Gå til innhold

Redd hund - uten grunn?


Gjest Emily25

Anbefalte innlegg

Gjest Emily25

Har en liten Jack Russell på snart 8 måneder. Hun har alltid vært en tøff og livlig hund fram til nå i det siste er hun plutselig blitt så fort redd eller nervøs. Hun gjemmer seg lengst inn under sengen og skjelver/ikke skjelver men bare sitter der. Og når jeg prøver å rope på henne eller få tak i henne under sengen glefser hun eller kjemper imot. (Holder seg fast på gulvet liksom) Noen ganger så klamrer hun seg fast til meg eller gjemmer seg bak meg evt.

Det begynte i går, har skjedd en to ganger før også men det var bare en kveld, så var hun seg selv igjen dagen etterpå. Men hun ble redd i går og er det fortsatt i dag... jeg blir så bekymra. Liker ikke at hun er sånn. Samboeren og jeg behandler henne kjempebra, vi slår henne ikke og alt som ikke skal gjøres mot en hund. Hun får sove i sengen vår om nettene (ikke alltid, men spesielt om morgenen, hun har altså en egen seng) og hun får mat 2-3 ganger om dagen (varierer om hun får hundegodteri også), og hun har en haug med leker som ligger strødd rundt i stua og hun får alltid 2 lange turer om dagen. Alltid vann tilgjengelig og hun får så lite kjeft fordi hun er så snill. Hun elsker å leke og kan da være litt masete ang det, og da får vi nok noen ganger og ber henne gå å legge seg. Jeg syns hun rett og slett er litt bortskjemt og hun har det så bra. Jeg liker å skjemme henne ut...!

Så jeg skjønner ikke hva som gjør henne så redd? Altså, med en gang vi kommer ut er hun seg selv igjen, men så går vi inn ijgen og da er det på`n igjen. Kan det ha noe å gjrøe med at hun er redd for støvsugeren? For vi vasket, ryddet og støvsugde hele leiligheten igår. Samboeren min er også litt "voldsom" når han leker med bikkja, men bikkja logrer med halen og syns det er gøy. Men samoboern har roet seg ned i det siste, fordi det ikke er så innmari lurt å leke så "voldsomt" med en bikkje, for da blir den en "voldsom" hund ellers. Så jeg kan ikke se noen tydelige grunner til hva som har skjedd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte går hundene i gjennom en spøkelse periode når de er valper. De tror de ser ekle ting og blir gjerne mørke redde. Dette skjedde med vår Jrt, men det gikk over når hun var ca et år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om hunden har smerter.

Om dere ikke ser noe som kan fremkalle en slik redsel - så hadde jeg gått rett til dyrlegen - for smerter kan også fremkalle slik adferd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Enig med PoisonIwy.

Alle mine hunder har gått gjennom det samme rundt den samme alderen.

Se for deg en diger Dobermann løpe rundt å være redd for alt og alle :fnise: Heldigvis gikk det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det kan komme av smerter. Blir han veldig stresset og "rastløs" med halen hengende ned når han gjemmer seg? jeg ville tatt en telefon til veterinæren og fortalt om problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emily25

Takk for svar! Hjalp masse! Hun er helt bra igjen nå. Hun fikk en lang tur og etter det ble alt bra igjen. Jeg tror ikke hun har smerter ihvertfall. Men det med at hun tror hun ser spøkelser og slikt kan hende. Hun har noen ganger bare stirret rett på en vegg og pipe eller bjeffe. Eller så knurrer hun noen ganger mot gulvet eller et vindu. Men Skal likevel ikke se bort ifa at hun kanskje har smerter, så hvis dette skjer en gang til så skal jeg få ringt til veterinæren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykisk modning og helt normalt.

De går igjennom den siste fasen og da er alt farlig,alt innlært av kommandoer er glemt. Med andre ord : Tenåring

Det går over,husk bare at du ikke skal belønne (klappe stryke løfte opp )en hund som er redd.Lat bare som du ikke ser at pelsen reagerer om den kvepper til.

Min hadde samme periode og problemet der var en stor skummel stein som plutselig hadde kommet inn i området vi bor på.Denne var grusom,ekkel og bikkja nekta plent å gå forbi.

Endte opp med at jeg satt på steinen,"gav" den go'biter og Roooooset denne steinene som var såå fantastisk.Da kom endelig min hund bort for å snuse og alt var som normalt igjen.

2 turer pr dag? eller flere? JR er en aktiv rase og trenger mer trim enn 2 turer. Men nå er jeg ikke sikker på hva du mener, 2 lange turer OG flere tisseturer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emily25

psykisk modning og helt normalt.

De går igjennom den siste fasen og da er alt farlig,alt innlært av kommandoer er glemt. Med andre ord : Tenåring

Det går over,husk bare at du ikke skal belønne (klappe stryke løfte opp )en hund som er redd.Lat bare som du ikke ser at pelsen reagerer om den kvepper til.

Min hadde samme periode og problemet der var en stor skummel stein som plutselig hadde kommet inn i området vi bor på.Denne var grusom,ekkel og bikkja nekta plent å gå forbi.

Endte opp med at jeg satt på steinen,"gav" den go'biter og Roooooset denne steinene som var såå fantastisk.Da kom endelig min hund bort for å snuse og alt var som normalt igjen.

2 turer pr dag? eller flere? JR er en aktiv rase og trenger mer trim enn 2 turer. Men nå er jeg ikke sikker på hva du mener, 2 lange turer OG flere tisseturer?

Hehe okei! Takk for svar! Jada, minst 5 tisseturer eller mer hver dag PLUSS 2 lange turer ;P Er svært klar over hvor aktive og livlige Jack Russell er... :D

Endret av Emily25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...