Trampe Skrevet 8. februar 2011 #1 Skrevet 8. februar 2011 Jeg vurderer å få satt inn hormonspiral, men er over middels pysete av meg Er det veldig vondt å få satt den inn? Tar det lang tid? Skal snakke med lege i neste uke, men jeg må ha noen alternativer klare før jeg drar dit...
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #2 Skrevet 8. februar 2011 Har gjort det 2 ganger, men første gangen hadde jeg satt inn en bedøvende stikkpille på forhånd (dette var i utlandet). Andre gangen gjorde jeg det her i Norge, og jeg kjente det godt for å si det slik. Husker at legen traff en nerve og hele høyrefoten spratt opp i været. Men for å si det slik; hvis alternativet er å bli gravid og måtte føde..vil jeg heller sette inn hormonspiral ørten ganger.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #3 Skrevet 8. februar 2011 Det er vel individuelt. Jeg ble rett og slett dårlig og måtte hentes av sykepleier og legges i en seng etterpå :gjeiper: Jeg fikk to stikkpiller på forhånd... jeg hadde også mye smerter etterpå. Har ikke barn da. Det er enklere for de som har hatt barn før. Men ikke vær redd for å prøve. Legen min sa at det ikke var normalt å reagere så kraftig som jeg gjorde men at det kunne skje.
Gjest MrsTux Skrevet 8. februar 2011 #4 Skrevet 8. februar 2011 Jeg fikk gjort det hos en dreven gynekolog, det var gjort på to minutter og var smertefritt
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #5 Skrevet 8. februar 2011 Det er vondere å sette inn en hormonspiral enn en kobberspiral. Dette fordi innføringshylsteret er tykkere.
Ember Skrevet 8. februar 2011 #6 Skrevet 8. februar 2011 Det er både individuelt og kan variere fra gang til gang. Du vil nok merke ubehag, og det er veldig vanlig å ha litt vondt i magen(kvalme) en liten stund etterpå. Men om det er veldig vondt å sette den inn? Nei, det vil jeg ikke si. Kommer sikkert an på hvor flink legen er da.
Gjest Okusan Skrevet 8. februar 2011 #7 Skrevet 8. februar 2011 Det spørs hvor "fillete" du er. Jeg har satt inn tre ganger, de første to kjente jeg nesten ingenting, den siste måtte legen kjøre den inn om igjen og om igjen, blodet sprutet og det var vondt! Men som han sa, det er ikke så lett å finne fram når du er så fillete... Uansett kommer du nok til å overleve.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2011 #8 Skrevet 8. februar 2011 Jeg syntes ikke innsettingen var vond, men hadde ganske vondt etterpå. Veldig sterke mens-/rieaktige smerter.
finkel Skrevet 8. februar 2011 #9 Skrevet 8. februar 2011 Jeg fikk satt inn kobberspiral, og har ikke født/vært gravid. Fikk bedøvelsessprøyte rundt livmorhalsen (fire små stikk) rett før innsettingen, og gynekologen var svært dreven, så det gikk kjapt og greit. Litt ubehag og murring, men ingen stor smerte.
Trampe Skrevet 8. februar 2011 Forfatter #10 Skrevet 8. februar 2011 Jeg tror ikke jeg er fillete...? Har gått gravid, så den biten er grei, og jeg skal få den satt inn hos gynekolog som garantert har gjort det ørten ganger før. Allikevel kjenner jeg at jeg er kjempenervøs Disse stikkpillene, fikk dere de hos legen? Er det noe man vanligvis får?
JollyJolly Skrevet 8. februar 2011 #11 Skrevet 8. februar 2011 For meg var det så vondt at jeg måtte avbryte hele greia. Blir fremdeles dårlig av tanken og skal aldri prøve det mer. Men jeg tror det er individuelt, mange som ikke synes det er så ille. Så du kan jo håpe du er en av dem ..
Sunniva81 Skrevet 8. februar 2011 #12 Skrevet 8. februar 2011 Jeg hadde verken smerter under eller etter innsettingen. Enda jeg var veldig forberedt på det siden jeg ikke har født vaginalt. Men det gikk helt fint, helt til jeg skulle ta den ut. Gynekologen hadde klippet snora for kort, så ingen fikk den ut Det var vondt da de fikla etter snora, eller tråden heter det vel, i laaang tid. Måtte "operere" den ut.
Gjest imli Skrevet 8. februar 2011 #13 Skrevet 8. februar 2011 Eg har satt inn kobberspiral hos fastlege. Å setje inn spiral er som å "mekke bil gjennom eit nøkkelhull" iflg fastlegen min Men det går det au Gjekk greit å få den inn, sjølve innsettinga var ikkje vond, men blødde ein del og blei litt svimmel etterpå.
lilljan Skrevet 8. februar 2011 #14 Skrevet 8. februar 2011 Jeg svimte av! Jeg anstrengte meg under hele prosessen som var en pine. Det var skikkelig vondt og ubehaglig og pirkete. Legen sa til meg at det var flere som ble svimmel etterpå siden man hadde vært borti indre organer. Iallefall satt jeg meg på en stol og etter ett par minutter svimte jeg av. Ble liggende på legekontoret i en halv time med beina høyt. Følte meg passlig dum og at alle visste hvorfor jeg ble plassert på ett eget rom. Men i ettertid synes jeg det er fantastisk å ha den. Ingen mensen og trenger aldri å tenke på prevensjon i det daglige. (jeg gruer meg bare til den skal ut igjen....)
Scorpina Skrevet 8. februar 2011 #15 Skrevet 8. februar 2011 Jeg vurderer å få satt inn hormonspiral, men er over middels pysete av meg Er det veldig vondt å få satt den inn? Tar det lang tid? Skal snakke med lege i neste uke, men jeg må ha noen alternativer klare før jeg drar dit... Vondt? Neida... Skjønt, alt er jo relativt. Jeg fikk satt inn en hormonsprettert og "smertene" etterpå kan sammenlignes med litt ubehag når mensen starter. Hadde bittelitt blødninger etterpå men dagen etter var det ikke noe tegn til hverken ubehag eller vondter. Jeg vil anbefale hormonspiral (også har du fordelen men mikroskopisk eller null mensen. Sistnevnte for meg)
Gjest Prinsessa Skrevet 8. februar 2011 #16 Skrevet 8. februar 2011 Jeg jobber hos en gynekolog. Har ikke erfaring med at noen får noe smertestillende før de får satt den inn. Lønner seg å sette den inn i slutten av menstruasjon eller under eggløsning, da er livmorhalsen mer åpnen. Hvis du skal ta kreftprøve samtidig kan du ikke gjøre det midt under menstruasjonen, da blir det for mye blod på kreftprøven. Men det går altså helt greit om du blør litt. Noen blir litt uvel etterpå og må legge seg litt ned og slappe av 10-15 minutter. Jeg har selv satt inn hormonspiral 8 uker etter fødsel og merket ingenting. Det var en gynekolog som satt den inn. Anbefaler å la gynekolog sette den inn, de gjør hver eneste dag og de kan sjekke med ultralyd at den sitter slik den skal. En hormonspiral kan du ha 5-6 år, etter dette går hormonene ut og den blir til en vanlig spiral, så det er ikke sånn at du kan bli gravid hvis du går med den for lenge. Men siden hormonene går ut får du blødninger igjen. Jeg er veldig fornøyd med hormonspiral, merker ingenting til den og har ikke noen blødninger. Noen måneder etter jeg fikk satt den hadde jeg småblødninger, det er vanlig men gir seg etter et par måneder.
Trampe Skrevet 8. februar 2011 Forfatter #17 Skrevet 8. februar 2011 Kanskje jeg bare skulle hoppe i det, bestille time hos gynekolog til innsetting og avbestille timen hos fastlegen... Jeg kommer ikke til å la fastlegen rote rundt oppi der, det er ihvertfall sikkert. Jeg regner med at de klipper trådene korte med en gang? Har hørt om flere som har måttet tilbake fordi mannen stakk seg på trådene...
Gjest imli Skrevet 8. februar 2011 #18 Skrevet 8. februar 2011 Kanskje jeg bare skulle hoppe i det, bestille time hos gynekolog til innsetting og avbestille timen hos fastlegen... Jeg kommer ikke til å la fastlegen rote rundt oppi der, det er ihvertfall sikkert. Jeg regner med at de klipper trådene korte med en gang? Har hørt om flere som har måttet tilbake fordi mannen stakk seg på trådene... Trådane blir klipt litt med ein gong ja. Det er viktig at du ikkje har sex på nokre dagar (hugsar ikkje heilt kor mange), slik at trådane kan få tid til å leggje seg skikkeleg på plass "oppover". Viss ikkje kan det hende at trådane vil peike nedover, og då får du problemet med at mannen kan stikke seg.
Scorpina Skrevet 8. februar 2011 #19 Skrevet 8. februar 2011 Jeg tror ikke jeg er fillete...? Har gått gravid, så den biten er grei, og jeg skal få den satt inn hos gynekolog som garantert har gjort det ørten ganger før. Allikevel kjenner jeg at jeg er kjempenervøs Disse stikkpillene, fikk dere de hos legen? Er det noe man vanligvis får? Stikkpiller?!
Gjest imli Skrevet 8. februar 2011 #20 Skrevet 8. februar 2011 Eg fekk ikkje stikkpiller eller bedøvelse av noke slag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå