Hotbots Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 Vanligvis når jeg lager pizzadeig, blir den slik at det er enkelt å forme den til en runding eller firkant med fingrene (har ikke kjevle) men nå i det siste etter at jeg kjøpte noen nye pakker med mel har den blitt hard og "seig".. Når jeg prøver å trykke den utover glipper den tilbake og det er nesten umulig å forme den.. Den "insisterer" på å forbli en klump og vil ikke flates eller strekkes ut.. Har dere noen tips eller vet hva jeg gjør galt? Jeg bruker oppskriften bak på melpakken, delt på fire.. Altså: 250 g(ca 4 dl) mel 1,5 dl vann ca 37 grader en kvart pakke tørrgjær salt og rapsolje Elter så lenge jeg gidder, men blir skjelden mer enn fem minutter. Hever fra en til flere timer Presser deigen ut på et bakepapir med olje på og hever en til flere timer. Tar på fyll I det siste har bunnene også hatt en tendens til å bli harde etter steking, men dette tror jeg kommer av at jeg har hevet de for lenge.. Skal lage calzone snart, og hadde satt stor pris på noen tips her:)
Tonka Skrevet 23. februar 2011 #2 Skrevet 23. februar 2011 Det pleier vel å bety at man har eltet deigen for mye etter at den har hevet ferdig. Elter du den før du flater den ut?
Hotbots Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 23. februar 2011 Nei elter den bare etter ingrediensene først er blandet
Supraspinatus Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 Vanligvis når jeg lager pizzadeig, blir den slik at det er enkelt å forme den til en runding eller firkant med fingrene (har ikke kjevle) men nå i det siste etter at jeg kjøpte noen nye pakker med mel har den blitt hard og "seig".. Når jeg prøver å trykke den utover glipper den tilbake og det er nesten umulig å forme den.. Den "insisterer" på å forbli en klump og vil ikke flates eller strekkes ut.. Har dere noen tips eller vet hva jeg gjør galt? Jeg bruker oppskriften bak på melpakken, delt på fire.. Altså: 250 g(ca 4 dl) mel 1,5 dl vann ca 37 grader en kvart pakke tørrgjær salt og rapsolje Elter så lenge jeg gidder, men blir skjelden mer enn fem minutter. Hever fra en til flere timer Presser deigen ut på et bakepapir med olje på og hever en til flere timer. Tar på fyll I det siste har bunnene også hatt en tendens til å bli harde etter steking, men dette tror jeg kommer av at jeg har hevet de for lenge.. Skal lage calzone snart, og hadde satt stor pris på noen tips her:) Deigen skal være litt spretten. Prøv med kjevle eller en vinflaske. Det kan og være du har litt for lite væske i, men det er jo litt sent å gjøre noe med nå.
Hotbots Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 23. februar 2011 Ok, takk for tipset.. Skal prøve å gjøre den litt mer klissete og bruke en colaflaske til å kjevle ut Vinflaskene ble borte i helga
matentusiasten Skrevet 23. februar 2011 #6 Skrevet 23. februar 2011 Du sier at problemet oppstod etter at du kjøpte mel? Var det en ny type mel du kjøpte?
Hotbots Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 23. februar 2011 Neida, samme type vanlig fint hvetemel.. Men på samme tid begynte jeg også å dele oppskriften i 4 Kanskje det er noe feil med størrelseforholdene? Hmm..
matentusiasten Skrevet 23. februar 2011 #8 Skrevet 23. februar 2011 (endret) Oppskriften din virker grei. 60 % væskemengde er vått nok til pizzadeig. Hvor mye olje har du oppi? Ingen vits å overdrive. Morten Schakenda mener at olje tørker ut deigen. Når deigen er ferdig utviklet skal du kunne lage et "vindu" av deigen uten at den ryker. Sjekk bildet: http://www.apartmenttherapy.com/uimages/kitchen/2008_12_1-WindowpaneTest.jpg Hvis du får til dette med deigen på et tidligere tidspunkt, før du former bunnen, er jeg ganske sikker på at problemet ligger i håndteringen av deigen senere. Vær forsiktig med deigen - behandles som kvinnebryst, lærte jeg da jeg jobba på pizzarestaurant her kan du forresten lese litt hvordan jeg lager pizza: http://matentusiasten.blogspot.com/2010/12/pizza-med-tynn-og-spr-bunn.html og forresten 2: her er en veldig effektiv måte å elte en deig for hånd. Det heter "slap and fold": Endret 23. februar 2011 av matentusiasten
Hotbots Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #9 Skrevet 23. februar 2011 Takk for forslaget:) Skal prøve denne metoden! Hehe det er første gang jeg har sett noen spise kanelboller med kniv og gaffel! Amerikanere Liker bloggen din veldig godt forresten :gjeiper:
loffen Skrevet 23. februar 2011 #10 Skrevet 23. februar 2011 Å, gjett om jeg fikk lyst på kanelboller nå da! Jeg skal prøve den eltemetoden neste gang jeg baker, det er helt sikkert!
Hotbots Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #11 Skrevet 23. februar 2011 Å, gjett om jeg fikk lyst på kanelboller nå da! Hehe.. Men hvor vanlig er det å bruke brunt sukker og glasur? Smør hadde jeg faktisk glemt at man brukte, lager skjelden ting fra oppskrifter hvis jeg husker sånn ca hvordan det lages..
loffen Skrevet 23. februar 2011 #12 Skrevet 23. februar 2011 (endret) Jeg bruker vanlig sukker. Men det er sikkert godt med brunt også. Og melisglasur for den saks skyld! Men jeg spiser dem ikke med kniv og gaffel. Endret 23. februar 2011 av loffen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå