Gå til innhold

Hannhund+tispe+løpetid+bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vinterferie og typen har så lyst til å dra på hytta i fjellet, tre timers kjøring unna. Eneste problemet er at vi har to hunder, hvor tispa nå er igang med sin 3 uke av sin første løpetid, og hannhunden er ganske mye mer stressa enn vanlig. Kjæresten min ser ikke at det er noe problem å ha med begge hundene i bilen nå, mens jeg er bekymra for sikkerheten vår når vi har en supersstressa hannhund i baksetet som sikkert kommer til å gjøre det meste i sin makt for å komme seg i nærheten av tispa. De pleier egentlig å ha hver sin hundesele i baksetet av bilen når vi er ute å kjører, men jeg ser ikke helt for meg at det går fint nå... Noen som har noe forslag til hvordan dette kan løses? eller tror dere det går fint å kjøre?

Det er forresten snakk om en vanlig sedan(bil), ikke så veldig stor med andre ord, dessuten er det snakk om en malamute tispe og en alaska husky gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Det høres ikke noe bra ut :fnise: Stakkars hannhund kommer til å forgå av frustrasjon og stress. Og tipsa er vel høyløpsk også og riiiiimelig seksuelt frustrert hun også. Hadde de bare vært i hvert sitt bur, så hadde det vært trygt å kjøre for dere (men alikevel like frustrerende for hundene). Men løse i bilen? *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Låne hannen bort til noen, og ta med tispa på hytta?

Tror det er en dårlig idè at de skal sitte i baksetet sammen i sele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok forsøkt å låne vekk den ene hunden om det er mulig.

Om det er deres hunder ville jeg også kjøpt ny bil, med plass til bur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har klart å overtale typen til å enten bli hjemme og ta noen lange gode skiturer her med hannhunden, eller prøve å få med seg en kompis og hannhunden på hytta, mens jeg og tispa har en jentehelg her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten et lite spørsmål til. Det er jo somsagt tispas første løpetid, og det er vår første løpetid også. Så langt har det gått veldig bra, en hund har stått ute i hundegården mens den andre har vært inne, og sånn har de bytta på (det blir forresten større hundegård med et ekstra rom i sommer). Men hvordan kan man være helt sikker på at løpetiden er ferdig, slik at hundene kan begynne å være sammen igjen?

Er det når hevelsen mellom beina på tispa går ned igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forresten et lite spørsmål til. Det er jo somsagt tispas første løpetid, og det er vår første løpetid også. Så langt har det gått veldig bra, en hund har stått ute i hundegården mens den andre har vært inne, og sånn har de bytta på (det blir forresten større hundegård med et ekstra rom i sommer). Men hvordan kan man være helt sikker på at løpetiden er ferdig, slik at hundene kan begynne å være sammen igjen?

Er det når hevelsen mellom beina på tispa går ned igjen?

Det varierer nok. Du merker det også ved at tispa ikke lenger løfter på halen, og at dersom hannhunden blir for innpåsliten så setter hun ham på plass. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannbikkja deres vet når hun er ferdig med løpetiden :fnise: Der har du den beste løpetidmonitoren.

Erfarne hannhunder ja, men hvis han aldri har parret kan han være en dårlig (overivrig) indikator.

Regn ut fra løpetidas første blødningsdag. Vanligvis er tispa befruktningsklar mellom dag 10 til 15, men alt fra dag 7 til 21 har forekommet. Vanligvis ser du dette ved at tispa har ett opphold i blødningen, og det kommer klar/rosa veske i stedet, men noen tisper blør så lite eller vasker seg så mye at det er vanskelig å se.

Følg godt med på henne under hver løpetid, og dere vil etterhvert lære henne å kjenne. Noen tisper er veldig tydelige på når den farlige perioden er, andre er nesten umulige å lese, så vær ekstra forsiktig de første gangene. Jeg holder min tispe unna andre hannhunder i ca 3 uker etter at hun har opphold i blødningen, for å være helt sikker.

Og jeg ville ikke basert meg på ha dem under samme tak under løpetid. Det beste er om dere kan ha hundepass til den ene under løpetida, eller kastrere en av dem, ellers blir det veldig stressende, både for dere og hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...