Gå til innhold

Bekymret for venninne med bulimi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en barndomsvenninne som har vært syk (bulimi) i flere år nå. Vi bor ikke i samme by, og jeg ser henne derfor sjelden (typisk i ferier når vi begge er på hjemstedet vårt). I fjor høst flyttet hun til en ny by, og måtte derfor slutte hos psykologen hun har gått til en stund, og hun orket ikke styret med å dra til lege, få henvisning til psykolog, stå på venteliste osv. osv. Hun tenker nå å flytte tilbake til byen hun bodde i før, så det er vel liten vits i å komme på venteliste der hun bor nå uansett.

Jeg vet at hun sliter en del, og jeg regner med det går i perioder. Hun veksler veldig mellom å virke som hun vil snakke om det, og å ikke snakke om det. Nå ser det ut til at det kanskje blir slutt mellom henne og samboeren (de har vært sammen i flere år). Hun er livredd for å miste ham, og får ikke i seg noe mat. Er bare kvalm og redd hele tiden. Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre. Hun vet hun kan ringe meg/snakke med meg når hun vil, men hun tar aldri kontakt for å prate om disse tingene. Mistenker at hun ikke vil være til "bry", men nå vil jeg jo ikke tvinge henne til å prate om hun ikke vil det..

Noen som har noen forslag til om det er noe jeg kan gjøre for henne? Jeg er jo der for henne, men jeg vet at jeg er dårlig på å gi råd og tilbakemeldinger osv., og tør derfor ikke å skrive for mye av det jeg tenker. Hun har ikke noe særlig til nettverk der hun bor nå, og har dessuten mye skolearbeid for tiden, så jeg regner med hun sitter mye hjemme for seg selv med tankene hun sikkert har.

Dersom det faktisk blir slutt med kjæresten, så frykter jeg at ting kanskje blir enda verre mtp. sykdommen og det psykiske. Nå er hun "bare" redd, men om han bestemmer seg for å gå, så blir hun knust. :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta kontakt med Iks her http://www.iks.no/iks/kontakt/

Copypaste :)

IKS er en selvhjelpsorganisasjon

IKS driver med selvhjelp, ikke behandling. Selvhjelp innebærer å samarbeide uten profesjonelle helesarbeidere som ledere. Personer med felles problemer kommer sammen og støtter hverandre i en vanskelig situasjon.

Vi arrangerer ulike selvhjelpstilbud for å gi kvinner med spiseforstyrrelser mulighet til å komme sammen med andre i tilsvarende situasjon. Ved å dele erfaringer, tanker, kunnskap og følelsesmessige opplevelser blir det mulig å oppnå økt livskvalitet og personlig utvikling.

IKS arrangere både nasjonale og lokale selvhjelpstilbud. Aktiviteter som selvhjelpsgrupper, kurs, temakvelder og personlige samtaler arrangeres av lokallagene. I tillegg har flere av lokallagene tilbud om telefonsamtaler på kveldstid. Vi har i dag lokallag i Oslo/Akerhus, Kristiansand, Trondheim.

IKS retter sine tilbud mot alle som opplever et vanskelig forhold til mat, kropp og vekt - uavhengig av diagnosekriteriene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...