helenaa Skrevet 22. februar 2011 #1 Del Skrevet 22. februar 2011 Jeg har bestemt meg for å få satt inn hormonspiral, og er interessert i andres erfaringer. Var det vondt å sette den inn? Hvor lang tid tar "inngrepet"? Har du vært fornøyd i ettertid, eller har det vært komplikasjoner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 22. februar 2011 #2 Del Skrevet 22. februar 2011 Første gang jeg satte inn hadde jeg aldri vært gravid. Jeg synes det var veldig vondt, ikke selve det at legen satte spiralen inn i livmora men at han holdt fast i livmortappen med en tang. Mulig dette ble ekstra ille for meg siden jeg har bakovervendt livmor? Har søkt litt på nett i etterkant og funnet ut at det finnes metoder som gjør at de ikke trenger å bruke den tanga. Selve "inngrepet" tok vel 5 min, så det går jo veldig fort. Etter den ble satt inn kunne jeg kjenne at den var der i ca 3 mnd. Det stakk liksom litt til i livmora innimellom. Jeg hadde samtidig litt småblødninger jevnlig. Etter 3 mnd var gått kjente jeg ikke noe til den lengre og jeg hadde heller ikke mensen i det hele tatt. Den påvirket nok dessverre sexlysten noe... Det var også litt vondt å ta den ut, men det var fort gjort. Kom rett inn i vanlig syklus og ble gravid før jeg fikk min første mens. Mistet dessverre, noe legen mente kunne skyldes at slimhinna i livmora ikke hadde rukket å bygge seg skikkelig opp etter at jeg tok ut spiralen. Men ble gravid igjen måneden etter også Etter fødsel var det mindre vondt å sette inn spiral, mulig smerteterskelen har blitt hevet noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 22. februar 2011 #3 Del Skrevet 22. februar 2011 Det var ikke behagelig å sette den inn, men ikke direkte vondt heller. Det hele var over på max. 10 minutter (hadde vanlig gu også). Blødde vel i litt over en måned etterpå, men ingenting siden! Satt den inn i juli. Var kanskje litt kvalm den dagen den ble satt inn, men har ikke kjent noe siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scorpina Skrevet 22. februar 2011 #4 Del Skrevet 22. februar 2011 Jeg har bestemt meg for å få satt inn hormonspiral, og er interessert i andres erfaringer. Var det vondt å sette den inn? Hvor lang tid tar "inngrepet"? Har du vært fornøyd i ettertid, eller har det vært komplikasjoner? http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=539591 > flere tips. Og nei, jeg har ikke hatt noen problemer med min spiral etter nå snart 2 1/2 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 22. februar 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 22. februar 2011 Takk for bra link - med lykkelig slutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
suzie Skrevet 22. februar 2011 #6 Del Skrevet 22. februar 2011 Satt inn på 6 ukers kontroll etter svangerskap, det var ikke vondt, men følte litt ubehag etterpå. Blødde litt med en gang- så var mensen borte til jeg tok den ut fem år etterpå. Sammen med mensen forsvant pms og månedlige smerter... Setter in ny etter dette svangerskapet ja:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chiki Skrevet 22. februar 2011 #7 Del Skrevet 22. februar 2011 Satte den inn litt over 2 mnd etter fødsel, kjente ikke at hun satt den inn. Har blødd omtrent hver dag etter jeg satt den inn og det er 2-3 mnd siden nå samboeren min traff den under sex en dag slik han begynte å blå ytterst på penis:| Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 22. februar 2011 #8 Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) Hvor lang tid det tar, avhenger av hvor mange "forsøk" gynekologen må gjøre får han/hun får spiralen på plass(særlig lang tid tar det uansett ikke, da). Tar man ibux/paracet på forhånd, skal det ikke gjøre vondt(jeg hadde ingen smerter, selv om jeg kjente at det ble "romstert" litt i underlivet mitt). Bortsett fra blødninger en periode efter innsetningen, har det ikke vært noen komplikasjoner. Edit: Jeg har ingen barn, for øvrig. Har man født vaginalt, skal det være enda mindre smerter i tilknytning til innsetningen. Endret 22. februar 2011 av Monica1968 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå