Dularfullar Skrevet 24. februar 2011 #1 Skrevet 24. februar 2011 Jeg har et mål, eller jeg hadde egentlig to mål og heldigvis klarte jeg det første Men nå er tiden kommet for mitt andre mål. Om to mndr blir jeg tredve år *hjelp*. Og jeg trenger virkelig å gå ned i vekt, jeg vet bare ikke helt hvordan. OK det ble kanskje litt dumt. jeg VET jo hvordan jeg skal klare det, men det er vanskelig å komme inn i en rutine, en fast rutine som man skal følge. mitt mål er å klare å gå ned ti kilo på to mndr. Håpet er at jeg skal klare å komme i gang slik at jeg går ned ti kilo.. så kan jeg fortsette å bevege meg nedover, totalt vil jeg nok helst ta av meg 20 kilo. Men vi får ta litt av gangen.. er det noen der ute som kan gi meg tips og råd.. jeg synes det er vanskelig å spise 4 - 5 måltider om dagen, rett og slett for at jeg ikke er vant med det. jeg drikker garantert for lite vann. Så det er også noe jeg burde bli flinkere til. Jeg er håpløs på å telle kalorier vet liksom ikke hvor mye jeg kan spise av hva osv. planen er å ha en dag i uka hvor jeg kan kose meg litt. resten av uka er det sunt og strengt er det bra å trene hver dag , eller burde man heller trene annenhver dag? jeg er ganske glad i knekkebrød, og tenkte å bruke dette som frokost, hva slgs pålegg kan jeg ha til som det er lite kalorier i? frukt som mellommåltider, evt yoghurt/salat/musli.... og sunne middager... *forslag mottas med takk* jeg vet liksom ikke helt hvor eller hva jeg skal begynne med, jeg har prøvd så mange ganger på å gå ned i vekt, og jeg kjenner at jeg rett og slett begynner å bli litt deprimert, så derfor er jeg nødt til å gjøre et "siste" forsøk....... til en skikkelig kickstart... har bare litt problemer med å holde motivasjonen oppe av og til....
Tullepia Skrevet 24. februar 2011 #2 Skrevet 24. februar 2011 Jeg har et mål, eller jeg hadde egentlig to mål og heldigvis klarte jeg det første Men nå er tiden kommet for mitt andre mål. Om to mndr blir jeg tredve år *hjelp*. Og jeg trenger virkelig å gå ned i vekt, jeg vet bare ikke helt hvordan. OK det ble kanskje litt dumt. jeg VET jo hvordan jeg skal klare det, men det er vanskelig å komme inn i en rutine, en fast rutine som man skal følge. mitt mål er å klare å gå ned ti kilo på to mndr. Håpet er at jeg skal klare å komme i gang slik at jeg går ned ti kilo.. så kan jeg fortsette å bevege meg nedover, totalt vil jeg nok helst ta av meg 20 kilo. Men vi får ta litt av gangen.. Det er kjempeflott at du har satt som mål å bli sunnere og sprekere! Men for å få til å gå ned så mye må du nok legge lista lavere og ta deg bedre tid. 10kg på to måneder er for mye på for kort tid. Jeg synes også at du skal fokusere mer på kroppsfasong og klesstørrelse enn vektnål (selv om vekta er en god indikator). Dette fordi at vekta forandrer seg alt etter hvor du er menstruasjonssyklusen og fordi at etterhvert som du bygger muskler vil musklene veie mer enn fettet som forsvinner. er det noen der ute som kan gi meg tips og råd.. jeg synes det er vanskelig å spise 4 - 5 måltider om dagen, rett og slett for at jeg ikke er vant med det. jeg drikker garantert for lite vann. Så det er også noe