Gjest Helene1995 Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 Hei, jeg lurer paa hvordan jeg kan hjelpe soesteren min. Hun er 19 og har vaert 1 aar i Kalifornia og gaatt paa skole der. Hun kom tilbake forrige fredag. Da hun akkurat hadde kommet fram og jeg saa henne paa flyplassen virket hun mere kvinnelig. Jeg sjoennte ikke med en gang hva det var. Senere den kvelden, vi deler rom, hadde hun fortalt meg at hun har kjoept en del nye klaer. Da jeg spurte henne hvorfor (hun sa selv at hun egendlig hadde nok) sa hun at hun hadde lagt paa seg en del og derfor ikke passet inn i de gamle boksene sine. Vi snakket litt om det. Hun sa at hun hadde andre spisevaner i USA og at hun hadde spist mye soetsaker og slikt. Naa vet hun ikke hva hun skal gjoere. For et aar siden veide hun 56Kg og var 166cm hoey. Naa veier hun 65Kg med samme hoeyde. Jeg oppdaget at hun hadde en del paa hoften og mye fett paa maven. Hun klager selv paa at hun er mere sliten. Hun orker mindre mosjon og er mye fortere sliten. Foer jogget vi hver kveld om sommeren/vaaren. Naa orker hun ikke det. Hun spiser passe mye og er, slik hun alltid har vert, glad i mat og spesiellt snop. Hun blir veldig fort ampusten og sitter/ligger mye mer paa sofaen. I gaar, da hun ble med meg inn i bastuen (vi er saa heldige og har bastu hjemme :D), saa jeg at hun hadde lagt paa seg skikkelig rundt magen og hoften. Blitt ordentlig lubben. Foer kunne du se ribbena og hoftebenet hennes. Naa er det fettlag over. Lurer paa hva hvordan jeg skal hjelpe henne? Hun har selv ikke lyst til aa gjoere noe med det. Hun betegner seg fortsatt som slank. Skal jeg bare ikke bry meg? Moren min spurte henne foerst om hun var gravid. Saa kom kommentaren "joess, har du lagt paa deg, jenta mi" og det var det. Naa sier hun at det er opp til henne selv om hun vil gjoere noe med ekstra kiloene. Faren min sier at han ikke har lagt merke til noe. Kjaeresten til soesteren min synes bare det ser soett ut. Hvorfor har hun lagt paa seg saann? Har dere hat samme erfaring? Hvor mye veier dere? mvh helene xD
superMe Skrevet 23. februar 2011 #2 Skrevet 23. februar 2011 Jeg tror ikke dette er så veldig uvanlig, andre land har andre matvaner enn oss i Norge, og da er det lett å legge på seg når man tilbringer en stund i utlandet. I England f.eks så spiser de gjerne en liten pose potetgull ved siden av lunsjen sin, mens i Norge er det vel heller oppkutta gulrot Veldig forskjellig med andre ord! Søsteren din er vel fortsatt normalvektig i forhold til høyde/vekt, så om hun vil gjøre noe med det er opp til henne selv. Men om hun går tilbake til sine gamle matvaner går hun kanskje ned litt automatisk, og får lyst til å trene igjen? Synes det høres litt rart ut at hun ikke orker å jogge, er vel mer at hun ikke har lyst til å dra ut å trene ennå? Gi henne litt tid, hun kom jo nettopp hjem:) Når man reiser fra USA til Norge kan man få litt plagsom jetlag, så mulig dette er grunnen til at hun har virket litt sliten i det siste. Jeg synes det er bra at du bekymrer deg for søsteren din sin helse, og med litt motivasjon får hun sikkert lyst til å trene igjen hvis dette var noe hun holdt regelmessig på med før 1
lagatita Skrevet 23. februar 2011 #3 Skrevet 23. februar 2011 Det er veldig vanlig å legge på seg når man er utvekslingsstudent. Slagordet til AFS (en av utvekslingsorganisasjonene) er Another Fat Student Jeg hadde veldig høy forbrenning, alikevel la jeg på meg endel kilo. 2
PecanPie Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 Jeg opplevde det motsatte, under utvekslingen til Cali gikk jeg ned en god del kilo. Jeg spiste masse, men det gikk veldig mye i sushi. Kjøpte fast food-burger én gang på 5 mnd. Jeg ville gitt henne litt tid, og prøvd å lokke henne ut når det blir mildere. Ikke spesielt ålreit å jogge når det er -10 grader og snø ute! Kanskje du kan begynne mykt, spørre om hun vil være med ut og gå en tur når det er fint vær? Da er det bare å kle ordentlig på seg, putte på solbrillene og gå tur fordi det er hyggelig, og ikke fordi man skal trene. Jeg ville nok uansett ikke lokket henne med på trening for å gå ned i vekt, men for å oppnå bedre kondisjon.
Gjest Helene1995 Skrevet 24. februar 2011 #5 Skrevet 24. februar 2011 Tja...hun har begynnt aa se mer paa TV og smaaspiser hele tiden. Er veldig merkelige og nye matvaner. Maven hennes er tydelig aa se gjennom singleter eller lignene men hun synes det er fint slik det er. Gjör ingen antydninger paa at hun vil slanke seg. Tvert imot. Hun mosjonerer omtrent ikke. Har kjöpt seg scouter og blitt hekta paa peanöttsmör. I dag ved frokosten igjen. Hun legger bare paa seg mer og mer er jeg redd. Skal naa se paa det fire uker til og saa skrive nytt svar her. Bare for min egen del for aa sammenligne. Vekt för USA: 56Kg med 166cm Vekt etter USA: 65Kg med 166cm = +9Kg Vekt 5 uker etter USA: ? Haaper at det endrer seg naar vaeret blir bedre... hilsen bekymret lille söster
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå