Gå til innhold

For til hund.


kirstiJ

Anbefalte innlegg

Vi har sliti en del med å finne et for som hunden vår vil ha. I begynnelsen brukte vi Royal Canin, det var det hun fikk på kennelen. Hun var ekstremt småspist, selv om vi er veldig nøye med å ta vekk maten etter 10 minutter.

Etterhvert byttet vi til Eukanuba.. Ingen forskjell her, hun spiste nesen ingenting.

Så byttet vi til Labb. Jeg var veldig skeptisk, da jeg kun har hørt negativt om dette foret, men samboeren ville prøve en liten sekk. Hunden vår spiste som aldri før, og jeg snakket med noen andre i klubben som også brukte dette foret og var kjempefornøyde.

Vi kjøpte en stor sekk og hun spiser fremdeles. Kaster seg over matskåla når hun får mat, og det ligger aldri igjen noenting.

Men, det negative jeg har hørt er at Labb ikke er bra for pelsen til hundene. Og nå har hun begynt å røyte som bare det.. Hun har spist Labb siden oktober, og det er nå etter jul at denne ekstreme røytinga har begynt.

Hva tror dere? Kan det være foret? Eller er det bare fordi det snart er vår? Hun ble ett år for en mnd siden, men valpepelsen ble hun kvitt for mange måneder siden, så det er ikke den hun mister nå, heller...

Utrolig fortvilende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt vanskelig å si hva det skyldes, men ja, det kan være foret. Har dere prøvd vom og hundemat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, ikke bruk Eukanuba! Deres produsent holder på med dyreforsøk, og da på hunder blant annet:

Ellers vil jeg gjerne komme med min erfaring med Labb. Jeg har hatt noen hunder som tåler det helt fint, men som har blitt fort lei av smaken. Nå har jeg to hunder som ikke tålte det like bra. Mye flass og dårlig pelskvalitet, i tilleg til store avføringsmengder. Så poenget mitt er at hundefôr må tilpasses den enkelte hund. Noen tåler et fôr, mens andre igjen ikke kan gå på det i det hele tatt.

Akkurat nå bruker vi Belcando som vi er veldig fornøyd med. Bestiller på nett, og får det enten levert på døra eller i nærmeste butikk.

http://www.handlers.no/gsWebshop/cat/Default.aspx?c=13&sc=110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Husk at mange av disse filmene er fabrikkert AV peta fordi de ikke fant noe galt når de gikk undercover på IAMS fabrikken, så de måtte finne på noe.

I tillegg er IAMS/Eukanuba en ganske stor bedrift, og det finnes garantert noen mennesker nedover i systemet som ikke burde jobbet i nærheten av dyr. Disse menneskene prøver de jo selvsagt å få fjernet, men igjen, det er en stoooor bedrift.

Selv bruker jeg Norwegian Polar. Koster meg ca 250kr for en sekk på 20 kilo. Og min hund som veier 37 kg spiser ca 400g hver dag så en sekk varer jo i over 40 dager.

Du trenger litt plass i fryseren til slik mat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at mange av disse filmene er fabrikkert AV peta fordi de ikke fant noe galt når de gikk undercover på IAMS fabrikken, så de måtte finne på noe.

I tillegg er IAMS/Eukanuba en ganske stor bedrift, og det finnes garantert noen mennesker nedover i systemet som ikke burde jobbet i nærheten av dyr. Disse menneskene prøver de jo selvsagt å få fjernet, men igjen, det er en stoooor bedrift.

Min samvittighet hindrer meg hvertfall i å bruke Eukanuba, men det er opp til hver enkelt hva man tror på eller ikke. Jeg har liten tro på at denne filmen er fabrikkert av PETA. Om ikke annet er det akkurat store firmaer som IAMS/Eukanuba (Proctor & Gamle) som har det i seg å sette ut slike falske rykter.

Men nå er vi helt off-topic her. Ikke meningen å "stjele" tråden din sånn. ;)

Har også hørt mye positivt om Norwegian Polar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også Norwegian Polar og er kjempefornøyd.

Vi har testet endel forskjellig for og hun spiser det meste, men med NP får hun flottest pels og lite avføring.

Vi henter hjemme hos de og betaler 350,- for 20 kg, men på hjemmesiden ser du også forhandlere.

http://www.norwegian-polar.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke Vom bare våtfor? Eller har de tørrfor også?

Belcando har jeg aldri hørt om, det hadde jo kanskje gått ann å teste ut... :) Ser det står "med en kraftig saus" på mange av de, skal man blande de opp med vann?

Sånn ellers så kan jeg jo si at vi har en glatthåret Fox Terrier, liten hund, med mye energi, men aktivitetsnivået er ikke noe utover det vanlige, løper masse løs her hjemme, også går vi ca en time på tur hver dag..

Tror nok vi må prøve å bytte ja.. Irriterende, når vi har enorme mengder Labb igjen, men det er jo ikke noe å gjøre noe med...

Norwegian Polar høres jo også intressant ut, men ja, mye å ha i fryseren... Nå er jo forsåvidt vår fryser ganske stor, så det hadde sikkert vært en mulighet... Hmm... Synes jammen meg dette er vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Vom bare våtfor? Eller har de tørrfor også?

