Gå til innhold

Au,akillesen min!


Xtra_lilje

Anbefalte innlegg

Har trent mye step og løping i det siste, og sliter med at akillesen er øm etter trening. Hva kan jeg gjøre? Vet jeg må roe ned og trene noe annet noen uker nå, men ellers? Kan jeg forebygge dette, er det øvelser jeg kan gjøre for å styrke senen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har trent mye step og løping i det siste, og sliter med at akillesen er øm etter trening. Hva kan jeg gjøre? Vet jeg må roe ned og trene noe annet noen uker nå, men ellers? Kan jeg forebygge dette, er det øvelser jeg kan gjøre for å styrke senen?

Aller først: Slutt med treningen med en gang! Når du får vondt så er det fordi akillesen blir belastet skjevt. Hvis du er heldig så har det ikke blitt noen skikkelig betennelse ennå.

Grunnen til at du får vondt er at ditt måte å bevege føttene ikke er helt lineær, slik at du får skjev belastning på akillessenen. Du trenger nok ikke å styrke selve senen, men du trenger å styrke muskulaturen i ankelleddet slik at du får riktigere ganglag.

Hvis du har lyst til å bli kvitt dette for godt bør du oppsøke fysioterapeut som kan gi deg øvelser tilpasset hvordan ditt ganglag er skjevt (om du overpronerer eller underpronerer osv.). Hvis du bor i Oslo kan jeg gi deg tips om en god fysioterapeut, det er ikke alle som er like gode. Send meg en privat melding hvis du vil ha tips ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, jeg overpronerer og er også litt tverrplattfot. Har også en mistanke om at skoene mine begynner å bli moden for utskiftig også. De er på overtid og vel så det, så må nok bare innse at jeg må kjøpe nye. Men slutte helt å trene? Usj! Kan jeg ikke trene styrke, spinning- alt som ikke belaster akillesen?Fjellturer/turer i kupert terreng? Må få meg en time hos en fysio ja, jeg bor i Bergen så får finne meg en her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, jeg overpronerer og er også litt tverrplattfot. Har også en mistanke om at skoene mine begynner å bli moden for utskiftig også. De er på overtid og vel så det, så må nok bare innse at jeg må kjøpe nye. Men slutte helt å trene? Usj! Kan jeg ikke trene styrke, spinning- alt som ikke belaster akillesen?Fjellturer/turer i kupert terreng? Må få meg en time hos en fysio ja, jeg bor i Bergen så får finne meg en her :)

Jeg slet med dette selv i fjor sommer. Begynte med spinning for å avlaste akillesen en stund, og det hjalp veldig. Nå som det er ganske bra igjen, har jeg såvidt begynt å løpe litt igjen og det går veldig fint :) Har akkurat det samme som deg, litt skjeivstilling i foten, men jobber med saken. Men så snart du kjenner smerter i akillesen, må du slutte. Betennelse der er vondt! Jeg fikk øvelser fra fysioterapauten min som har hjulpet godt.

Så ja, styrke og spinning er et godt alternativ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, jeg overpronerer og er også litt tverrplattfot. Har også en mistanke om at skoene mine begynner å bli moden for utskiftig også. De er på overtid og vel så det, så må nok bare innse at jeg må kjøpe nye. Men slutte helt å trene? Usj! Kan jeg ikke trene styrke, spinning- alt som ikke belaster akillesen?Fjellturer/turer i kupert terreng? Må få meg en time hos en fysio ja, jeg bor i Bergen så får finne meg en her :)

Først og fremst burde du få deg sko eller fotsenger som korrigerer overproneringen. Fotsenger(såle) kan man få hvis man besøker en ortopediklinikk som støper slike.

Du bør unngå trening som belaster akilles feil. Sykling går for å være bedre enn løping, men du må nesten prøve å kjenne litt selv. Jeg ville uansett tatt 1 uke helt treningsfri slik at kroppen får tid til å heles.

Du kan jo prøve å søke på nettet etter fysioterapeuter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinning gir vesentlig mindre belastning på akillesen enn hva løping gjør. Og dersom du har løpt på tredemølle, så er dette det hardeste underlaget du kan løpe på og det som skaper mest irritasjon i sener, muskler og bindevev.

Gode sko er et must, men det hjelper ikke om skoene er gode dersom de ikke er tilpasset foten din med tanke på at du overpronerer og er tverrplattfot.

Styrketrening er det nok ingen ting i veien med, men jeg hadde unngått altfor mye belastning på nedre delen av beina. Jeg støtter uansett forslaget om å ta det med ro en uke. Har du tendenser til betennelse, så skal du ikke belaste beinet ditt noe særlig i det hele tatt med det første. Det kan gjøre ting mye værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...