Gjest Lillekanin Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 Noen som strever med mye øre-nese-hals problemer her? Tenker på de som har mye tilbakevendende/kroniske Hva gjør dere for å holde det i sjakk? Jeg er 29 år og var da jeg var liten såkalt "ørebarn". Nå i voksen alder har problemene kommet tilbake (de var så og si borte da jeg var i tenåra av en eller annen merkelig grunn). Ønsker å høre om noen som har erfaring med forskjellige behandlingsformer, både alternativ medisin og tradisjonell skolemedisin.
Dyreelskern Skrevet 2. april 2011 #2 Skrevet 2. april 2011 Ja, jeg blir forkjøla hele tida, som gjør at jeg får tett nese hele tida, som gjør at jeg får væske i mellomørene, dotter i øra, noen ganger vondt i øra osv. Fikk rinexin-tabletter som jeg brukte en måned, men det hjalp ikke noe særlig. Jeg skyller nesa med neseskyller/nesehorn med saltvann i, og prøver å ikke bruke otrivin. Skal snart til ØNH-lege, men regner ikke med å få noe særlig hjelp. Fastlegen min sa at det eneste de kunne gjøre (for halvtette øretrompeter) var å gi prednisolon-tabletter eller sette dren i trommehinna, og det virka ikke som hun trodde noen av delene var særlig effektivt. Men men, får nå se. Hva er dine erfaringer, og hva slags hjelp fikk du?
Gjest Lillekanin Skrevet 10. april 2011 #3 Skrevet 10. april 2011 Jeg har fått dren da jeg var liten, mulig jeg får det snart igjen, for det var veldig effektivt for meg. Det som plager meg mest nå, er hvor dårlig jeg hører:S
cornygirl Skrevet 12. april 2011 #4 Skrevet 12. april 2011 Jeg har hatt veske i mellomøret i to og et halvt år nå. Har vært hos ØNH-lege, men han sier bare at jeg skal holde for nesen og blåse! Blir litt frustrert da dette ikke hjelper, og hver gang jeg blir forkjøla blir dette bare verre... Hvordan er erfaringene med dren i ørene? ØNH-legen hørtes ut som at han ikke var sikker på om det vil hjelpe... Blir sliten av tette ører!
Gjest Lillekanin Skrevet 13. april 2011 #5 Skrevet 13. april 2011 Holde for nesa og blåse ja...er sånn en kan gjøre om en får dott i øret kanskje,men ikke når det gjør vondt verre å blåse akkurat. Da jeg fikk dren som liten, huska jeg bare at jeg over natta fikk god hørsel og mindre trykk og dottfølelse i øret. Og selvfølgelig fikk jeg ikke mer ørebetennelser og derfor bedre hørsel. Det er en kjapp operasjon gjort på ti min som gjør at øret tømmes for væske og at det blir ventilert oppi der:P
cornygirl Skrevet 13. april 2011 #6 Skrevet 13. april 2011 Spørs om jeg skal prøve å komme meg til en annen lege da... Kanskje jeg finner en som er litt mer hjelpsom Hadde vært deilig å blitt kvitt plagene!
Beauté Skrevet 13. april 2011 #7 Skrevet 13. april 2011 Jeg fikk dren to ganger. Som 7 åring og som tenåring. Det gikk over da jeg var tenåring, altså problemene med øret. Selv er jeg døv på ett øre.
Gjest Lillekanin Skrevet 14. april 2011 #8 Skrevet 14. april 2011 Beaute - er du døv pga ørebetennelser? Jeg har nedsatt hørsel pga det. Jeg har gått til spesialister som er helt rævva og mente det ikke feila meg noe (Ehm...det er ikke vanlig å ha ørebetennelser som voksen...) og jeg har vært hos spesialister som har tatt dette veldig på alvor. Må bare prøve seg fram og finne ut hvem som passer en:)
Beauté Skrevet 15. april 2011 #9 Skrevet 15. april 2011 Ja det er nok pga det. De spesialistene jeg gikk til var helt på tryne også. Jeg har skikkelige vonde opplevelser med spesielt en lege som dro i øret mitt og var grusomt hardhendt. Beaute - er du døv pga ørebetennelser? Jeg har nedsatt hørsel pga det. Jeg har gått til spesialister som er helt rævva og mente det ikke feila meg noe (Ehm...det er ikke vanlig å ha ørebetennelser som voksen...) og jeg har vært hos spesialister som har tatt dette veldig på alvor. Må bare prøve seg fram og finne ut hvem som passer en:)
Gjest Lillekanin Skrevet 16. april 2011 #10 Skrevet 16. april 2011 Huff jeg føler med deg:( Da har du hatt det mye verre enn meg evt vært max uheldig. Jeg har generelt sett dårlig hørsel, og er super ømfindentlig for støy og bråk...bruker å si til de legene jeg er hos at de må være sinnsykt forsiktig, for jeg har litt panikk for alt som er øre-relatert hehe:P Skal til spesialist langt utti august da herregud hahaha:D Lenge å vente men sånn er det bare. Har heldigvis ikke vondt nå
AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #11 Skrevet 16. april 2011 Det kan lønne seg å bli skikkelig utredet av spesialist. Jeg hadde store plager i to omganger som barn/tenåring, begge gangene valgte mine foreldre å få dette utredet privat. Første gangen ble det konstatert problemer med poplyppene (jeg var forkjølet i ett), da de ble operert ut forsvant plagene. Noen år senere var jeg i gang igjen, forkjølelse, halsvondt, tett neste. Igjen bar det til samme spesialist, og jeg fikk aggergidiagnose. Med riktig medisinering er jeg ikke plaget i det hele tatt.
Pingting Skrevet 16. april 2011 #12 Skrevet 16. april 2011 Har ikke noe erfaring med akkurat dette - men jeg har erfaring med spesialister som ikke tar pasienten på alvor. Det er ikke alle tilstander det er mulig å gjøre så mye med, men å bli forstått og tatt seriøst er gull verdt. Bytt spesialist!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå