Gå til innhold

Jobb? Hund? Mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye mere jobb er det med en hund enn kanin, marsvin, hamstre og undulater? Jeg har hatt de nevnte dyra ovenfor bortsett fra hund, men er redd det skal bli for mye ansvar og "jobb" med en hund enn de mindre dyra jeg har og har hatt. Fordi hunder krever mere og må brukes mere tid på. Men det er samtidig jobb med de mindre dyra over som jeg har hatt feks. mat, høy, kos, nytt vann, bur rens, ol. Men er det så mye mere "jobb" med en hund da? Jeg har alltid hatt veldig lyst på en hund men er redd det skal bli for mye. :sjenert::sjenert::sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye mere jobb er det med en hund enn kanin, marsvin, hamstre og undulater? Jeg har hatt de nevnte dyra ovenfor bortsett fra hund, men er redd det skal bli for mye ansvar og "jobb" med en hund enn de mindre dyra jeg har og har hatt. Fordi hunder krever mere og må brukes mere tid på. Men det er samtidig jobb med de mindre dyra over som jeg har hatt feks. mat, høy, kos, nytt vann, bur rens, ol. Men er det så mye mere "jobb" med en hund da? Jeg har alltid hatt veldig lyst på en hund men er redd det skal bli for mye. :sjenert::sjenert::sjenert:

JA det er kjempemye mer jobb med hund! Så har du ikke tid eller motivasjon så lar du være, for hunden sin del. Og om du skal ha hund så er det lurt å få en omplasseringshund, ikke en valp.. Valper er fryktelig søte men det er også fryktelig mye arbeid, jeg vet om en del folk som har måttet ta "mammaperm" fra jobb når de har fått valp i hus.. Jobber du mye og er mye borte så kan du lett bare få venner til å komme innom og mate undulat eller hamster, sånn er det jo ikke med en hund!

Men husk at selv om det er mye mer "jobbing" med hund så får du også mye mer igjen for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt alle du nevner (+ noen til), og det er mye mye MYE mer jobb med hund! Om du skal ha valp kan den ikke være alene lenge om gangen de første månedene. Hunden må lære kommandoer og sosialiseres med både mennesker og andre hunder. Den må gå tur hver dag, og den skal ha både stell, kos og regelmessige måltider - for ikke å snakke om mental trening. Tannpuss, øreskylling, kloklipp, børsting, forhudsrens (om det er hannhund) skal utføres ganske ofte... Det er enklere å plukke opp en bæsj enn å rengjøre et helt bur, men husk på du faktisk må ut på tur for å plukke opp den bæsjen.

Nå er jeg utrolig glad i hunden min, og det oppleves ikke som en jobb i den forstand, men det er mange som gir opp, så du bør være helt sikker på at du er forberedt på å utføre alt som kreves, og at du har råd til både planlagte og uforutsette dyrlegebesøk. En hund kan også være vanskeligere å få barnevakt til, siden det er mye mer ansvar enn f.eks en hamster i et bur. Det er vanskeligere å håndtere en aggressiv hund enn en hamster som biter, og du må sørge for at hunden ikke skader andre dyr og mennesker.

Jeg har ikke angret et sekund på at jeg skaffet meg hund, men det hender selvsagt at jeg skulle ønske jeg ikke måtte ut på tur når det er mye som må gjøres, eller om jeg ligger rett ut med feber. På den annen side er det utrolig mye trøst i en hund, og den kan gjøre underverker for både mental og fysisk helse :)

Endret av Antlers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

MYE MYE mer jobb med en hund. En hund er som et barn du har med deg hele tiden og som du ikke har noen barnehageplass til. Du har med deg hunden 24/7. Og kan hunden være alene hjemme så har du alikevel dårlig samvittighet for de timene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Belle Gunnes sitt innlegg. Har ikke hund selv, men har ett lite års tid drevet å undersøke saken, hvilken vi skal ha og snakket med endel folk. Har nå kommet fram til hvilken hund vi skal ha og hva vi skal bruke den til. Tror det er maaange faktorer man må tenke gjennom før man får i seg en hund. Det å ha hamster og kanin er vel nesten som å ha en gullfisk i bolle i forhold til hvilket ansvar det er. Jeg synes det er viktig å tenke gjennom hva har man skal hunden til - og evt komme fram til en rase ut ifra de kriteriene. Jakt, kosehund, selskapshund,stor, liten, friluftsliv og tur kamerat, skal hunden bære noe, evt trekk hund... en almass å velge mellom! Så skal man tenke gjennom hvor enkel er akkurat den hunderasen med å gjøre, er de familiehund, sjenert, vanskelig å dressere... tror jeg ville foreslått å søke litt på nett, finne evt den rasen du tror passer for deg og ta kontakt med de som står som kontaktperson på den nettsiten for den hund du vil ha. Høre om det er noen du kan evt besøke, så du får trefft den hunden, for evt se hvordan de er i det daglige liv, hvordan er de i forhold til sin eier...hjelp, det er masse å tenke gjennom ja! En kolega bruker å ta med seg hunden sin på jobb, og ha henne i bur, så går de ett par tisseturer løpet av dagen. Dette er da en liten selskapshund som krever lite plass. Ønsker deg uansett lykke til med hunde'søket' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill heller si det sånn at hund tar mere tid(kos, tur, sosoailisering, trening), men ikke er like mye jobb.

Eks:

-Når du gjør rein kaninburet er det en jobb forde du ikke gir tid/kos til kaninen, men må "konsentrere deg" om å få jobben gjordt.

-Hund tar tid:kos, tur, trening og sosialisering men alt dette kan du flette inn i hverdagen din, sånn at det blir deres tid sammen.

-Det at man må være kosekvent når man oppdrar en hund kan til tid være en jobb, men det må man jo med kaniner og mange andre dyr også.

-Hunder er jo også flokkdyr, så hvis du har for lite tid til hunden kan absolutt den tida bli til jobb!

jeg personlig syntes det var mye lettere når jeg fikk hund nr 2, så fikk jeg litt tv-titte-tid og slikt.

men jeg hadde ALDRI skaffet meg hund hvis jeg hadde mer enn 50% stilling, for hund tar tid!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

En hund kan sammenlignes med et barn, bortsett fra at hunden klarer seg hjemme alene noen timer.

Den må mates, alltid ha vann, gås turer med, trenes med, du kan aldri være borte mange timer fra den osv osv.

Jeg har hatt hunder, katter, marsvin, ildere, rotter, fisker, fugler m.m. opp gjennom årene, og hunder er det definitivt mest jobbe med.

Marsvin, kaniner, rotter, fisker o.l. kan man reise fra en hel dag/døgn uten at de tar noen skade av det bare man sørger for at de har rent bur og nok mat og vann.

En hund kan man ikke gjøre det med.

I Sverige er det ikke lov å ha hunder alene hjemme mer enn 4 eller 6 timer (husker ikke helt antallet timer) og det er jo en grunn til det. Hunder skal ikke bare etterlates hjemme

Du må belage deg på å bruke det første leveåret til hunden til å trene. gå valpekurs, bli husren, kjempe seg gjennom tenåringsperioden som kan være vanskelig for mange (det er en grunn til at så mange spesiellt hannhunder, blir omplassert når de er rundt 1 - 2 år).

Når hunden i det minste har har blitt ett år, så trenger man selvfølgelig ikke trene så mye dressur og slikt, men det er jo viktig å opprettholde dressuren.

Hunder trenger minst to lange turer hver dag i tillegg til småturer/tisseturer i hagen.

Mye kos med hund, men også mye jobb ja :Nikke:

Endret av Consensio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ja jeg og har hatt en del dyr. Katt, hest, hund, rotter, fugler. Men hund tar faktisk mer tid enn alle andre dyr. Til og med hest. Hesten lever på en stall med andre hestevenner og de timene du bruker i stallen, er effektive timer. 2-3 timer hver dag med hundre prosent fokus på hesten. Å ha hund samtidig som hest, var vanskelig, selv om hunden var med på rideturer. Men når jeg drev med stallarbeide eller red på banen, så måtte jeg jo gjøre av hunden et sted. Og det er jo ikke bare å binde opp bikkja i et gjerde og la den være der. Ikke uten dårlig samvittighet ihvertfall :gjeiper:

Jeg har så lyst på hund igjen, og er skikkelig hundesyk. Men jeg vet hvor mye jobb det er med dem. Derfor har jeg rotter istedet :fnise: Det er jobb med de også, men det er en mye enklere jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omentrent like mye jobb med en hund som det er med et barn. I hvert fall det første året. Det første året i hundens liv, hvis du kjøper den som valp, må du avsette hele året til dressur, trening og tålmodighet for å lære hunden alt den trenger å vite. Jeg kan jo sette opp ei liste over ting man må gjøre med en hund, spesielt det første året:

- De første måneden kan den ikke være alene hjemme

- Den skal bli trygg på hus og hjem, på seg selv, på familien og eiere

- Den skal sosialiseres med andre hunder, dyr og mennesker

- Den skal dresseres og læres alt som den ikke kan etter instinkt

- Den skal ha tur hver eneste dag

- Den kan ikke være alene hjemme veldig lenge på dagen uansett, og du må tilbringe mye tid sammen med hunden da hunder er selskaps dyr

- Hvis den har pels så skal den kanskje bades, børstes og klippes. Børstingen skjer hver dag hvis du har en hund med lang pels sånn som jeg har

- Matingen er den minste oppgaven med å ha hund, men det krever litt økonomi. Økonomi også fordi at man skal ha forsikring, back-up plan itilfelle hunden blir syk, man skal også ha penger til ørerens, vaksinering, utstyr og kurs

- Det første året så går hunden gjennom vanskelige perioder. Mange hunder har sånne "trass-alder" tider sånn som barn hvor de er ekstra vanskelige, og da må man smøre seg med utrolig mye tålmodighet fordi det er da at treningen og dressuren er utrolig viktig. Disse periodene kan vare i flere måneder

- Man må ha tid til å gi hunden nye opplevelser. Hunden skal ikke gå hjemme hele dagen eller bare luftes utfor huset, hunden vil også måtte kunne oppleve tur i skog og mark, fjæra eller i fjellet

- Du kan ikke bare dra bort, hunden er som et barn, du kan ikke bare forlate den hjemme

- Du bør også ha familiemedlemmer eller venner i bakgrunn med erfaring med hund som kan steppe inn hvis du skal gjøre noe spesielt en dag

...Ja dette er bare noe av det jeg kommer på i farten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...