Gå til innhold

Lære meg å like vin :)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vil lære meg å drikke vin. Jeg er 24 år gammel, og har drukket sprit helt siden jeg begynte å drikke alkohol.

Jeg har smakt noen viner, blant annet Asti, Riesling, Black Tower. Men disse smakte helt grusomt! Takler ikke den sterke vinsmaken, om noen skjønner hva jeg mener.

Hvilken hvitvin burde jeg prøve ut? En som ikke smaker så mye vin liksom, klarer ikke helt å forklare :) Eller er det sånn at man enten liker vin eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Alt kan sikkert læres, men jeg tror du har en lang veg å gå når du ikke engang liker de søte søppelvinene du nevner. Det eneste jeg kan tenke meg at du kanskje vil kunne orke er Peach Canei.

Skrevet

Eller kanskje rødvin er noe for deg? De vinene du nevner synes jeg også smaker helt pyton, men en lett rødvin som ikke er så sur (ikke så tørr) funker veldig fint. Min favoritt er La Dolce Vita. :jepp:

Du kan jo også eventuelt prøve Jacob's Creek sprudlerosévin. Den er kjempegod. :sikle:

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
  • Liker 1
Skrevet

Takk for forslag :)

har lyst til å prøve de dere har forelått! Men kjipt å måtte kjøpe mange viner, og så liker jeg de kanskje ikke, bortkastede penger i så fall. Men må jo bare det :)

Skrevet

Den sprudlevinen jeg nevnte kan godt blandes med appelsinjuice eller annen juice dersom du ikke liker den alene. (Helst ferskenjuice da, men det er jo ikke å oppdrive her til lands :dry: ) Da smaker det ikke så mye ''vin'' lenger, bare nam. :fnise:

Skrevet

Du kan sikkert få noen tips på polet. Kanskje de har noen halvflasker som du kunne starte med.

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Gjest Rampunge
Skrevet

Cava er greit. Men noen varianter er litt "sure". Har samme problem som deg. De to flaskene jeg har likt har jeg selvfølgelig glemt navnet på, men begge var Cava.

Skrevet

Jeg har smakt noen viner, blant annet Asti, Riesling, Black Tower. Men disse smakte helt grusomt! Takler ikke den sterke vinsmaken, om noen skjønner hva jeg mener.

Min første tanke er at vin ikke er noe man liker med en gang, første gangen jeg drakk vin syntes jeg ikke det var noe godt og kunne ikke forstå hvorfor folk drakk det. Nå elsker jeg vin. Min andre tanke er at det er ikke rart at du ikke har likt de vinene du har smakt, for de du nevner er ikke særlig gode viner. Gå heller på vinmonopolet og be om råd, så kan du få tips om gode "nybegynnerviner" :)

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var 18 begynte jeg med søt vin og slikt.. peach canei, black tower? iallefall noe sånt.

Så prøve jeg tørr vin, og hvis jeg smaker en sipp av søt vin nå så kan jeg spy av det. Tørr vin kan være kjempegod, men man må bli vant til det og :) Kan få gode fruktige smaker, og du blir hekta på god vin :)

Legg fra deg søt vin, prøv mer tørr..

Skrevet

VELDIG mange begynner med Black tower eller Dr. Loosen. Disse er veldig søte og lette å like. Jacob's Creek rosévin er enda lettere å like, smaker saft og inneholder veldig lite sukker!

Skrevet

jeg "lærte" meg å drikke vin ved å blande med litt sprite :P prøv det ;)

Skrevet (endret)

Jeg er absolutt ingen vinekspert, men de vinene du nevner er vel såkalt halvtørre viner, som innebærer at de er et hakk søtere enn "vanlige", tørre hvitviner. Jeg tror det er ganske vanlig å starte med halvtørre viner når man skal lære seg å like vin. Hvis problemet med de vinene du nevner er at de er for "sterke"/smaker for mye vin, og ikke at de er så søte, vil jeg anbefale deg å prøve Blue Nun. Jeg hadde i hvert fall en liten aha-opplevelse med denne da jeg først startet å drikke vin :)

Jeg ble for øvrig ikke glad i tørre hvitviner før en god stund etter at jeg hadde begynt å drikke og like rødvin, så det er kanskje en mulig vei å gå? :klo:

Edit: dårlig formulering.

Endret av Violet Hill
Skrevet

Rosemount er veldig god :) Og både den røde og hvite VOGA :rodmer:

Skrevet

Jeg er i samme kategori som deg, TS. Prøver å lære meg å like vin, men Liker ikke Asti, Cava, Riesling, Black Tower, Champagne osv. De er kort og greit alt for sure. (Ja, jeg er sikkert rar). Rødvin er enda mer pyton enn hvitvin, så det er ihvertfall utelukket.

Jeg har foreøpig fått servert en eneste hvitvin det var mulig å få ned, og det var en eller annet J.P Chenet som var ganske søt. Husker derimot ikke om det var den grønne eller rosa varianten, men den var ihvertfall ikke så sur som resten av de jeg har vært borti. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...