Gå til innhold

Innsetting av spiral

helenaa

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å få satt inn hormonspiral, og er interessert i andres erfaringer. Var det vondt å sette den inn? Hvor lang tid tar "inngrepet"? Har du vært fornøyd i ettertid, eller har det vært komplikasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første gang jeg satte inn hadde jeg aldri vært gravid. Jeg synes det var veldig vondt, ikke selve det at legen satte spiralen inn i livmora men at han holdt fast i livmortappen med en tang. Mulig dette ble ekstra ille for meg siden jeg har bakovervendt livmor? Har søkt litt på nett i etterkant og funnet ut at det finnes metoder som gjør at de ikke trenger å bruke den tanga.

Selve "inngrepet" tok vel 5 min, så det går jo veldig fort.

Etter den ble satt inn kunne jeg kjenne at den var der i ca 3 mnd. Det stakk liksom litt til i livmora innimellom. Jeg hadde samtidig litt småblødninger jevnlig.

Etter 3 mnd var gått kjente jeg ikke noe til den lengre og jeg hadde heller ikke mensen i det hele tatt. Den påvirket nok dessverre sexlysten noe...

Det var også litt vondt å ta den ut, men det var fort gjort. Kom rett inn i vanlig syklus og ble gravid før jeg fikk min første mens. Mistet dessverre, noe legen mente kunne skyldes at slimhinna i livmora ikke hadde rukket å bygge seg skikkelig opp etter at jeg tok ut spiralen. Men ble gravid igjen måneden etter også :)

Etter fødsel var det mindre vondt å sette inn spiral, mulig smerteterskelen har blitt hevet noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Det var ikke behagelig å sette den inn, men ikke direkte vondt heller. Det hele var over på max. 10 minutter (hadde vanlig gu også).

Blødde vel i litt over en måned etterpå, men ingenting siden! Satt den inn i juli. Var kanskje litt kvalm den dagen den ble satt inn, men har ikke kjent noe siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å få satt inn hormonspiral, og er interessert i andres erfaringer. Var det vondt å sette den inn? Hvor lang tid tar "inngrepet"? Har du vært fornøyd i ettertid, eller har det vært komplikasjoner?

http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=539591 > flere tips.

Og nei, jeg har ikke hatt noen problemer med min spiral etter nå snart 2 1/2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt inn på 6 ukers kontroll etter svangerskap, det var ikke vondt, men følte litt ubehag etterpå. Blødde litt med en gang- så var mensen borte til jeg tok den ut fem år etterpå. Sammen med mensen forsvant pms og månedlige smerter... Setter in ny etter dette svangerskapet ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satte den inn litt over 2 mnd etter fødsel, kjente ikke at hun satt den inn.

Har blødd omtrent hver dag etter jeg satt den inn og det er 2-3 mnd siden nå:(

samboeren min traff den under sex en dag slik han begynte å blå ytterst på penis:|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid det tar, avhenger av hvor mange "forsøk" gynekologen må gjøre får han/hun får spiralen på plass(særlig lang tid tar det uansett ikke, da). Tar man ibux/paracet på forhånd, skal det ikke gjøre vondt(jeg hadde ingen smerter, selv om jeg kjente at det ble "romstert" litt i underlivet mitt). Bortsett fra blødninger en periode efter innsetningen, har det ikke vært noen komplikasjoner.

Edit: Jeg har ingen barn, for øvrig. Har man født vaginalt, skal det være enda mindre smerter i tilknytning til innsetningen.

Endret av Monica1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...