Gå til innhold

Stoffskifte i grenseland...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har de iste månedene følt meg konstant sliten og trøtt. Det er usigelig tungt å trene og jeg blir nedstemt av alltid å føle meg så utslitt.

Jeg dro til fastlegen, fikk tatt blodprøver og fikk brev om at stoffskiftet mitt var i grenseland og at jeg må inn igjen om 6 mnd og ta nye prøver.

Hva betyr dette?

Bør jeg be om henvisning til spesialist uten å vente i 6 mnd?

Jeg er litt redd etter å ha lest om lavt stoffskifte på netttet og jeg føler meg jo fortsatt utslitt store deler av dagen.

Hva tenker dere? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du ikke hva prøveresultatet var? Det som er vanlig når det bare er litt forhøyet er å legge vekt på hvordan pasienten har det. Jeg hadde tsh på 5,6 første gangen jeg ble målt og jeg hadde omtrent alle symptomene man kan ha på lavt stoffskifte og følte meg helt elendig. Jeg ble satt på medisiner med en gang. Jeg synes ikke du skulle behøve å vente i et halvt år hvis du trenger behandling. Ring til legekontoret og få resultatene og ikke stol blindt på legen som sier at de er i granseland.

Skrevet

sjekk B12

Skrevet

Vel, om blodprøvene viste at du var i "grenseland" så er fortsatt for små for å kunne konstatere om du har en stoffskiftesykdom eller ikke. Derfor vil lengen vente med å se hvordan dette har utviklet seg etter 6 mnd. Stoffskiftet påvirkes av andre faktorer som kosthold feks.

Jeg ville bedt fastlegen din om å ta blodprøver oftere, la oss si hver andre mnd, slik at du slipper å vente 6 mnd for plutselig og finne ut du har alt for lavt eller alt for høyt stoffskifte.

Det er uhensiktsmessig å sette deg på medisiner når avviket er så lite, siden man ikke vet om dette er en begynnende sykdom, eller om det vil balansere seg etterhvert.

Kontakt fastlegen din igjen og be om hyppigere kontroll. Det er lenge å vente 6 mnd synes jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har de iste månedene følt meg konstant sliten og trøtt. Det er usigelig tungt å trene og jeg blir nedstemt av alltid å føle meg så utslitt.

Jeg dro til fastlegen, fikk tatt blodprøver og fikk brev om at stoffskiftet mitt var i grenseland og at jeg må inn igjen om 6 mnd og ta nye prøver.

Hva betyr dette?

Bør jeg be om henvisning til spesialist uten å vente i 6 mnd?

Jeg er litt redd etter å ha lest om lavt stoffskifte på netttet og jeg føler meg jo fortsatt utslitt store deler av dagen.

Hva tenker dere? :tristbla:

Det skal du i hvertfall ikke gjøre, for en slik sak som helt klart er førstelinjetjenesten (altså din fastlege) sin oppgave å finne ut av. Beklager, men det ville rett og slett være å kaste bort tiden til spesialister med mange ekstra års utdannelse og erfaring, erfaring som de heller kan bruke på å finne ut av tilfeller der fastlegen har undersøkt saken grundig og funnet ut at det ikke er noen enkel løsning.

Det jeg synes du bør gjøre er å be om å få tatt nye tester etter kortere tid, kanskje etter 6-8 uker. Da kan det være greit å undersøke både TSH, FT4, T3 og anti-TPO. Jeg vet ikke om de to sistnevnte ble tatt nå også? Fint om du skriver hvilke verdier du fikk på de ulike blodprøvene her, da blir det litt enklere å se om du ligger "bra eller dårlig til i grenseland" hvis det går an å si det sånn. Det er dessuten litt forskjellig hva ulike leger omtaler som "i grenseland"... :sjenert:

Lurer ellers på hvilke andre blodprøver som ble tatt? Og hva som er planen for videre oppfølging av deg? Om legen mente at stoffskifteprøvene var såpass normale at det kanskje ikke kunne være det, så må man jo fortsatt lete etter en årsak til dine plager. Ble det målt Hb/blodprosent, jern, vitamin B12 osv.? Symptomene dine er svært generelle, og er på ingen måte unike for stoffskiftesykdom.

Hvis du har lest en del om stoffskiftesykdommer på internett har du sikkert ramlet innom sonjas stoffskifteforum, og det er absolutt et fint forum med mye informasjon, men samtidig må man også huske på at det er ikke gull alt som glimrer... Altså, de har en tendens til å være bombastiske på at det MÅ være noe galt med stoffskiftet, og utelukker andre årsaker allerede før det har blitt undersøkt om det faktisk kan være at stoffskiftet er greit og at andre ting spiller inn på formen din. Lavt stoffskifte er ikke en veldig uvanlig sykdom, men det finnes mange sykdommer og mangler som har samme symptomer, og da er det viktig å rette på dette først.

Du får ha lykke til! Du kan gjerne oppdatere her, så vi får vite hvordan det går med deg :)

Hilsen ei som selv er i grenseland!

Skrevet

Det jeg synes du bør gjøre er å be om å få tatt nye tester etter kortere tid, kanskje etter 6-8 uker. Da kan det være greit å undersøke både TSH, FT4, T3 og anti-TPO. Jeg vet ikke om de to sistnevnte ble tatt nå også? Fint om du skriver hvilke verdier du fikk på de ulike blodprøvene her, da blir det litt enklere å se om du ligger "bra eller dårlig til i grenseland" hvis det går an å si det sånn. Det er dessuten litt forskjellig hva ulike leger omtaler som "i grenseland"... :sjenert:

Lurer ellers på hvilke andre blodprøver som ble tatt? Og hva som er planen for videre oppfølging av deg? Om legen mente at stoffskifteprøvene var såpass normale at det kanskje ikke kunne være det, så må man jo fortsatt lete etter en årsak til dine plager. Ble det målt Hb/blodprosent, jern, vitamin B12 osv.? Symptomene dine er svært generelle, og er på ingen måte unike for stoffskiftesykdom.

Det er det som er greia. Jeg vet ikke svarene på prøvene...hun tok jern vet jeg....men ellers vet jeg ikke hva hun har sjekket....eller hva verdiene var. Skal sende legekontoret en mail....

Kan du si noe om hvordan det arter seg for deg som også er i grenseland?

Hvor lenge har du vært det? og har legen din noen spesiell oppfølging av deg?

Tusen takk for hjelpen til alle som har svart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...