Gå til innhold

Jappe og sheltie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vil fortelle om japansk spisshund og shetland sheepdog?

Har lest om de på nettet men lurer på hva brukererfaringa er?

Bjeffer de mye?

Røyter de mye?

Lurer samtidig på hva spisshunder er for noe?. Vet at sheltie er en gjetehund.

Hva er den største forskjellen mellom en jappe og en sheltie?

Hvordan eiere passer best for sheltie? Og hvordan eiere passer best for jappe?

Noen andre hunderaser som er mellomstore som røyter lite/ikke røyter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Shetland Sheepdog er en lettrent liten gjeterhund. De kan bjeffe endel, spesielt om de kjeder seg. De er svært aktive og elsker å gå tur. Hjemme er de svært diltete, og du kan bare prøve å gå ut av rommet uten at hunden er med;) Mot andre hunder er de vennlige, og det å treffe andre hannhunder, er sjelden et problem. Pelsen trenger noe stell for å unngå at det floker seg, men for min del holdt det med en gjennombørsting en gang i uken.

Japansk spisshund kan jeg ikke si noe om, da jeg aldri har hatt denne rasen, men den kommer inn i gruppe 5, som er spisshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spisshunder er vel ofte mer egenrådige og vanskelige å oppdra enn gjeterhunder som shetland sheepdog er. Andre eksempler på spisshunder er polarhundrasene, lapphunder, elghund, buhund... Men det er intelligente, og potensielt morsomme hunder. Hadde en japansk spisshund i nabolaget der jeg vokste opp, og den bjeffet endel når den sto utendørs, men vet ikke hvor ille den var ellers. Her jeg bor nå er det også en slik hund, og den virker veldig lydig og stille. Tror det har mye å gjøre med både grunnlag fra oppdretter (avl, individ og oppvekstmiljø) og trening - man kan ikke regne med å få en "bjeffefri" hund bare pga rase, eller måtte gi opp å avlære/unngå bjeffing av samme grunn...

Viktig å huske på at lettlærte hunder kan være en vel så stor utfordring (særlig for en nybegynner) som mindre lettlærte, fordi de også fort lærer uvaner og feil. Begge rasene du nevner er nydelige å se på, og ganske vanlige småhunder, men det er nok lurt å prøve å se litt forbi utseendet og på egenskapene de har. Tror forøvrig begge er relativt "greie" raser, men blant sheltiene er det kanskje noen som er avlet mer for bruk og kan bli utfordrende dersom du ikke er interessert i å stimulere den nok mentalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...