Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er plaget med intens dødsangst, det kjennes virkelig ut som jeg skal dø, og jeg er redd for at jeg er (døds)syk og denne dødsangsten er et tegn fra kroppen - at kroppen min vet noe hodet mitt ikke vet, om dere skjønner.

Jeg går til psykolog allerede, men kunne tenke meg å dra til lege for å ta noen prøver. Hvilke prøver kan jeg be om, og kan han nekte meg å ta noen prøver?

Er det noen prøver som dekker "alt"? Om jeg, mot all formodning, skulle ha kreft en eller annen plass, hvordan skal jeg finne ut av det, eller få påvist det, om jeg ikke vet akkurat hvor det sitter? Jeg synes stadig vekk jeg hører om folk som er syke og legene ikke finner det ut før det er for sent, eller bare finner det ut ved en tilfeldighet.. Jeg vet det er symptomer og sånn, men (omtrent) alle symptomer jeg noen gang har hatt har alltid blitt avfeid av legen som angst. Tips og råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen tips, men jeg vil bare si at jeg har det akkurat slik som deg og jeg vet at det er jævlig tungt. Tror man må betale ganske heftig for å få en sjekk som dekker alt, dessverre. :/

Skrevet

dødsangst er ikke tegn på at du er fysisk syk. derimot høres det ut som om du er psykisk syk og litt paranoid...

Skrevet

Vær ærlig. Jeg hadde dette for mange år siden. Og fikk HJELP. Legen så ikke på meg som en galning eller noe som helst. Du kan få utskrevet Sobril for å roe nervene når det oppstår på det verste. Og Sobril er ikke dopende. Det tar bort all angst når du trenger det fort. For all del, ikke ta imot anti depressive eller noe sånt.

Aller helst er det viktig å få kognitiv terapi eller klare å overbevise deg selv at dette er...jeg vet ikke hva jeg skal kalle det for. For hva enn jeg sier så virker det uriktig. Men du vet jo selv at dette er ulogisk og at du kan ikke leve livet på denne måten?

Om du blir avfeid så er ikke legen din riktig god. Da burde du finne en ny en. Dødsangst er faktisk ganske normalt. Men helst i korte perioder. Gå til en lege, før du utvikler fobier og annen form for angst.

Skrevet

Jada, jeg er psykisk syk, men betyr det at jeg ikke kan ha en fysisk sykdom??

Jeg har beroligende, men tørr ikke ta, er ganske bestemt på å klare meg uten da jeg har vært fysisk avhengig av sobril en gang før. Antidep har jeg prøvd, men går ikke på det nå. Men ja, skal nok ta meg en tur til legen..

Skrevet

Jada, jeg er psykisk syk, men betyr det at jeg ikke kan ha en fysisk sykdom??

Jeg har beroligende, men tørr ikke ta, er ganske bestemt på å klare meg uten da jeg har vært fysisk avhengig av sobril en gang før. Antidep har jeg prøvd, men går ikke på det nå. Men ja, skal nok ta meg en tur til legen..

Jeg har det også litt på samme måten, bare at det er frykt for alvorlige psykiske lidelser, som å bli psykoptisk og schizofren. Går og kjenner på symptomer og slikt, og får fryktelig angst når jeg føler at symptomene stemmer. Har fortalt om alt dette til både fastlegen og psykologen, og ingen ser på meg som gal eller dum. Vær ærlig og fortell de akkurat som du føler det.

Spørsmålet er om du vil kunne slå deg til ro dersom testene viser at du ikke er syk? Eller vil du etter kort tid kjenne nye symptomer, eller lese noe som uroer deg, slik at du føler for å ta en ny test hos en annen lege? I så fall er du i gang med et hypokonder-kjør hvor du stadig trenger bekreftelser.

I så fall er det beste å tenke "men hva om jeg ikke er syk?" Da har du gått med angst og uroet deg helt uten grunn. Det ødelegger for å leve et bedre liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...