Gå til innhold

Spydige kommentarer på facebook

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Har en yngre bror på 16 år som er litt sånn at han skal vite best og vise seg, hele tiden.

For en stund siden så la jeg til "friluftsliv" under interesser på Facebookprofilen.

Så begynte han å kommentere om at friluftsliv i sofaen, hva er det liksom? Og ville liksom ikke tro meg eller skrive nedverdigende på en måte.

Så svarte jeg at han var vel ikke noe bedre som satt i sofaen og så på fotball.

Da fortsatte han med at det gikk under sport og var mye bedre.

Og det verste var at han skrev at han gikk faktisk mellom TV og kjøkkenet og hentet mat i det minste. Mens jeg satt hjemme og mamma gjorde alt for meg.

Altså sånne usaklige ting. For ja, jeg er faktisk mer aktiv en han og går på ski og er ute på tur i skogen, flere ganger i uken. Og driver med fiske på fjellet så snart isen tiner.

Men når han kommenterer det på facebook, så kan jo folk jeg kjenner, lese det. Og de som kanskje ikke kjenner meg så godt, tror kanskje at det han skriver om at jeg sitter inne i sofaen bestandig, er sant. Men det er det ikke. Bor hjemme hos foreldrene mine nå i vinter, men jobber nesten 100 % stilling på sykehjem, som vikar.

Han har skrevet lignende ting før. Liksom gjør seg bedre enn meg og skriver på en måte stygt om meg. Sånn at det virker som jeg lyver.

Ikke så mye å henge seg opp i, men blir rett og slett lei meg. Han slutter jo aldri, selv om det er typisk guttehumor.. Men andre folk tror kanskje at jeg er mer lat enn jeg er da...

Så unødvendig liksom.

Selvtilliten min har akkurat begynt å bygge seg opp og alt jo... Så kommer han og ødelegger.

Hva vil han og hva kan jeg gjøre med det?

Videoannonse
Annonse
Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

TS her. Ikke meningen at innlegget skulle bli anonymt :)

Skrevet (endret)

.

Endret av runekki
Skrevet

Slett han som venn eller ta en skikkelig prat med han og forklar han at du misliker det han skriver og at det sårer deg

Gjest Sommertid
Skrevet

Du kan slette komentarene han skriver til deg. Da blir det i vertfall ikke så mange som ser dem.

Ellers ville jeg tatt en prat med han face to face å gitt beskjed at han får slutte med det tullet. Jeg hadde også sakt at jeg hadde slettet han som venn på facebook hvis han ikke kuttet det ut.

• Liker 1
Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Takk for svar dere :)

Kan jo endre sånn at akkurat han ikke kan kommentere.

For hvis han kommneterer og jeg ikke er pålogget, så kan det jo stå der en stund før jeg logger på og ser det.

Da skal jeg gjøre det. Og hvis han spør så får jeg forklare hvorfor. Og håpe at han også blir voksen en dag :)

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Går det forresten an å blokkere bare han fra å kommentere, uten å blokkere hele profilen hans liksom?

Skrevet (endret)

.

Endret av runekki
Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

SmurfeLurfen,

Account -> Privacy settings

"Sharing on Facebook" -> Custom -> Customize Settings

"Things other share" -> "Can comment on posts" -> Customize

"Hide from these people" -> navnet hans, emailen hans

Cheers!

-runekki

;-)

Tusen takk for detaljert forklaring =D :klemmer:

Da får jeg se om det bedrer seg og han kanskje tenker seg om :)

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Et annet facebook spørsmål, kanskje du vet Runekki?

Har forandret på profilen min sånn at bare venner kan se alt av bilder, informasjon osv, bortsett fra interesser og favorittstudier. Men når jeg trykker på forhåndsvis profil, så kommer ikke noe opp på framsiden. Bare kjønn.

Vil at noe skal vises for de som ikke er venner med meg, sånn at hvis folk søker på meg, så vet de at det er meg liksom. Hvis de kjenner meg fra før da.

Men vil interessene og sitatene vises for andre da som jeg ikke er venn med på facebook, selv om det ikke kom opp på forhåndsvisningen? :)

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Et annet facebook spørsmål, kanskje du vet Runekki?

Har forandret på profilen min sånn at bare venner kan se alt av bilder, informasjon osv, bortsett fra interesser og favorittstudier. Men når jeg trykker på forhåndsvis profil, så kommer ikke noe opp på framsiden. Bare kjønn.

Vil at noe skal vises for de som ikke er venner med meg, sånn at hvis folk søker på meg, så vet de at det er meg liksom. Hvis de kjenner meg fra før da.

Men vil interessene og sitatene vises for andre da som jeg ikke er venn med på facebook, selv om det ikke kom opp på forhåndsvisningen? :)

Kanskje det er noe feil med det: http://www.facebook.com/topic.php?uid=2417711041&topic=13619

Skrevet (endret)

.

Endret av runekki
Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Tja,

virker som det er en slags feil på gang, ja.

Bruker selv kun Facebook i eksperimentøyemed, siden jeg er sterk motstander av hvordan Facebook opererer - spesielt mhp personvern og siden jeg kjenner litt mere til de tekniske sidene ved systemet.

Du kan jo si at den beste måten du styrer tilgangen på, er å vurdere godt hva du legger ut der ...

Cheers!

-runekki

;-)

Ok :)

Takk for tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...