Belcando har jeg aldri hørt om, det hadde jo kanskje gått ann å teste ut... :) Ser det står "med en kraftig saus" på mange av de, skal man blande de opp med vann?

Sånn ellers så kan jeg jo si at vi har en glatthåret Fox Terrier, liten hund, med mye energi, men aktivitetsnivået er ikke noe utover det vanlige, løper masse løs her hjemme, også går vi ca en time på tur hver dag..

Tror nok vi må prøve å bytte ja.. Irriterende, når vi har enorme mengder Labb igjen, men det er jo ikke noe å gjøre noe med...

Norwegian Polar høres jo også intressant ut, men ja, mye å ha i fryseren... Nå er jo forsåvidt vår fryser ganske stor, så det hadde sikkert vært en mulighet... Hmm... Synes jammen meg dette er vanskelig...

Neida, må ikke bløtes opp. Er nok for å gi bedre smak de har kraftig saus på, selv om jeg syns det var en litt merkelig måte å ordlegge seg i forhold til hundefôr.

Hvis jeg var deg ville jeg bare brukt opp Labb fôret. I tillegg er det fint å ha endel igjen av det når du kjøper nytt, sånn at du gradvis kan gå over til nytt fôr. Jeg skal innrømme at vi ikke alltid har gjort det, da våre hunder også får mye annet mat, sånn som middagsrester og ikke har noe problem med å gå over til noe nytt. Men det er jo enkelte hunder som er mer sensitive.

Når vi får oss bedre plass og større fryser, så vil jeg definitivt prøve Norwegian Polar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Jeg har liten tro på at denne filmen er fabrikkert av PETA. Om ikke annet er det akkurat store firmaer som IAMS/Eukanuba (Proctor & Gamle) som har det i seg å sette ut slike falske rykter.

Jeg vet at det ble bevist at PETA hadde fabrikkert filmen(e), men jeg klarer ikke å søke det opp igjen på nettet.

Det kom iallefall frem vet jeg.

TS; Om dere har en stor fryser så er det ikke noe problem.

Dere har jo en relativt liten hund, så 20kg varer jo også mye lengre enn hva det gjør for min dobermann :)

I sekkene så er det oppdelt i 1 kg blokker, så det som er lurt er at dere knekker opp disse blokkene og legger de i fryseposer. Da blir det lettere å ta opp blokkene til tining (burde tas opp dagen før den skal spises.)

Det går også an å få kjøpt pølser med slik mat, tror de også er på ca 1 kg.

Vom&Hundemat har ikke tørrfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, må ikke bløtes opp. Er nok for å gi bedre smak de har kraftig saus på, selv om jeg syns det var en litt merkelig måte å ordlegge seg i forhold til hundefôr.

Hvis jeg var deg ville jeg bare brukt opp Labb fôret. I tillegg er det fint å ha endel igjen av det når du kjøper nytt, sånn at du gradvis kan gå over til nytt fôr. Jeg skal innrømme at vi ikke alltid har gjort det, da våre hunder også får mye annet mat, sånn som middagsrester og ikke har noe problem med å gå over til noe nytt. Men det er jo enkelte hunder som er mer sensitive.

Vi har sikkert 10 kg igjen av Labb-foret, så trur jeg må prøve å bytte før den tid... Jeg orker ikke mer av alt dette håret... Støvsuger hver eneste dag nå, men det er rett og slett ikke nok, det fyker rundt over alt, og vi har begynt å fore henne i gangen. Før fikk hun foret på kjøkkenet, men nå kan vi ikke ha henne der inne, for da er det jo hundehår på kjøkkenbenken med en gang... :S

Lurer på om jeg skal prøve det foret altså, bestille når jeg får lønn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; Om dere har en stor fryser så er det ikke noe problem.

Dere har jo en relativt liten hund, så 20kg varer jo også mye lengre enn hva det gjør for min dobermann :)

I sekkene så er det oppdelt i 1 kg blokker, så det som er lurt er at dere knekker opp disse blokkene og legger de i fryseposer. Da blir det lettere å ta opp blokkene til tining (burde tas opp dagen før den skal spises.)

Det går også an å få kjøpt pølser med slik mat, tror de også er på ca 1 kg.

Vom&Hundemat har ikke tørrfôr.

Bruker du kun dette foret på din hund? Ikke noe tørrfor?

Gjør det noe om det ligger i kjøleskapet noen dager? En kilo vil jo sikkert ta noen dager for henne å spise opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

ikke noe tørrfôr nei til vanlig. Har en sekk med RC stående, da det hender jeg er vimsete og glemmer å ta opp mat :P

Kan fint ligge i kjøleskapet en stund. Har ikke hatt behov for å ha det så lenge oppe fra fryseren selv, men kjenner flere som har hatt det med seg på jakt og lignende, og maten har ligget i en pose i opp til en uke (utendørs) uten at det har blitt dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NP holder opp til 8 dager i kjøleskapet.

En god børste er også lurt. Bruker Furminator på min hund og det tar mye bedre enn mange andre børster. Kjøpte på ebay for de er dyre i Norge, men det har kommet flere produsenter av de etterhvert så det kan være det ikke er så ille nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en furminator, men hun har for kort hår til at den er særlig effektiv... Nå har vi en slags silikonbørste, ser nesten ut som en slags massasjegreie, men den tar mye hår... Men, nå røyter hun så mye at det ikke hjelper... :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...