Gå til innhold

Flytte med katter til utlandet?


Green Lady

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt tilbudt en skoleplass i utlandet, som jeg tror jeg kommer til å takke ja til. Det er snakk om et opphold på 10 mnd. Og så har jeg jo nå begynt å leke litt med tanken å ta med meg kattene.. Hesten innser jeg må bli igjen, og det samme må kjæresten. Så da tenker jeg at det kan være en stor trøst å ha med meg disse kattene, hverfall hvis hjemmelengselen slår til for fullt.

Det er snakk om Nederland. Hva trenger katter av vaksiner og/eller karantene for et 10 mnd opphold? Hvor mye vil det koste å frakte de med meg? Er det flere utgifter/ting jeg bør huske på? Drar jeg hjem til Norge på besøk, vil jeg enten få noen til å passe dem, eller ta dem med meg. Mulig det viser seg å være en skikkelig dårlig idé dette her, men greit å få litt informasjon slik at jeg får tatt den riktige beslutningen ang kattene :)

Dersom jeg ikke tar dem med, kan de flytte til mine foreldre så lenge, så tror ikke de vil lide unødvendig mye der :)De vil nok bli rimelig bortskjemte :jepp:

Endret av Green Lady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Å planlegge i god tid vil være en forutsetning.

Litt informasjon her, hos Dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus.

Gratulerer forøvrig med studieplassen ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke med det som tilsvarer mattilsynet i Nederland. Du vil trenge pass og en del vaksiner. Fraktkostnader må du sjekke med flyselskapet. Jeg studerer selv i utlandet, og en del av mine medstudenter (vetrinærstudenter) har tatt med seg sine hunder. Det går helt fint. De tar som oftest hundene med hjem til jul og sommer, i korte ferier/turer får de noen til å passe dem i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, og linken din, Lille-Pus. Har når sendt mail til den norske ambassade i Nederland, satser på at de kan hjelpe meg litt på vei. Håper det ikke er for mye stress med å ta med kattene, da jeg virkelig ønsker å ha de med. De er nok veldig kjekke å ha dersom hjemmelengselen skulle slå til for fullt. De er kjekke å ha uansett, egentlig :):rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kattene eldre enn 16 måneder? (Det må de være)

Den er det litt verre med. Han ene er fra Dyrebeskyttelsen, men de antok han var født i april 2008. Hun andre var tydelig forlatt, og da ingen eier meldte seg, beholdt jeg henne. Vært hos to forskjellge dyrleger med henne (første gang for å sjekke om hun hadde chip, og andre gang for kastrering), og de ga meg to veldig forskjellige aldersbestemmelser. Hun første mente hun var rundt 6-7 måneder (i oktober), mens hun andre mente hun var av 2009-kullet. Men hun vil vel antagelig være over 16 måneder i september når skolen begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Jeg er så ambivalent til dette her jeg :fnise: er så glad for at du får denne muligheten. Men kommer til å savne deg på stall og på katteturer. Men jeg synes du skal ta de med deg jeg. For de betyr så mye for deg og du betyr mye for dem. Selv om Belle ant kommer til å bli flysyk :fnise:

En venninne av meg tok med katten sin til USA når hun skulle jobbe der et år. Gikk bra det. Men aner ikke hvordan hun løste dette. Men om kattene må ha rabiesvaksiner, så er det greit å begynne nå. En vaksine må jo virke i seks måneder før dyret kan frikjennes for dette viruset.

les mer her: http://www.smadyrakutten.no/Informasjon_Generelt_Reise_med_dyr.html

Og her er reglene for selve utførsel/innførsel av dyr: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131795&epslanguage=NO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor står det at de skal være over 16 mnd??? er det spesielle regler for nederland???

Ja.

- Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Italia, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland, Portugal, Spania, Sveits, Tyskland og Østerrike: (...) Minste alder for innførsel for hund er 7 måneder og for katt 16 måneder.

kilde: http://www.dooa.no/faktasider/g_ferie.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så ambivalent til dette her jeg :fnise: er så glad for at du får denne muligheten. Men kommer til å savne deg på stall og på katteturer. Men jeg synes du skal ta de med deg jeg. For de betyr så mye for deg og du betyr mye for dem. Selv om Belle ant kommer til å bli flysyk :fnise:

En venninne av meg tok med katten sin til USA når hun skulle jobbe der et år. Gikk bra det. Men aner ikke hvordan hun løste dette. Men om kattene må ha rabiesvaksiner, så er det greit å begynne nå. En vaksine må jo virke i seks måneder før dyret kan frikjennes for dette viruset.

les mer her: http://www.smadyrakutten.no/Informasjon_Generelt_Reise_med_dyr.html

Og her er reglene for selve utførsel/innførsel av dyr: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131795&epslanguage=NO

Gah, om det ikke er nok å midlertidig omplassert disse hårballene dersom jeg ikke tar dem med, så må jeg jaggu finne ut hva jeg skal gjøre med det siste dyret også (altså, hesten :fnise: )Evig (katte)pine dette her. Men har veldig lyst til å ta dem med, de kommer til å gjøre hele oppholdet lettere. Belle kommer vel til å legge fra seg ting fra "begge ender" i buret, men det får nå så være. Kanskje hun burde fått noe beroligende for flyet. McGyver blir vel bare snurt siden han ikke får sitte utenfor flyet, evt. vindusplass.

Skal sjekke linkene nå, tusen takk :) Har også sendt mail til den norske ambassaden i Nederland, så satser på at jeg får svar derfra veldig snart. Er jo ikke bare vaksiner og prøver, men regner med jeg må ha masse papirer på dem og sånn. Og så må jeg finne ut av hvor mye alt dette koster. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Dyret burde bli igjen på stallen sammen med dine fantastiske forryttere. Hvem ellers skal være lekeonkel i hagen og sende Smulfer vegg-i-mellom ved å ta tak i dekkenet? Det hadde vært fint.

Men det aller viktigste for å reise er å hive seg rundt og ta den rabiesvaksina nå resistensen må sjekkes etter 6 måneder. Den må godkjennes før du kan ta med dyrene ut av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis får jeg en slags forrytterordning på det siste dyret - liten lysten på å flytte han. Både han og jeg stortrives der :)

Jeg vet det *haster* med rabiesvaksinen, men først av alt er jeg nødt til å finne ut hva alt dette kommer til å koste. Er det snakk om store summer, må jeg la de bli igjen hjemme. Og det er jo heller ikke verre at om ting tar litt tid, så kan jeg enten komme og hente dem ved et senere tidspunkt, evt få de fraktet med fly og at jeg plukker dem opp på flyplassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...