jeg burde bli flinkere til. Jeg er håpløs på å telle kalorier vet liksom ikke hvor mye jeg kan spise av hva osv. Du må legge en plan og legge til rette for å drikke mye. Sett opp faste tidspunkter for frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kvelds. Slutt helt å drikke brus, øl, juice eller andre drikker. Ta heller med deg ei ren vannflaske med vann. Kjøp gjerne en liten som du kan ha i veska. Drikk vann til måltidene, spar kaffen/teen til etter middag. Å telle kalorier er etter min mening en uting. Det er bedre å tenke på hva som er sunt og å spise kun én porsjon mat til hvert måltid, i stedet for å telle. planen er å ha en dag i uka hvor jeg kan kose meg litt. resten av uka er det sunt og strengt Lurt! er det bra å trene hver dag , eller burde man heller trene annenhver dag? Du kan mosjonere hver dag, men styrketrening krever pause på ca 48timer mellom hver gang slik at kroppen får bygget seg opp igjen. Du kan trene aktivt tre ganger i uka: sykle, svømme, løpe to ganger i uka og en gang i uka trener du styrke. Utover dette bør du gå turer og bevege deg i hverdagen (gå til jobb, ta trapper i stedet for heis osv). jeg er ganske glad i knekkebrød, og tenkte å bruke dette som frokost, hva slgs pålegg kan jeg ha til som det er lite kalorier i? Husk å spise et grovt knekkebrød, ikke de fine knekkebrødene til Wasa. Sesam, husman eller andre knekkebrød er bra. Pålegg kan være avocado, makrell i tomat, røkelaks, krydderskinke, hamburgerrygg mm. frukt som mellommåltider, evt yoghurt/salat/musli.... Det høres godt ut. Prøv også avocado og smoothie. og sunne middager... *forslag mottas med takk* Alt som inneholder fisk er bra. Vegetar og kyllingretter er sunt, og renskåret kjøtt en gang eller to i uka (som i gamle dager: kjøtt kun på søndagen Unngå fløte og annet mettet fett og for mye ferdigmat. Brus, potetgull og sjokolade KUN på lørdagen og ikke i mengdevis. Du kan finne gode, sunne oppskrifter på http://veg-veg.no/ og http://www.godfisk.no/ jeg vet liksom ikke helt hvor eller hva jeg skal begynne med, jeg har prøvd så mange ganger på å gå ned i vekt, og jeg kjenner at jeg rett og slett begynner å bli litt deprimert, så derfor er jeg nødt til å gjøre et "siste" forsøk....... til en skikkelig kickstart... har bare litt problemer med å holde motivasjonen oppe av og til.... Jeg tror derfor det er lurt at du ikke setter deg for høye mål, men bruker god tid på å komme inn i sunne vaner. Fokuser først og fremst på å spise sunt (fisk, vegetar, kylling; kun snop på lørdag) og å kun spise én porsjon, så er det bra. Gjør det gøy å trene, belønn deg selv med badstu etterpå, for eksempel. Lykke til
Dularfullar Skrevet 24. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2011 Tusen hjertelig takk for svar :) :)
Larsern Skrevet 25. februar 2011 #4 Skrevet 25. februar 2011 Jeg bare lurer, men hvordan finner dere ut at dere må gå ned akkurat 10kg, 5kg, 2kg osv? Er det ut fra en ønsket BMI eller sammenligner dere deres egen vekt med vekten av venninner/kjendiser? Det høres desperat ut, og uten å ville støte noen så må jeg innrømme at jeg assosierer det til en viss grad med spiseforstyrrelser.
Virre87 Skrevet 25. februar 2011 #5 Skrevet 25. februar 2011 Jeg bare lurer, men hvordan finner dere ut at dere må gå ned akkurat 10kg, 5kg, 2kg osv? Er det ut fra en ønsket BMI eller sammenligner dere deres egen vekt med vekten av venninner/kjendiser? Det høres desperat ut, og uten å ville støte noen så må jeg innrømme at jeg assosierer det til en viss grad med spiseforstyrrelser. Skjønner hvorfor du lurer... Selv assosierer jeg meg absolutt ikke med noen kjendiser! Jeg var idrettsutøver på et høyt nivå når jeg var yngre og hadde da en matchvekt som jeg trivdes med (BMI var da ca 21). Pga skade måtte jeg slutte, ble deprimert og la på meg tyve kilo. Det siste året har jeg kommet på hektene igjen, mistet masse kilo og fått tilbake veldig mye av muskelmassen. Jeg trives imidlertid enda bedre med slik jeg så ut når jeg trente aktivt - og derfor ønsker jeg å gå enda litt mer ned i vekt (uten å miste muskelmasse). Trener 5 dager i uka og spiser sunt Så for meg handler det om å være tilbake i formen jeg var tidligere - skulle jeg sammenlignet meg med kjendiser måtte jeg jo nesten bli undervektig!
I Grosny Skrevet 25. februar 2011 #6 Skrevet 25. februar 2011 (endret) Jeg har et mål om å gå ned ca 20 kg på ubestemt tid (fra 115 til 95), og satte igang med trening lille julaften. Jeg er littegrann forsiktig med maten, og drikker mer vann, og mindre juice. Det store trikset mitt er lange treningsturer, normalt ca 5-6 timer i uka på ski. Med min vekt, og ganske store fysiske kapasitet (bruker mange watt),ser det ut som om jeg mister ca 1 kg pr 70-100 km . Dette virker, jeg har allerede mistet 5 kg, og muligens erstattet noe fett med muskler. Jeg har tro på at dette er stabil vektreduksjon. Dette er utrolig morsom måte å miste vekt på, og det morsomste er å kjenne at jeg kan gå fort i oppoverbaker som var slitsomme ved juletider. Deilig følelse! Jeg tror at trening der du får brukt hele kroppen, samtidig som du belaster såpass forsiktig at du tåler store mengder med bra trøkk, er best slanking. Ski, sykling, roing, orientering og svømming tror jeg på. Endret 25. februar 2011 av I Grosny
Larsern Skrevet 25. februar 2011 #7 Skrevet 25. februar 2011 Skjønner hvorfor du lurer... Selv assosierer jeg meg absolutt ikke med noen kjendiser! Jeg var idrettsutøver på et høyt nivå når jeg var yngre og hadde da en matchvekt som jeg trivdes med (BMI var da ca 21). Pga skade måtte jeg slutte, ble deprimert og la på meg tyve kilo. Det siste året har jeg kommet på hektene igjen, mistet masse kilo og fått tilbake veldig mye av muskelmassen. Jeg trives imidlertid enda bedre med slik jeg så ut når jeg trente aktivt - og derfor ønsker jeg å gå enda litt mer ned i vekt (uten å miste muskelmasse). Trener 5 dager i uka og spiser sunt Så for meg handler det om å være tilbake i formen jeg var tidligere - skulle jeg sammenlignet meg med kjendiser måtte jeg jo nesten bli undervektig! Så bra! Hva slags idrett drev du med?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2011 #8 Skrevet 25. februar 2011 Jeg bare lurer, men hvordan finner dere ut at dere må gå ned akkurat 10kg, 5kg, 2kg osv? Er det ut fra en ønsket BMI eller sammenligner dere deres egen vekt med vekten av venninner/kjendiser? Det høres desperat ut, og uten å ville støte noen så må jeg innrømme at jeg assosierer det til en viss grad med spiseforstyrrelser. Jeg vet det fordi jeg trivdes best når jeg veide 60 kilo. Kroppen har det bedre når jeg ligger på den vekten der. Nå veier jeg 70 og da er det logisk at det er 10 kilo jeg skal ned. Har ikke noe med BMI å gjøre.
Virre87 Skrevet 25. februar 2011 #9 Skrevet 25. februar 2011 Så bra! Hva slags idrett drev du med? Fotball:)
Dularfullar Skrevet 28. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 28. februar 2011 Jeg bare lurer, men hvordan finner dere ut at dere må gå ned akkurat 10kg, 5kg, 2kg osv? Er det ut fra en ønsket BMI eller sammenligner dere deres egen vekt med vekten av venninner/kjendiser? Det høres desperat ut, og uten å ville støte noen så må jeg innrømme at jeg assosierer det til en viss grad med spiseforstyrrelser. kan vel ikke akkurat kalle det spiseforstyrrelser.. grunnen til at jeg satte mitt mål nå på ti kilo, er at jeg nettopp har satt meg et mål. istedet for bare å si at jeg skal gå ned i vekt. Så kan jeg si at jeg skal gå ned ti kilo. Uansett så med tiden må jeg ned opptil 20 +.. Og jeg vet jo at det er godt mulig at jeg ikke klarer ti kilo på bare to mndr. men jeg vil prøve... og man blir jo litt mer motivert når man har satt seg et mål, jeg blir iallefall det. Eller det er iallefall det jeg skal prøve på.. Når man veier hundre kilo, så er ikke akkurat ti kilo så himla mye...
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #11 Skrevet 1. mars 2011 Jeg bare lurer, men hvordan finner dere ut at dere må gå ned akkurat 10kg, 5kg, 2kg osv? Er det ut fra en ønsket BMI eller sammenligner dere deres egen vekt med vekten av venninner/kjendiser? Det høres desperat ut, og uten å ville støte noen så må jeg innrømme at jeg assosierer det til en viss grad med spiseforstyrrelser. Jeg må bare spørre: Har du dårlig tro om andre mennesker, siden du begynner å snakke om ønsket bmi, sammenligne vekt med andre, desperat og spiseforstyrrelser, når folk setter seg et mål? Så til spørsmålet ditt. Nei, det er ikke ut fra noen av grunnene du beskriver. Bmi sier svært lite, andre har annen kroppstype enn meg, så kan ikke sammenligne deres vekt/høyde med min. Det har med helse og trivsel. Jeg kan likesågodt sette som mål minus 13,3 kg, men runder av. For om jeg går ned 5, 7, 10 eller 13,3 kg er ikke viktig. Det viktigste er at jeg går ned, og for egen del er jeg mer motivert med å gjøre det ilag med andre som har samme mål.
Larsern Skrevet 1. mars 2011 #13 Skrevet 1. mars 2011 Jeg må bare spørre: Har du dårlig tro om andre mennesker, siden du begynner å snakke om ønsket bmi, sammenligne vekt med andre, desperat og spiseforstyrrelser, når folk setter seg et mål? Så til spørsmålet ditt. Nei, det er ikke ut fra noen av grunnene du beskriver. Bmi sier svært lite, andre har annen kroppstype enn meg, så kan ikke sammenligne deres vekt/høyde med min. Det har med helse og trivsel. Jeg kan likesågodt sette som mål minus 13,3 kg, men runder av. For om jeg går ned 5, 7, 10 eller 13,3 kg er ikke viktig. Det viktigste er at jeg går ned, og for egen del er jeg mer motivert med å gjøre det ilag med andre som har samme mål. Nei, jeg har ikke dårlig tro om andre mennesker, men det er veldig lett å få dette inntrykket når kostholdet oppnår en større del av fokus enn fysisk aktivitet og trening. Erfaring med kvinner som ikke nødvendigvis har mange timene på treningssentre fra før, bekrefter også dette.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #14 Skrevet 1. mars 2011 Nei, jeg har ikke dårlig tro om andre mennesker, men det er veldig lett å få dette inntrykket når kostholdet oppnår en større del av fokus enn fysisk aktivitet og trening. Erfaring med kvinner som ikke nødvendigvis har mange timene på treningssentre fra før, bekrefter også dette. Gjennom slanking er mat ca 65% og trening ca 35% av grunnen til at en går ned. En gå MYE lettere ned ved å redusere karbohydrater i kosten f.eks enn ved å bare begynne å trene. Og det er ikke noen mindre varig vektreduksjon...
Larsern Skrevet 1. mars 2011 #15 Skrevet 1. mars 2011 Gjennom slanking er mat ca 65% og trening ca 35% av grunnen til at en går ned. En gå MYE lettere ned ved å redusere karbohydrater i kosten f.eks enn ved å bare begynne å trene. Og det er ikke noen mindre varig vektreduksjon... Dette kommer helt an på treningsformen, og kroppsformen. For en som ikke har mye treningserfaring så ville jeg anbefalt en større andel trening, rett og slett fordi det kan være tungt å komme godt i gang med treningsrutiner når man går ned i kaloriinntak. Det er lett å overfokusere på kaloriene, når man blir litt slapp og mangler litt av motivasjonen til å trene.
Virre87 Skrevet 1. mars 2011 #16 Skrevet 1. mars 2011 Dette kommer helt an på treningsformen, og kroppsformen. For en som ikke har mye treningserfaring så ville jeg anbefalt en større andel trening, rett og slett fordi det kan være tungt å komme godt i gang med treningsrutiner når man går ned i kaloriinntak. Det er lett å overfokusere på kaloriene, når man blir litt slapp og mangler litt av motivasjonen til å trene. Bare for å komme med et litt konstruktivt svar! Jeg prøvde veldig masse forskjellig for å gå ned i vekt (også trening eks. spinning) men sleit veldig. Så endret jeg kostholdet og gikk ned til 1500-1800 kcal hver dag og gikk ned 10 kg (uten så veldig mye trening). Kiloene forsvant og jeg var veldig fornøyd. Nå har jeg imidlertid beholdt kostholdet og kaloriinntaket og i tillegg begynt å trene kondisjon (3-4 ganger i uka) og styrke (3 ganger i uka) - og shit så bra kropp jeg har fått Har ikke gått ned mer enn 2 kg etter jeg begynte å trene for fullt, men sprettrumpa og den stramme magen er på plass Med andre ord: Jeg gikk IKKE ordentlig ned i vekt før jeg endret kostholdet (med kostholdet jeg hadde før hadde jeg måttet trene umenneskelig mye for å forbrenne mer enn jeg spiste) - men jeg fikk heller ingen fast og fin kropp før jeg begynte å trene (spesielt styrke)! KONKLUSJONEN: Endre kostholdet for å gå enklest ned i vekt, tren hardt for å få en fast og stram kropp:)
LukaFrost Skrevet 1. mars 2011 #17 Skrevet 1. mars 2011 Hvorfor ha det så forbanna travelt når man skal slanke seg? *oppgitt*
Virre87 Skrevet 1. mars 2011 #18 Skrevet 1. mars 2011 Hvorfor ha det så forbanna travelt når man skal slanke seg? *oppgitt* Fordi nyere forskning viser at det å gå ned 0.5-1 kg i uka er det optimale dersom man ønsker en varig vektnedgang! Synes da absolutt ikke det er å ha det travelt
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #19 Skrevet 1. mars 2011 Dette kommer helt an på treningsformen, og kroppsformen. For en som ikke har mye treningserfaring så ville jeg anbefalt en større andel trening, rett og slett fordi det kan være tungt å komme godt i gang med treningsrutiner når man går ned i kaloriinntak. Det er lett å overfokusere på kaloriene, når man blir litt slapp og mangler litt av motivasjonen til å trene. I tillegg til at muskelmassen reduseres.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2011 #20 Skrevet 1. mars 2011 Nei, jeg har ikke dårlig tro om andre mennesker, men det er veldig lett å få dette inntrykket når kostholdet oppnår en større del av fokus enn fysisk aktivitet og trening. Erfaring med kvinner som ikke nødvendigvis har mange timene på treningssentre fra før, bekrefter også dette. Hva har manglende trening med bmi, fokus på andres vekt og spisevegring, som er det du tror folk er opptatt av? Forstår derfor ikke hvorfor det er lett å få det inntrykket, og ditt behov for å spørre om folks motiv bak målet om x-antall kg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå