Gjest ikke viktig Skrevet 24. februar 2011 #1 Skrevet 24. februar 2011 Jeg er en jente paa 16 aar og har hat sterk undervekt paa grunn av sykdom. Naa veier jeg 48Kg 168cm og er spinkel tynn. Jeg er egentlig alltid sulten og spier veldig mye for tiden. Legen sa at det var helt naturlig etter en lenge periode med sykdom. Naa har moren min faatt det for seg at hun skal fete meg opp. Hun kjoper hele tiden godterier, kaker og kjeks til meg. Jeg er glad i det og spiser det med glede men kom til aa tenke litt da jeg veide meg hos en venninne i gaar der jeg hadde gaatt opp 4Kg siden jeg var ute av sykehuset for en maaned siden. Jeg har ikke tenkt mye over vekten min og bare nytt aa vaere frisk igjen. Hadde egentlig tenkt aa holde meg rund 50Kg hvis jeg klarer. (Mindre enn for sykdommen . Er det for lite? Moren min mener at jeg fint kan legge paa meg 10-15Kg til... Klaerene mine var en god del for store da jeg kom ut av sykehuset og det merket jeg. De er fortsatt löse men begynner aa sitte litt bedre. Moren min lager mat 3 ganger dagelig til meg og imellom spiser jeg soetsaker eller kaker/kjeks som hun har kjopt. Ser ikke noen kroppslig forandring (magefett eller lignende) hos meg ennaa. Jeg inbilder meg at ansiktet mitt har blitt litt fyldigere. Jeg spiser jo som sagt omtrent hele tiden, men legger fort paa meg. Synes 1Kg i uken er mye. Moren min sier hele tiden at jeg er alt for tynn (det har hun jo rett i) og at jeg maa legge paa meg. Naa lager hun pannekaker, vaffler, kaker og mye stekemat og ostesmorbrod. Skal jeg bare fortsette aa stappe alt i meg? Egentlig liker jeg det, det er goy! :D Men likevel lurer jeg paa hvorfor moren min skal fete meg opp saa veldig naa? Jeg hadde bare latt det gaa sin naturlige gang hvs jeg hadde vert henne. Er redd for at det legger seg paa gaerne steder, for fort eller for mye... Hvor kan jeg komme til aa legge paa meg synlige kilo? Har forresten regnet ut at jeg spiser mellom 3000 og 3500 kalorier per dag. Vet egentlig ikke helt hva det vil si... klem! PS: Hater sport, har aldri vaert glad i det og det kommer ikke til aa endre seg saa fort heller^^
Tullepia Skrevet 24. februar 2011 #2 Skrevet 24. februar 2011 Jeg er en jente paa 16 aar og har hat sterk undervekt paa grunn av sykdom. Naa veier jeg 48Kg 168cm og er spinkel tynn. Jeg er egentlig alltid sulten og spier veldig mye for tiden. Legen sa at det var helt naturlig etter en lenge periode med sykdom. Naa har moren min faatt det for seg at hun skal fete meg opp. Hun kjoper hele tiden godterier, kaker og kjeks til meg. Jeg er glad i det og spiser det med glede men kom til aa tenke litt da jeg veide meg hos en venninne i gaar der jeg hadde gaatt opp 4Kg siden jeg var ute av sykehuset for en maaned siden. Jeg har ikke tenkt mye over vekten min og bare nytt aa vaere frisk igjen. Hadde egentlig tenkt aa holde meg rund 50Kg hvis jeg klarer. (Mindre enn for sykdommen . Er det for lite? Moren min mener at jeg fint kan legge paa meg 10-15Kg til... Klaerene mine var en god del for store da jeg kom ut av sykehuset og det merket jeg. De er fortsatt löse men begynner aa sitte litt bedre. Moren min lager mat 3 ganger dagelig til meg og imellom spiser jeg soetsaker eller kaker/kjeks som hun har kjopt. Ser ikke noen kroppslig forandring (magefett eller lignende) hos meg ennaa. Jeg inbilder meg at ansiktet mitt har blitt litt fyldigere. Jeg spiser jo som sagt omtrent hele tiden, men legger fort paa meg. Synes 1Kg i uken er mye. Moren min sier hele tiden at jeg er alt for tynn (det har hun jo rett i) og at jeg maa legge paa meg. Naa lager hun pannekaker, vaffler, kaker og mye stekemat og ostesmorbrod. Skal jeg bare fortsette aa stappe alt i meg? Egentlig liker jeg det, det er goy! :D Men likevel lurer jeg paa hvorfor moren min skal fete meg opp saa veldig naa? Jeg hadde bare latt det gaa sin naturlige gang hvs jeg hadde vert henne. Er redd for at det legger seg paa gaerne steder, for fort eller for mye... Hvor kan jeg komme til aa legge paa meg synlige kilo? Har forresten regnet ut at jeg spiser mellom 3000 og 3500 kalorier per dag. Vet egentlig ikke helt hva det vil si... klem! PS: Hater sport, har aldri vaert glad i det og det kommer ikke til aa endre seg saa fort heller^^ Først og fremst: godt du er på bedringens vei! Kjempeflott! Målet ditt om 50kg er ikke sunt. Hør heller på moren din. Ti kilo ekstra vil være sunnere for deg. Fett legger seg på ulike steder alt etter person. Det er faktisk viktig at du prøver å mosjonere, uansett hvordan (det trenger ikke være sport). Man kan være tynn som en strek og likevel utrolig usunn. I din alder er det viktig at du trener for å gjøre skjelettet sterkere for fremtiden (det skal tross alt bære deg i omtrent 80 år fremover). Prøv noe du syns er morsomt, start gjerne en gang i uka. Prøv for eksempel dans, skøyter, sykling, raske turer med hunden (eller fantasihunden). Ikke tenk så mye på mat, bare prøv å spise vanlig og sunt slik som alle andre. Spør moren din om hun vil kjøpe nøtter og avocado, som inneholder massevis av sunt fett (istedet for så mye kaker og sjokolade, som har usunt fett og masse sukker som ødelegger tennene). Hør også om hun vil lage noen deilige middager til deg med ren kylling og rent kjøtt. 1
seleneluna Skrevet 24. februar 2011 #3 Skrevet 24. februar 2011 Hei hopp! Godt å høre at du har blitt frisk Jeg har en del av de samme erfaringene som deg. Jeg er 1.68 høy og veide en gang 45 kg. Da jeg skulle gå opp i vekt spiste jeg veldig mye, også kaker, godterier ol. Det tok laaaang tid før jeg merket noe på kroppen min, uansett hvor mye jeg spiste. Jeg var nervøs for å legge på meg på feil sted, derfor var jeg nøye med å holde meg i aktivitet samtidig. Jeg trente styrke og spiste mye proteiner for å legge på meg muskler. Det som ble ett problem for meg var da jeg faktisk begynte å legge på meg. Da jeg var tynn ønsket jeg veldig at jeg skulle se mer "normal" ut og jeg ville det skulle gå fort - så derfor spiste jeg veldig mye. Men det ble vanskelig å slutte med alle søtsakene - derfor veier jeg i dag litt for mye :S Jeg synes det blir helt feil av moren din å pakke på deg den typen matvarer som du nevner. Jeg skjønner henne derimot godt, hun tenkter på helsen din. Du må opp i vekt, 50 kg er enda alt for lite. Men dette må skje langsomt. En person på din alder skal i gjennomsnitt ha 2000-2500 kcal daglig, avhengig av aktivitet. Ved vektøkning skal du innta ca 500 kcal mer enn dette - helst ikke mer. Du sier du synes det er mye å gå opp 1 kg i uken, derfor burde du ikke fortsette med dette. Det er ikke rart du synes det er vanskelig med vektøkningen (selv om du vet du må opp i vekt), så du må ta dette i ditt eget tempo, for ikke å få ett anstrengt forhold til mat og vekt. Dette vil moren din forstå om du forklarer det for henne. Det er ikke nødvendig å spise kaker og godterier for å gå opp i vekt. Det finnes mange sunne matvarer som også er rike på kcal. Nøtter og avokado er nevt, siden de inneholder sunt fett. Du kan også spise mye kjøtt som inneholder mye proteiner, egg er supert! Karbohydrater skal du unne deg med god samvittighet, slik som pasta, ris og brødmat. Når du spiser måltider som er riktig sammensatt av protein, fett og karbohydrater, 4-5 ganger for dagen, så vil du sakte og sikkert gå opp i vekt. Vanskeliger er det ikke Lykke til 1
I Grosny Skrevet 24. februar 2011 #4 Skrevet 24. februar 2011 Du har fått kloke svar her. Jeg tror at du skal legge på deg i sakte fart. Når du kommer i mål, så vil du jo ikke fortsette med det, og da må du jo bremse ned til stabil spising. Det er lettere å bremse fra sakte fart enn fra full fart.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå