har sittet i stol, og stolen bel flyttet med barnet) Uten skikkelig sikring har barn omkommet og blitt kritisk skadet i ulykker så langt som ned i 30km/t.

Dette ble et langt, innlegg. men syntes dette var ganske viktig tema. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så utrolig mye uvitenhet omkring sikring av barn i bil!

Desverre er det ofte sånn at dem som gidder lese innlegg som dette, allerede er klar over dette du skriver om, mens dem som virkelig burde ha lest det lar det være...

Hva med alle som setter barn foran i bil med airbag?

Fra Trygg Trafikk, http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Airbag/

Bakovervendt barnestol må aldri brukes i passasjersetet foran dersom det er kollisjonspute der. Det er forbudt fordi barnet kan bli drept hvis kollisjonsputen utløses.

Barn som er lavere enn 140 cm bør heller ikke sitte i forsete med kollisjonspute. Kollisjonsputen er konstruert for å beskytte en voksen person og kan skade et barn. Barns hoder er tyngre i forhold til kroppen enn voksnes, og faller fremover på en annen måte ved bråstopp.

Airbagen utløses med en fart på minst 300 km/t. Den kan treffe barnets isse, med fare for sammenpressingsskader i nakken. Det er lite hjelp i å sette barnet høyere med barnesete eller pute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ihvertfall nådd igjennom til en person, om ikke annet. Jeg har verken barn eller egen bil per dags dato, men jeg lover at jeg aktivt skal oppsøke bilbelteinformasjon når den tid kommer. Ganske skummel lesning dette her egentlig, med tanke på hvor lite "mannen i gata" hører om disse tingene. Jeg har f.eks. aldri fått med meg at magebilbelter faktisk er farlige, og jeg trodde jeg var ganske opplyst på dette feltet (har f.eks. fått med meg dette om airbag og barn og tok teorikurset alvorlig da jeg tok lappen).

Takk for info! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magebelte gir like fullt brukeren ekstra sikkerhet i lavere hastigheter, og selv i hastigheter hvor brukeren ikke har noen nytte av det vil de andre i bilen ha nytte av at vedkommende ikke blir slengt rundt inni kupeen. Når jeg har baksetepassasjerer kjører jeg ikke en meter uten at disse har belte på, selv når disse er gamle nok til å få boten selv, nettopp fordi jeg ikke vil bli truffet av usikrede passasjerer hvis det smeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magebelte gir like fullt brukeren ekstra sikkerhet i lavere hastigheter, og selv i hastigheter hvor brukeren ikke har noen nytte av det vil de andre i bilen ha nytte av at vedkommende ikke blir slengt rundt inni kupeen. Når jeg har baksetepassasjerer kjører jeg ikke en meter uten at disse har belte på, selv når disse er gamle nok til å få boten selv, nettopp fordi jeg ikke vil bli truffet av usikrede passasjerer hvis det smeller.

Da snakker mann hastigheter under 30km/t. over dette vil det skje avrivninger inni kroppen. og det oppstår indre skader ved kolisjoner.

ja den sikrer mot at personen i midten ikke blir slngt rundt, men skal du kjøre på motorvei eller andre veier med hastigheter over 30km/t er det like greit å ikke kjøre med personer som bare holdes fast av magebelte.

Trygg trafikk og denne forsknings gruppen fra ullevål jobber faktisk med å få igjennom at biler som bare har magebelter i midten bak, skal omregistreres til 4 seters og ikke 5 slik de fleste biler er i dag. Dette vil nok gp igjennom når alle forknings resultatene ligger fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner tjukke klær på barn. Det er viktig og riktig, og det gjelder også personer som bruker 3-punktsbelter, som større barn og voksne. Har man på seg f.eks. en tjukk dynejakke vil det ta lenger tid før beltet møter motstand og stopper deg fra å havne med nesa i rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner tjukke klær på barn. Det er viktig og riktig, og det gjelder også personer som bruker 3-punktsbelter, som større barn og voksne. Har man på seg f.eks. en tjukk dynejakke vil det ta lenger tid før beltet møter motstand og stopper deg fra å havne med nesa i rattet.

Godt nevnt :)

Ville også bar nevne at den del barn legge armen sin over bryst belte (slik at belte kommer under begge armene og ikke bare den ene slik det skal gjøre) fordi belte gjerne ligger å gnager mot halsen/Kragebenet. det må mann prøve å unngå at barnet gjør, ta helle på de en T-skjorte eller genser som har hals og dekker til dette området (det gjelder i grunn de voksne også, har sett fører/pasasjerer som har beltet i en irriterende høyde form dem selv og legger beltet under begge armene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nevnt :)

Ville også bar nevne at den del barn legge armen sin over bryst belte (slik at belte kommer under begge armene og ikke bare den ene slik det skal gjøre) fordi belte gjerne ligger å gnager mot halsen/Kragebenet. det må mann prøve å unngå at barnet gjør, ta helle på de en T-skjorte eller genser som har hals og dekker til dette området (det gjelder i grunn de voksne også, har sett fører/pasasjerer som har beltet i en irriterende høyde form dem selv og legger beltet under begge armene)

Jeg tror det er slik at dersom beltet gnager mot halsen, er man for lav til å sitte uten sete. I forsetene er det som regel mulighet til å justere høyden til bilbeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk slumser med sikring av seg selv og voksne medpassasjerer også. Hvor mange ganger har man ikke sett folk komme kjørende mens de holder på å feste beltet i fart? Som om det ikke kan skje en ulykke i begynnelsen av turen. Og når man fester i fart øker sjansen for at man mister kontrollen på bilen. Irriterer meg veldig over at folk skal kjøre før jeg som passasjer har rukket å feste beltet også. Jeg har begynt å feste beltet først, og lukke døra etterpå. Så får jeg heller tåle de utålmodige blikkene fra sjåføren :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er slik at dersom beltet gnager mot halsen, er man for lav til å sitte uten sete. I forsetene er det som regel mulighet til å justere høyden til bilbeltet.

Ikke nødvendigvis. jeg har selv opplevd at belte har gnagd mot min egen hals (å jeg er 173 fra topp til tå) i enkelte biler er det slik at mann ikke kan justere høyden på belte feste (den som sitter fast i stolpen ved døren (da er de gjerne montert i en uheldig høyde)

Men med Barn kan de være en indikasjon på at de er for lav, å må ha noe å sitte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja den sikrer mot at personen i midten ikke blir slngt rundt, men skal du kjøre på motorvei eller andre veier med hastigheter over 30km/t er det like greit å ikke kjøre med personer som bare holdes fast av magebelte.

Trygg trafikk og denne forsknings gruppen fra ullevål jobber faktisk med å få igjennom at biler som bare har magebelter i midten bak, skal omregistreres til 4 seters og ikke 5 slik de fleste biler er i dag. Dette vil nok gp igjennom når alle forknings resultatene ligger fremme.

Har heldigvis solgt min siste bil med kun magebelte i midten bak, i den nektet jeg å ha folk i midten, men da pga sikt bakover, ikke sikring. (Fjernet også hodestøtten fra det setet for å kunne se skikkelig)

Hvis målet er tvungen nedregistrering av allerede godkjente biler tror jeg de kan få problemer. Det ene er grunnloven og å lage regler med tilbakevirkende kraft (biler fra før 1984 er fullt lovlige uten belter bak), det andre er at Norge ikke skal ha noe de skulle ha sagt når bilen er godkjent i EU med en bestemt utrustning. Dette ser vi daglig på nyere biler som kjører lovlig uten tente baklys, EU-forskrifter > norske forskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis målet er tvungen nedregistrering av allerede godkjente biler tror jeg de kan få problemer. Det ene er grunnloven og å lage regler med tilbakevirkende kraft (biler fra før 1984 er fullt lovlige uten belter bak), det andre er at Norge ikke skal ha noe de skulle ha sagt når bilen er godkjent i EU med en bestemt utrustning. Dette ser vi daglig på nyere biler som kjører lovlig uten tente baklys, EU-forskrifter > norske forskrifter.

jeg vet lite om lover og regler så skal ikke bevege meg for langt ut på det område, men noen på forelesningen tok opp akkuratt det du sier nå. og biler som registrert før 84 blir værende slik de er (selv om det er totalt uforsvarlig, og må innrømme at eg har veldig liten forståelse for dem som ønsker å kjøre biler uten sikkerhets belte for sine passasjerer)

men når det gjelder en evt nedregistrering av nyere biler. var de allerede på god vei. for Norge har lov å lage sekundære sikkerhets regler, som sikrer sine borgere ( eks på dette er frem lykter, som mann er på budt å ha i Norge, men ikke i alle andre plasse i Europa, eks 2 er på budt bruk av sikkerhets belte, som heller ikke gjelder alle plasser i Europa)

selv tror jeg at å be bileiere bytte ut mage belte med et 3 punkts belte, vil være en bedre løsning, enn å driven tvungen nedregistrering av biler. dersom det blir aktuelt. men de har vel en løsning på det.

Det som i hvertfall blir aktuelt, er at biler fra aug 2011, som ikke har 3 punkt belte i midten bak. de vil ikke får belte i midten bak, og derfor bli registret som 4 seter.

Det systemet norge har gått inn å sagt nei til er "one star" programmet som usa bruker i sine biler. der var det data tilsynet som kom inn og satt en stopper for. (nå kan det jo også diskutere om dette programmet ville vært en ekstra sikkerhet, eller om folk ville følt seg overvåket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er one star programmet?

jeg tror det er viktig å få sånn informasjon som dette ut hele tiden, virker som utrolig mange glemmer alt de har lært da de tok lappen. jeg har vertfall merket på mangen av mine venner at de gjør helt idioteske ting når de kjører. heldigvis har ingen av disse barn enda, men kan egentlig ikke tenke meg at de kommer til å tenke mer på det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

One star program er et dataprogram i bilen. Dersom bilen krasjer, så vil en stemme prøve å få kontakt med fører i bilen (enten ved at fører skal taste inn en kode, eller rett og slett stemme gjennkjenning), dersom fører av bilen ikke svarer, vil dette data programmet ringe opp lokal nødnr (911 i usa) og fortelle "hei, jeg er bil merke xx med reg nr xxxxx. det har vært et sammenstøt på posisjon xx.xx.xx og fører av bilen er ikke kontaktbar" bilen inneholder en "svart boks" som forteller hvor fort bilen gikk og hvordan kjøremønsteret var før sammenstøtet.

Desverre så er det slik at mangen glemmer det de en gang lærte på kjøreskolen. så for hver person som er med å videreformidle slike budskap om sikkerhet i bil, så er sjangsen større for at flere får med seg de viktigste momentene.

Ser det er nærmere 900stk som har vært inne på denne tråden. håper de fleste tar med seg infoen videre, neste gang de sitter seg i bil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå husker ikke jeg hva vi har i vår bil, men er det mulig å bytte ut et tversoverbelte med trepunkts? Noen som vet pris?

De gangene det er belter på bussen så er det nesten utelukkende tversoverbelter. Frustrerende at vi som reiser kollektivt ikke har samme krav til sikkerhet.

En ting mange slurver med er å stramme beltet skikkelig. Etter at jeg var på trafikalt grunnkurs har jeg begynt å mase på folk om at de må stramme beltet og ikke bare la det ligge løst. Mannen min "maser" jeg på daglig, men han har det fortsatt ikke som rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være mulig å bytte fra tvers overbelte til 3 punkts belte, men det kan sikker noen mer bilkyndige svare på (om ikke her, så ivhertfall hos en forhandler)

Ja kollektiv trafikken er skremmende dårlig når det gjelder sikkerhet. hver buss har jo stå plasser, og tar imot stående passasjerer, en buss trenger ikke å ha høy hastighet for at passasjerene skal fly igjennom bussen. hvis mann ser rundt seg, når noen står på bussen, så er det mangen som bare står å lener seg mot en stolpe eller lignende mens de taster på mobil, eller pad. det skal enda mindre til før diss faller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra innlegg :)

Andre ting er at små barn er tryggest bakovervendt, og stran til selene for hver gang :)

Ellers så har jeg fått beskjed om at selene i barnesetene holder kun til barnet er 18kg, eg barnet over 18 kg skal det bruke bilens seler.

(om det sitter fremovervendt - sitter barnet bakovervendt tåler de flere kg da de ikke får samme belastning ved en frontkollisjon)

Jobber selv i bhg, og det er skremmende hvor slakke mange forelde er på bilsikring - både til seg selv og barna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...