Gå til innhold

Lære inkalling med fløyte.


Gjest Canis lupus

Anbefalte innlegg

Gjest Canis lupus

Holder på å lære bikkja inkalling på fløyte. Til nå har jeg nesten lært han at fløyte = godbit/leke. Litt igjen før jeg prøver meg ute med forstyrrelser. Han gir kontakt umiddelbart han hører fløyta.

Men hvordan bør jeg gjøre det når jeg skal lære ham å komme med fløyta? Han har alltid vært enkel på inkalling, og gikk lett å lære han det på kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Ta på hunden langline.

La hunden løpe litt rundt.

Bruk fløyta.

Kommer hunden automatisk så roser du masse.

Hvis hunden ikke kommer så rykker du litt i lina og bruker fløyta en gang til, evnt drar lina til deg slik at hunden blir "tvunget" til å komme mot deg hver gang fløyta blir brukt, for så å rose når hunden er "halt" inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på hunden langline.

La hunden løpe litt rundt.

Bruk fløyta.

Kommer hunden automatisk så roser du masse.

Hvis hunden ikke kommer så rykker du litt i lina og bruker fløyta en gang til, evnt drar lina til deg slik at hunden blir "tvunget" til å komme mot deg hver gang fløyta blir brukt, for så å rose når hunden er "halt" inn.

IKKEbruk langlina for å vekke han, dra han mot deg osv.... Så lenge du er sikker på at hunden VET at fløyta betyr full jubelstemning og kanongøy leking inne hos deg. Blås EN GANG i fløyta og påvirk med deg selv (kroppspråk og lyd, men ikke innkallingslyden) så hunden skjønner at det er hos deg det er gøy. Ikke bry deg med at han ikke kommer med en gang du blåser... etterhvert går det kortere og kortere tid fra du blåser til hunden bråsnur og kommer stormende for å ha det überkult inne hos deg... anbefaler deg å lese denne bloggen http://sirilinnerud.wordpress.com/2011/02/23/innkallingskurs-2/ skrevet av en instruktør som hadde innkallingskurs i helgen.

Men for all del, aldri straff hunden fordi den kommer for sent inn.. da kommer den senere inn neste gang,og etterhvert blir det "umulig" å fange han inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Har brukt lina på alle mine hunder, fungerer utmerket. Men nå vet ikke jeg om du mistolket mitt innlegg. Jeg mente ikke å trekke inn hunden med full kraft, bruk heller lina ved å nappe litt for å få oppmerksomheten.

Bruke stemmen og kroppen tok jeg som en selvfølge at man gjorde...ikke bare stå der å plystre i fløyta liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...